עבור לתוכן העמוד
Menu

חברון: ריב החמולות שמפרק את האחיזה של הרש"פ

נקמות דם, סכסוכים כספיים וחוסר אמון מוחלט ברש"פ מובלים מזה זמן את חברון לבעור ולהותיר את העיר ללא חוק וסדר

בעיר חברון פרצה מלחמת חמולות על רקע נקמת דם ישנה, אבל הדברים מתגלגלים להרבה מעבר לכך, ולמעשה מעמידים בסימן שאלה אם יש בחברון בכלל שלטון כלשהו, או שחברון היא הסימן הראשון להתפרקות הרשות הפלסטינית.

חברון עברה עכשיו טלטלה עם מותו במכות של הדיסידנט ניזאר בנאת. הרשות ניסתה להשליט חוק וסדר, דבר שהוביל דווקא למצב רע יותר. מקורות בחברון מסרו לנו כי במקרה הטוב החברונים אדישים לרשות ובמקרה הפחות טוב – סולדים ממנה.

כאשר ראש הממשלה, מוחמד שתייה, קרא שלא לצאת לעבודה בישראל "בגלל הקורונה", חברון כקולקטיב הפרה את פיו והחברונים הלכו ישירות למשרדי המנהל האזרחי כדי לקבל אישורי כניסה לישראל. ובכלל, מאמצי הבטחון הפלסטיני לאכוף סגרים נתקלו באלימות בחברון ובכפרי הסביבה.

מריבות חמולות אינם עניין נדיר בגדה. בגלל מלחמת חמולות בניינים שלמים עלו באש בחווארה שעל שכם, ומלחמה באש חיה פרצה בכפר יעבד ליד ג'נין, אבל אלה היו אירועים שלא חרגו ממלחמת חמולות.

אבל בחברון המצב שונה. לריב החמולות יש גם היבט פוליטי. חמולת ג'עברי שתקפה כעת את חמולת עוויווי, היא פרו ירדנית, בעוד החמולה השנייה בגודלה, חמולת קוואסמה היא פרו רמאללה. המקורות בחברון אמרו כי משפחת עוויווי לא קשורה בקוואסמה, אבל מכיוון שהותקפה היא עלולה לחבור אליה.

חמושים מתאספים בבית משפחת אל-ג'בארי במהלך הליך למציאת פתרון לסכסוך הדמים בעיר חברון
חמושים מתאספים בבית משפחת אל-ג'בארי במהלך הליך למציאת פתרון לסכסוך הדמים בעיר חברון

חוסר הרלוונטיות של הרשות הפלסטינית באה לידי ביטוי בהיבט נוסף. החמולות בעיר התערבו כדי לעשות סולחה בין החמולות. כלומר: ל"חוק וסדר" של הבטחון הפלסטיני אין כל משמעות, והעיר מסתדרת בלי הרשות.

בכלל, המשפט השבטי תפס את מקומם של בתי המשפט, ובעניינים רבים גם בעלי ריב אזרחי באים לפורום הבוררות השבטי כי אינם סומכים על בתי המשפט של הרשות הפלסטינית.

אנו מעריכים כי העיר תתגבר – בינתיים – על המשבר, אבל היא תעשה זאת בכוחות עצמה. לשכת המסחר של חברון היא המוסד החשוב של חברון, והוא "נבחר" בעקבות הסכמה בין החמולות על הרכבו, מה שקרוי "תזכיה", ומהלך הבחירות בקלפי היה למראית עין בלבד. המוסד הזה מייצג את האינטרסים של החמולות שהם מסחריים בטבעם, וכל מה שהם רוצים הוא להחזיר את חיי המסחר למסלולם.

הרשות "הטילה עוצר" על מרכז העיר, אבל זה לכאורה בלבד כי הסוחרים בעצמם סגרו את החנויות.

השאלה היא האם הלכאורה הזה חל על הרשות בכללה, ועד מתי תוכל להימשך העמדת הפנים שבגדה יש ממשלה.