עבור לתוכן העמוד
Menu

ח'אמנהאי: הבסת הסנקציות תהווה גם תבוסה לארצות הברית

המנהיג העליון של איראן נאם בפני קהל רב באצטדיון בטהראן והמשיך להתגרות בארה"ב • התקשורת חוגגת את הניצחון על ארה"ב בבית הדין בהאג

מנהיג איראן האיתאללה עלי ח'אמנהאי, נאם באצטדיון אזאדי (חופש) בפני כמאה אלף אנשי בסיג' (זרוע המתנדבים של משמרות המהפכה) ואנשי צבא בכירים. ח'אמנהאי הבטיח בנאום ששודר בשידור ישיר על ידי כלי התקשורת הממלכתיים באיראן, כי איראן תביס את מדיניות הסנקציות של ארצות הברית ואמר כי הסנקציות פגיעות יותר מהכלכלה הלאומית של איראן "בעזרת אללה אנו נביס את הסנקציות והבסתן תהווה גם את הבסתה של ארצות הברית. בהקשר זה קרא המנהיג לאחדות שורה ועמידה איתנה "ללא תלונות על המצב הכלכלי המוביל לייאוש". בקהל נכח גם הגנרל קאסם סולמאני שפרץ בבכי מהתרגשות מדבריו של המנהיג העליון ח'מינאי. אין זו הפעם הראשונה שסולימאני בוכה מהתרגשות באירועים כאילו.

ח'אמנהאי הדגיש כי על ארצות הברית "לחטוף סטירה מצלצלת נוספת מהעם האיראני עם הבסתן של הסנקציות" ואמר כי לאוייביה של איראן אין שום אמצעי אחר זולת סנקציות להתמודד עם איראן…כל האמצעים חסומים בפניהם. ח'אמנהאי הדגיש כי איראן לא תושפל ותשמור על כבודה הלאומי והבטיח כי "לא תהיה מלחמה (עם ארצות הברית) ולא יתנהלו שיחות עמה".

המנהיג העליון ציין כי ארצות הברית כבר "חטפה סטירה מצלצלת מהאסלאם ולכן היא נוטרת לו טינה…היא חטפה סטירה כזאת מהמהפכה האסלאמית ב-1979 ועתה היא מנסה לנקום בה". איראן תמשיך לשמור על ריבונותה כפי שעשתה בעבר מול מעצמות שונות ובמלחמה מול עיראק . איראן "בלתי מנוצחת" בזכות האסלאם. נשיא ארצות בקש מהאיחוד האירופי להמתין כמה חודשים עד נפילת איראן, גם לפני ארבעים שנה הם אמרו את זה שתיל המהפכה גדל והפץ לעץ ו"האיש המסכן הזה (טראמפ)" ממשיך להביע משאלות לב.

הגנרל סולימאני בזמן נאומו של המנהיג העליון
הגנרל סולימאני בזמן נאומו של המנהיג העליון

מנהיג איראן הוסיף, כי איראן נצבת "בזמן רגיש" בו מתערבות בעיות כלכליות מבית וקשיים עמם מתמודדת האוכלוסייה עם איומים אמריקניים. המצב רגיש גם בזירה האזורית והבינלאומית נוכח המדיניות "ההתפשטותית והמתנשאת" של ארצות הברית.

מנהיג איראן הזהיר, כי המערב משתמש באמצעי תקשורת "מסוכנים"  (מכוון לרשתות החברתיות ומשווה אותו לנשק כימי) בהתמודדותו עם איראן ומנסה באמצעותם לעוות את האמת ולהציג את עצמם כחזקים.  המערב אינו מבין את המציאות באיראן ולכן הוא מנסה לעוותה "הוא אינו מכיר את הנוער, את האומה האיראנית, את המהפכה ואת הרוח המהפכנית ולכן הוא מנסה להוליך אותה שולל[1].

במקביל לנאומו של המנהיג ששודר בשידור ישיר ובעיתוי מצוין מבחינתה עסקה התקשורת האיראנית  הכתובה והמשודרת בהרחבה בהחלטת International Court of Justice (ICJ) להקל  חלקית בסנקציות שהוטלו על איראן על ידי הנשיא טראמפ ולהסיר את ההגבלות על על ייבוא תרופות, ציוד רפואי וחלקי חילוץ לתעופה האזרחית.

נשיא איראן, רוחאני ("הצלחה חוקית ופוליטית משמעותית") ,  ושה"ח שלה ט'ריף מהרו לברך על ההחלטה.

תרגום החלק המודגש בתמונהThe Hague against the United States – in favor of Iran (http://www.armandaily.ir/fa)

 

נאומו של ח'אמנהאי כמו גם דבריו נשיא איראן ושה"ח שלה מהווים את קו ההתרסה בו ממשיכה איראן לנקוט נוכח המשך הצעדים האמריקניים. היא שואבת עידוד מעמדת מדינות האיחוד האירופי ששבו והתחייבו לממש את הסכם הגרעין ולהבטיח כי איראן לא תפגע מיציאתה של ארצות הברית ממנו, באמצעות מנגנונים לעקיפת הסנקציות. התחזקות הדולר בימים האחרונים מעניקה אף היא רוח גבית לדברי ח'אמנהאי.

גם העברת מערכת טילי הנ"מ המקדמת מרוסיה לסוריה מעודדת את איראן להמשיך במדיניות מתריסה המנסה להעמיק את הטריז בין ארצות לבין מדינות אירופה ובין רוסיה לבין ישראל.

מסרי העמידה האיתנה נוכח המעצמות בעבר ונגד עיראק מהווים מרכיב כמעט קבוע בנאומיו של המנהיג ח'אמנהאי והם תקיפים יותר כאשר המצב מבית קשה והלחצים מן החוץ גוברים.

 

[1] http://english.khamenei.ir/news/5988/By-defeating-sanctions-Iranians-will-once-again-slap-the-U-S