עבור לתוכן העמוד
Menu

זריף מבהיר את גבולות הגזרה למו"מ

במסגרת סדרה של ראיונות לכלי תקשורת פרסיים ומערביים דיבר שר החוץ על סדרה של נושאים לקראת כניסת ממשל ביידן לבית הלבן • הוא הודה כי כשר חוץ אין שום השפעה בממשל

שר החוץ של איראן' ג'וואד זריף, החל במהלך סופ"ש האחרון בסדרה של ראיונות לתקשורת בינ"ל ומקומית במטרה לנסות ולהבהיר את עמדתה של טהראן בנוגע למו"מ מחודש מול ארה"ב על הסכם הגרעין.

בראיון לעיתון הרפורמיסטי באיראן Etemad אמר זריף כי ניתן לקיים "משא ומתן מקיף" עם ארצות הברית שיגדיר באופן ברור יותר את היחסים בין טהרן לוושינגטון.
זריף הדגיש כי זו השקפתו האישית ולא עמדתו הרשמית של איראן, אמר זריף: " עלינו לומר לארצות הברית: לא נשתף איתכם פעולה בנושא ישראל ונמשיך לא להסכים בנושא זה, … אבל אנחנו יכולים לשתף איתכם פעולה בנושא נפט וביטחון אזור המפרץ הפרסי. "

זו הפעם הראשונה שפקיד איראני מציע שעניינים אחרים מלבד תוכנית הגרעין עשויים להיכלל במשא ומתן בין איראן לארצות הברית. שעות לפני השבעתו של ג'ו ביידן, אמר זריף לעיתונאים בטהרן כי טילים ונושאים אזוריים אינם עומדים על סדר היום של שום שיחה.

 

"עלינו להסכים על התנאים הכלליים של [המשא ומתן] ואז נוכל לדבר על הנושאים עליהם אנו בוחרים לדון, ולא על כל העניינים", הסביר.

זריף נשאל האם לדעתו מכלול המערכת הפוליטי באיראן תסכים להצעה זו ? כאן שר החוץ הדגיש כי ההצעה היא הצעה אישית וכי "המנהיג העליון אמר שזהו מבחן. אם זה הוא יוכיח את עצמו כמוצלח ואז נוכל לגשת לעניינים אחרים באותה צורה. "

במהלך הראיון, זריף התרחק למעשה משאלות רגישות רבות, כולל אחת מהסיבות לבידודה של איראן ולמה הוא אמר כי האיראנים בחרו לחיות עם כל כך הרבה בעיות שנגרמות על ידי מדיניות מנהיגיה.

זריף הכחיש כי איראן מפיצה את שאיפותיה האזוריות באמצעות כוחותיה, אך טען כי שחקנים אזוריים וארצות הברית הוציאו מיליארדי דולרים על שכירת "שכירי חרב כמו אל-קאעידה, דאעש וחזית אל-נוסרה." הוא הסביר שמה שאיראן עושה באזור זה לתמוך ב"התנגדות מקומית" ו"זה העניק כוח לאיראן, אבל מעולם לא ניסינו להרחיב את השטח שלנו".

כשנשאל אם איראן נותנת כסף לבעלות בריתה, אמר זריף: "אתה תמיד מוציא כסף על מדיניות החוץ שלך. אנחנו אחת ממדינות רבות שעוזרות למדינות אחרות להתפתח. למשל, הקמנו פרלמנטים עבור קומורו או ג'יבוטי, וכן הקמנו בתי חולים ב מדינות רבות אחרות. ארצות הברית, סין ואפילו טורקיה מוציאות הרבה כסף במדינות זרות. "

"אנחנו אף פעם לא משלמים לשכירי חרב. זה מה שמבדיל אותנו מאחרים", טען זריף והוסיף, "מלחמה יקרה יותר מדיפלומטיה ואנחנו מוציאים הרבה כסף על דיפלומטיה."

זריף הכחיש כי השקיע יותר מדי מאמץ ואנרגיה במדיניות הנוכחית של איראן והתעלם מכמה נושאים אחרים, כולל שיפור קשריה של איראן עם השחקנים האזוריים.
כשנשאל מדוע החמיצה איראן כל כך הרבה הזדמנויות להתקרבות לסעודיה, אמר זריף: "אני מסכים איתך שהחמצתי הזדמנות אחת או שתיים. פעם הם הזמינו אותי לביקור אבל הם לא היו מוכנים לקיים את הפגישה ברמה המתאימה. … לא היה אכפת לי ללכת, אבל המדינה לא ראתה את זה נכון. עכשיו, אני חושב שאולי הסעודים לא ממש היו מעוניינים לסיים את המתיחות. "

כשנשאל עד כמה הוא שולט במדיניות החוץ של איראן בשמונה שנות כהונתו כשר החוץ, אמר זריף "אפס!" ואז הוא תיקן את עצמו באומרו ששר החוץ צריך לבצע מדיניות של המערכת. עליו לנתח את המצב ולתדרך את ראשי המדינה. "תמיד עשיתי זאת, והמנהיג העליון חמינאי העיד על כך, ותמיד אביע את דעותיי גם אם הן בניגוד לדעותיו של המנהיג."

"האחריות השנייה של שר החוץ היא להגן על מדיניות המדינה. לפעמים אני צריך להגן על דברים שאני לא מאמין בהם", התוודה זריף.

לאחר שסקר את יחסי ארה"ב ואיראן, אמר זריף "איראן וארצות הברית הן שתי ישויות שונות. אנו מייצגים ציוויליזציה, אך ארצות הברית רוצה להמיר אותנו למשהו אחר. אמריקה אינה מייצגת ציוויליזציה … זו נקודת המפגש בנינו. אני לא מאמין בגרימת מתחים, אבל אני מאמין שעלינו להגן ולשמור על זהותנו. "

המראיין הזכיר את עלות העימות הזה ואמר כי רוב האיראנים עייפים ומאסו בכל המתח היקר. זריף ניסה להתרחק מהנקודה, ואמר כי האשמת זרים בבעיות המדינה מביאה את העם להאמין שכל הפתרונות צריכים להגיע גם מחו"ל. המראיין אמר: זה מה שהנשיא רוחאני עושה.
זריף השיב: "עם כל הכבוד לנשיא, אני אחראי רק למה שאני עושה ואומר."

 

"הסרה ללא תנאי של הסנקציות"

במאמר רחב שפרסם ביום שישי 22.1.20 במגזין Foreign Affairs. קרא זריף לממשל האמריקני החדש להסיר את הסנקציות מעל טהראן "ללא תנאי" על מנת להציל את הסכם הגרעין מ-2015.

"הממשל החדש של הנשיא ג'ו ביידן עדיין יכול להציל את הסכם הגרעין, אם הוא יכול לגייס את הרצון הפוליטי האמיתי בוושינגטון כדי להוכיח שארצות הברית מוכנה להיות שותפה אמיתית במאמצים קולקטיביים", כתב זריף .

"הממשל צריך להתחיל בהסרה ללא תנאי, באופן מלא, את כל הסנקציות שהוטלו, הוטלו מחדש או תויגו מחדש מאז כניסתו של טראמפ לתפקידו. בתורה, איראן תבטל את כל הצעדים שנקטה בעקבות פרישתו של טראמפ מהסכם הגרעין", הוסיף, והזהיר מפני כל ניסיון "לחלץ ויתורים" מטהרן, הוסיף זריף.