עבור לתוכן העמוד
Menu

ח'אמנאי מבהיר: נמשיך להלחם על השליטה בעיראק

המנהיג העליון של איראן דיבר בפני אחים ואחיות בכנס דתי והתייחס להתפרעויות אתמול בשגרירות בבגדאד • "מי שינסה לפגוע בעם ובערכים האיראניים יוכה על ידי איראן ללא כל התחשבות בו"

מנהיג איראן, ח'אמנאי, התייחס לראשונה לתקיפת מחנה "גדודי חזבאללה" בעיראק ובסוריה. לדברי הפעולה האמריקנית נגד "כוחות הגיוס העממי" (אלחשד אלשעבי) "היא כנקמה על התפקיד המרכזי שמלאו גדודי חזבאללה במאבק להבסת ארגון המדינה האסלאמית, יציר כפיה של ארצות הברית"[1]. חא'אמנאי, שנאם לפני אחיות ואחים רפואיים, לציון יום הולדתה של סית זינב, נכדתו של הנביא מחמד (שאתר הקבר שלה נמצא סמוך לדמשק), גינה נחרצות את הפעולה של "השטן עלי אדמות" (ארה"ב).

 

ח'אמנאי, הפיץ מחדש ציוץ של טראמפ[2],  אמר כי האירועים ליד השגרירות מעידים כי קיים רגש האנטי-אמריקני עז בלבבות העיראקים  וטראמפ טעה (האשים בציוץ את איראן באחריות להרג האזרח האמריקני ובפריצה לשגרירות[3]) בכך שהאשים את איראן בהתקפות על ארה"ב בעיראק שכן הוא לא מבין שכל העמים באזור העיראקי, האפגני, והסורי  שונאים את ארצות הברית ו"בסופו של דבר בוקעת שנאה זו במקום כלשהו". ח'אמנאי צטט את האמרה המפורסמת של ח'מיני  "ארצות לא תוכל לעשות דבר"  ואמר כי מי שינסה לפגוע בעם ובערכים האיראניים יוכה על ידי איראן ללא כל התחשבות בו[4] וכי "אם איראן תרצה להלחם במדינה כלשהי, היא תעשה זאת בגלוי…אנו נאמנים לאינטרסים שלנו ולכבוד אנשינו ונכה  כל מי שמאיים על סוגיות אלה מבלי להתחשב בדבר".

 

בתוך כך יצאו כלי התקשורת האיראניים מגדרם כדי לתאר את הפריצה למתחם השגרירות האמריקנית בבגדאד לאחר הלוויותיהם של ההרוגים בתקיפה האמריקנית. בהפגנות ליד השגרירות האמריקנית השתתפו חברי מיליציות שיעיות הנאמנות לאיראן.  בחלק מהתמונות שהופצו מהפריצה למתחם השגרירות נראים חברי מיליציית גדודי חזבאללה אותה תקפה ארצות הברית מביעים תמיכה בקאסם סלימאני, מפקד כוח אלקדס של משמרות המהפכה.

 

(בתמונה (קאסם) סלימאני המפקד שלי[3])
(בתמונה (קאסם) סלימאני המפקד שלי[3])

 

הטלוויזיה האיראנית בשפה האנגלית PRESS TV שדרה ישירות מאזור השגרירות האמריקנית וערוצי הטלוויזיה הממלכתי שדרו מבזקים מיוחדים ולצד השידור השוטף הקרינו בריבוע קטן בפינת המסך שידור ישיר מאזור השגרירות והקריינים שבו והדגישו את "דרישתו של העם העיראקי לסילוק השגרירות והכוחות האמריקניים מעיראק".

העימותים ליד השגרירות תפסו גם את הכותרות המרכזיות בעיתונות האיראנית האולטרא שמרנית, שניסתה להציג את העימותים ב"קן הריגול בבגדאד" כמעין תמונת מראה של ההשתלטות על השגרירות האמריקנית בטהראן ב- 1979 כונתה אף היא "קן הריגול".

 

(ג'ואן : "קן השטן (עולה) באש הזעם העיראקי" ).
(ג'ואן : "קן השטן (עולה) באש הזעם העיראקי" ).

העיתון "כיהאן" המשקף בדרך כלל את דעתו של המנהיג ח'אמנהאי כתב בכותרתו הראשית "דם  אלחשד אלשעבי איחד את עיראק" ופרט בהרחבה את העימותים סביב ואת "הניסיונות האמריקניים להשתלט על עיראק"

(כיהאן: דם  אלחשד אלשעבי איחד את עראק.)
(כיהאן: דם  אלחשד אלשעבי איחד את עראק.)

איראן מנסה לנצל את האירועים בסמוך לשגרירות ארצות הברית כדי להמעיט מערך הביקורת ולהסית את תשומת הלב מהביקורת הגוברת בעיראק על המשך נוכחותה  במדינה, מעורבותה הפוליטית ותמיכתה במיליציות השיעיות בעיראק בגינן ממשיכה עיראק להיות מעורבות במשוואות התגובה של ארצות הברית וישראל על אדמת ולפגיעה באוכלוסייה עיראקית.

לפי שעה בחרה ארצות הברית להגיב בעקיפין נגד הניסיונות האיראניים לפגוע באינטרסים (ובכלל זאת מתחם השגרירות) ובבסיסים אמריקניים  באמצעות המיליציות השיעיות הנתונות למרותה, ולא לפגוע ישירות בכוחות איראניים או באיראן עצמה. מאפייני ועוצמת התגובה האיראנית להפצצה האמריקנית , גם אם באמצעות אותן מיליציות,  עשויה לשנות את דפוס הפעילות האמריקנית ולהסלים העימות ביניהן.

איראן אינה צפויה לחדול מפעולותיה נוכח החשיבות האסטרטגית הגוברת של התווך העיראקי לפעילותה מול סוריה ולבנון. יתכן, כי התגובה האיראנית תבוא לא באמצעות המיליציות העיראקיות השיעיות אלא על יד החות'ים בתימן, שנטלו אחריות על תקיפת מתקני הנפט (אבקיק)  בסעודיה (למרות שככל הנראה בוצעה זו על ידי איראן ומשטחה), או גורמים אחרים באזור הנתונים למרותה (בחרין ?).

 

[1] https://twitter.com/khamenei_ir/status/1212299619205550081

[2] https://twitter.com/khamenei_ir/status/1212301034871279616

[3] https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1211981022084128768

[4] http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=44524

[1] https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1211981022084128768

[2] http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=44524

[3] https://twitter.com/rezahn56/status/1212001989393047559