עבור לתוכן העמוד
Menu

חברון מאתגרת את שלטון אבו מאזן

העיר חברון מתקוממת נגד שלטונו של יו"ר הרש"פ אבו מאזן על רקע מצבה הכלכלי הקשה ויוקר המחיה • ברש"פ טוענים כי ארגוני חמאס, חזב אל-תחריר והחזית העממית מתסיסים את העיר, הלכי הרוח בעיר אינם נגד ישראל אלא נגד אבו מאזן וראש הממשלה מוחמד א-שתייה

הממשלה הפלסטינית בראשותו של מוחמד א-שתייה התכנסה בסוף השבוע שעבר לישיבת חירום כדי לדון במחאה החברתית בחברון על רק יוקר המחייה, דבר שהוביל  למחאות זעם של התושבים ואיומים באינתיפאדה נגד "שלטונו המושחת" של יו"ר הרש"פ אבו מאזן.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד א-שתייה, שעומד בפני הדחה מתפקידו, שוב הוכיח כי איננו יכול להוביל שום מהלך להקלת יוקר המחיה בשטחים בגלל המשבר הכלכלי ברש"פ.

מעבר ליוקר המחיה, הרש"פ נתונה במשבר תקציבי ותזרים המזומנים שלה איננו מאפשר לה לשלם את משכורות עשרות אלפי פקידיה עבור חודש מאי.

בישיבה הוחלט להמשיך לפטור את הקמח ממע"מ למשך שלושה חודשים, לקבוע מחירי סף למוצרי היסוד ולהגביר את הפיקוח על המחירים, אולם השווקים פרוצים וכל סוחר קובע מחירים ככל העולה על רוחו, הרש"פ איבדה את המשילות באזור חברון מזה זמן רב , בעקבות סכסוכי חמולות קשים בתוך העיר שנמשכו יותר משנה.

ככל שהמתח עולה – איראן וסוריה יחפשו תגובה

 

הנטייה הפוליטית של תושבי האזור לתמוך בתנועת חמאס, מרבית התושבים רואים ביו"ר הרש"פ אבו מאזן ובשני בניו "משפחה מושחתת שעושקת את הפלסטינים" כך אומר סוחר בכיר בחברון.

מוחמד א-שתייה מנסה לתרץ את המשבר הכלכלי ברש"פ בכך שכל מדינות ערב, מלבד אלג'יריה, הפסיקו את התמיכה הכספית ברש"פ.

גם האיחוד האירופי הפסיק את התמיכה הכספית ברש"פ על רקע סירובה לעשות רפורמות שלטוניות ולשנות את תוכניות הלימודים במערכת החינוך שמסיתות נגד ישראל.

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, הורה למנגנוני הביטחון שלו לדכא ביד ברזל את ההפגנות נגד הרש"פ בחברון, ואכן הם עצרו בשבוע שעבר 20 פעילים של תנועת "רוצים לחיות" (בדנא נעיש-בערבית) באזור חברון שהיו מעורבים בארגון ההפגנות.

מוקד המחאה היה בכיכר אבן רושד בחברון שבה הוקם אוהל מחאה גדול ומאות תושבים הפגינו נגד הניהול הכלכלי הכושל של ראש הממשלה מוחמד א-שתייה ושל אבו מאזן ושני בניו.

הבעיה העיקרית מבחינת תושבי חברון היא יוקר המחיה, עליית המחירים של מוצרי היסוד, מזון ודלק.

ברש"פ טוענים כי יוקר המחיה הינו תוצאה של משבר עולמי, בין היתר בגלל מלחמה באוקראינה, ומבטיחים כי בקרוב יהיו שינויים בממשלה הפלסטינית, ראש הממשלה א-שתייה וכמה שרים יוחלפו, בינתיים שר האוצר שוכרי בשארה התפטר מתפקידו.

רמי אל-ג'וניידי, דובר תנועת "רוצים לחיות" הודיע כי פעילות תנועתו נגד עליית המחירים בשטחי הגדה הוקפאה בעקבות המעצרים שעשו מנגנוני הביטחון של הרש"פ.

הרש"פ האשימה את העצורים "בהתססת הרחוב והתקהלות בלתי חוקית", גורם ביטחוני ברש"פ אומר כי מאחורי ההפגנות עומדים ארגון חמאס, חזב אל-תחריר והחזית העממית שמנסים לערער את יציבות שלטון הרש"פ.

המחאה העממית בחברון של תנועת "רוצים לחיות", שהחלה לפעול תחת אותו השם, לפני כשלוש שנים ברצועת עזה על רקע המצב הכלכלי הקשה ודוכאה באכזריות על ידי מננגוני הביטחון של חמאס, מבטאת שינוי בהלך הרוח הפלסטיני בשטחי הגדה.

המחאה איננה מופנית נגד ישראל אלא נגד הרש"פ עצמה, תושבי חברון מבינים כי לישראל אין שום קשר לנעשה וכי עליהם לקחת את גורלם בידיהם כדי לנסות ולשפר את מצבם.

תושבים בחברון אומרים כי אפשר לדחות את העימות עם ישראל אבל אי אפשר לדחות את המערכה נגד יוקר המחיה, הם מטילים את האחריות למצבם הכלכלי הקשה על הרש"פ עצמה אשר במשך שנים רבות נכשלה לנהל את חיי היום יום בשטחי הגדה ולשפר את רמת החיים של התושבים.

"מדובר בניהול כושל ושחיתות כספית בכל מנגנוני הרש"פ מלמעלה ועד למטה", אומר סוחר ידוע בחברון, "יו"ר הרש"פ אבו מאזן ושני בניו הקימו ב-17 שנות שלטונו אימפריה כלכלית בשווי מיליארד דולר, מהיכן הכסף?"

הרש"פ נסמכת כאמור על סיוע כספי מהמדינות התורמות ומכספי המיסים שישראל גובה עבורה אך ההתנהלות המדינית שלה מסבכת את מצבה הכלכלי.

בחברון טוענים כי הרש"פ מעודדת את העימות עם ישראל כדי להשכיח מהתושבים את מצבם הכלכלי העגום וכדי לחפות על הטיפול הלקוי באזרחים.

בחברון יש רגיעה זמנית שמלאה במתיחות באוויר, ההפגנות נגד הרש"פ יכולות להתחדש בכל רגע, תושבי חברון ידועים בעקשנותם והם מבינים במסחר ובכספים, הם מאתגרים את שלטונו של אבו מאזן וההפגנות על הרקע הכלכלי עלולות להתפשט לשאר חלקי הגדה.