עבור לתוכן העמוד
Menu

ח'אמנהאי: לא שכחנו ולא סלחנו נהלום באמריקנים בתגובה על חיסול סלימאני

פגישה אסטרטגית וחשובה של ראש ממשלת עיראק באיראן לקראת המשך ביקוריו בסעודיה ובארה"ב • הנשיא הבהיר לרה"מ החדש מה מצופה ממנו

מנהיג איראן, באיתאללה ח'אמנהאי, נפגש (21 יולי) עם ראש ממשלת עיראק, מצטפא אלכאט'ימי, שהגיע לביקור בן יומיים באיראן. כאט'ימי היה אמור לבקר תחילה בסעודיה, יריבתה המושבעת של איראן אחר הביקור נדחה לאחר אשפוזו של המלך סלמאן.

זהו ביקורו הראשון של אלכאט'ימי מחוץ לעיראק מאז היבחרו לפני כחודשיים. אלכאט'ימי עומד בראש משלחת של בכירים ובהם שרי החוץ, האוצר, הבריאות והתכנון וכן גם יועצו לביטחון לאומי. קודם לכן בקר בעיראק, שה"ח האיראני, מחמד ג'ואד ט'ריף, הביקור הראשון לאחר חיסולו של קאסם סלימאני.
על הפרק ביחסי שתי המדינות סוגיות מדיניות, כמו העתיד הנוכחות האמריקנית בעיראק, סוגיות כלכליות (היקפי הסחר), ביטחוניות, הלחץ המופעל על המליציות השיעיות בפרו איראניות ודתיות – ביקור עולי רגל איראניים במקומות הקדושים בעיראק בצל מגפת הקורונה. כל זאת, ערב ביקורו הצפוי של אלכאט'ימי בארצות הברית והדיאלוג האמריקני-עיראקי.

 

חלון הזדמנויות במזה”ת

מנהיג איראן קידם בדבריו את הסוגייה המרכזית של המשך הנוכחות האמריקנית בעיראק והדגיש, איראן אינה מתערבת ביחסיה של עיראק עם ארצות הברית, אך היא מצפה "מידידיה העיראקיים" לעמוד על אופייה האמיתי של ארצות הברית ולהיות מודעת, כי המשך נוכחותה בעיראק מהווה "מקור לשחיתות ולהרס". ח'אמנהאי הוסיף, כי לאור זאת איראן מצפה להחלטת ממשלת עיראק והפרלמנט שלה לגבי גירוש כוחות ארצות הברית מעיראק לאור חוסר היציבות שהם גורמים בעיראק.

ראש משמלת עיראק פרסם תמונה שלו בדרך לפגישה עם המנהיג העליון של איראן ח'אמנהאי
ראש ממשלת עיראק פרסם תמונה שלו בדרך לפגישה עם המנהיג העליון של איראן ח'אמנהאי

ח'אמנהאי, חזר גם על סיסמאות איראניות מוכרות לפיהן איראן תומכת בשלמותה הטריטוריאלית של עיראק , בריבונותה ובעצמאותה. זאת בניגוד לעמדת ארה"ב "המתנגדת לממשלה עיראקית חזקה וריבונית הנבחרת בידי העם העיראקי". הוא הוסיף כי מבחינת ארצות הברית אין זה משנה מי עומד בראש הממשלה העיראקית, שכן הם מעוניינים רק בממשלה דוגמת זו של פול ברמר (עמד בראש מועצת הממשל העיראקי Coalition Provisional Authority CPA לאחר הפלישה לעיראק ב-2003). הוא שבח את ההסכמה הרחבה בקרב הגורמים הפוליטיים בעיראק שהובילו לבחירתו של אלכאט'ימי לראש ממשלה ב"ניגוד לרצונן של ארצות הברית וגרורותיה באזור המעוניינים ליצור ריק שלטוני במדינות האזור כדי ליצור כאוס שיכשיר את הקרקע להתערבותן.

ח'אמנהאי התייחס גם לחיסולם על אדמת עיראק של קאסם סלימאני, מפקד כח אלקדס ואבו מהדי אלמהנד, בכיר ב"אלחשד אלשעבי" ואמר לראש ממשלת עיראק : "הם הרגו אורח בביתך ואף הודו בפשע. אין זה דבר של מה בכך. איראן לעולם לא תשכח את הנושא ובאופן ודאי תנחית מהלומת נגד על האמריקנים". ח'אמנהאי שבח את "אלחשד אלשעבי" –ארגון הגג של המיליציות השיעיות הפרו-איראניות בעיראק ואת מנהיגם הרוחני העליון של השיעים בעיראק האיתאללה סיסתאני. במהלך ביקורו של זריף בבגדאד ביקר בשדה התעופה הבינלאומי בבגדאד שם חוסל סולימאני.

 

אלכאט'ימי אמר במהלך פגישה עם הנשיא רוחאני ,כי עיראק אינה מהווה איום על איראן היא חולקת עמה גבול משותף ולשתי המדינות יחסים היסטוריים ותרבותיים משותפים. לדבריו שתי המדינות ניצבות בפני אתגרים כלכליים עצומים ועל שתי המדינות לממש את ההסכמים הכלכליים עליהן הן חתומות. רוחאני שב על עמדת איראן הרשמית לפיה איראן מוכנה לעמוד לצד עיראק בשימור היציבות האזורית ובסיוע לפתרון בעיותיה של עיראק באזור.

המנהיג העליון של איראן ח'אמנהאי, בפגישתו עם ראש ממשלת עיראק  מקור http://www.president.ir/fa/116430
המנהיג העליון של איראן ח'אמנהאי, בפגישתו עם ראש ממשלת עיראק מקור http://www.president.ir/fa/116430

ביקורו המתוכנן של אלכאט'ימי בסעודיה ובאיראן מתקיים לאחר שעיראק מצאה את עצמה נצבת ומעורבת בליבה של היריבות בין סעודיה וארצות לבין איראן. אלכאט'ימי אמור גם להגיע לביקור בארצות הברית במהלך השבועות הקרובים. ראש ממשלת עיראק, הנחשב כפרו-איראני, מנסה להלך בין הטיפות ולא לשבור את הכלים עם אף אחד מהצדדים.

לאיראן הנתונה במשבר כלכלי מתמשך חשוב לא רק לשמור על המשך נוכחותה והשפעתה המדינית-צבאית בעיראק באמצעות המיליציות השיעיות המהווה נדבך מרכזי באסטרטגיה האזורית שלה להשגת "רצף שיעי" עד היום התיכון, אל גם כעורק חיים כלכלי.

מגפת הקורונה והמשך הסנקציות האמריקניות פגעו קשה בכלכלה האיראנית ואיראן מחפשת מוצא להכנסת ולמכירת סחורות לשטחה ורואה בעיראק, נוכח הגבול המשותף הארוך בין המדינות יעד כלכלי מרכזי, לעקיפת הסנקציות האמריקניות.

המאבק על השליטה באגן הים התיכון: טורקיה בלוב – חלק א’

איראן גם אינה מעוניינת בשיבת עיראק אל ה"חיק הערבי" ולהידוק היחסים הכלכליים בין עיראק למדינות המפרץ. סוכנות הידיעות IRNA דיווחה לאחרונה כי בשנה שעברה עמד היקף הייצוא האיראני לעיראק על 9 מיליארד דולר וכי במהלך ביקור אלכאט'ימי ידונו בהצבת רף הייצוא על 20 מיליארד דולר. על רקע מגפת הקורונה חל גם פיחות דרסטי במספר עולי הרגל האיראניים למקומות הקדושים בעיראק. לפני המגפה עמדו ההכנסות מביקורים אלה על 5 מיליארד דולר
מעבר לזאת, אלכאט'ימי צפוי לשמוע מגורמי ביטחון באיראן את מורת הרוח שלהם מהצרת מרחב הפעילות של המיליציות השיעיות הפרו-איראניות בעיראק ובעיקר זה של "כתאא'ב חזבאללה". בחודש שעבר פשטו כוחות עיראקיים על בסיס של הארגון בבגדאד ועצרו מספר פעילים, הם שוחררו אך הארגון איים לפעול נגד אלכאט'ימי. הסדרת היחסים בין ממשלת עיראק למליציות האיראניות היא סוגיה קריטית עבור המשטר האיראני.

https://english.khamenei.ir/news/7785/We-will-definitely-strike-back-at-the-U-S-in-response-to-the