עבור לתוכן העמוד
Menu

זריף דוחה את השמועות על התפטרותו

כלי תקשורת באיראן דיווח החל מהבוקר על כך שבכוונת שר החוץ להתפטר מתפקידו • בתחילת השנה הגיש את התפטרותו לנשיא על רקע אי שיתופו בשיחות עם סוריה • הנשיא רוחאני דחה אותה

שר החוץ האיראני, ג'וואד זריף מכחיש כי בכוונתו להתפטר מתפקידו. בצאתו אל עיתונאים לאחר ישיבת הקבינט הוא נשאל על ידי עיתונאים בדבר כוונתו להתפטר ואמר "לא הייתי כאן אם הייתי מתפטר".

מוקדם יותר הבוקר, דיווחו מספר כלי תקשורת באיראן כי בכוונתו של זריף להתפטר מתפקידו.

כזכור ב-25 בפברואר הגיש שר החוץ זריף את התפטרותו לנשיא רוחאני, שדחה אותה מספר ימים לאחר מכן. בפוסט שהעלה זריף לרשת החברתית אינסטגרם (לרגל יום הולדת של פאטמה זהרא, בתו של הנביא מחמד) הוא כתב :

"ברצוני להביע מקרב לב את התנצלותי הכנה על כך שאיני יכול עוד להמשיך ולשרת (את העם האיראני) ועל כל כישלונותיי במשך שרותי".

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Javad Zarif (@jzarif_ir) on

 

 

זריף OUT קאסם סלימאני IN

העיתון "אנתח'אב" דיווח כי זריף התפטר מיד כאשר ראה את תמונות בהן נראה הנשיא אסד המבקר באיראן מצולם עם הנשיא רוחאני והמנהיג ח'אמנהאי, פגישות אליהן לא הוזמן. במסר לכתב העיתון ציין זריף : "לאחר פרסום התמונות של הפגישות של היום, יותר לא נותר אשראי (כבוד) לזריף כשר החוץ של איראן בעולם"[1].

במהלך הפגישה בין נשיא סוריה ומנהיג איראן נראים בתמונות שפרסמה לשכת המנהיג : קאסם סלימאני, מפקד כוחות אלקדס של משמרות המהפכה (שלישי מימין) ; עלי אכבר ולאיתי, שה"ח לשעבר וכיום יועצו של המנהיג לענייני בינלאומיים (שני מימין ובין אסד וח'אמנהאי)[2]. היעדרותו של זריף מהפגישות משקפת, אל נכון, את הירידה הנמשכת במעמדו של משרד החוץ האיראני בתהליכי קבלת ההחלטות של איראן.

פעמון אזעקה

נשיא איראן, רוחאני, חלק (26 פברואר) שבחים לתפקוד של זריף מבלי שהתייחס כלל לסוגיית התפטרותו ואמר כי "כיום נמצאים משרדי החוץ והנפט של איראן כמו גם הבנק המרכזי שלה בקו החזית של המאבק נגד ארצות הברית…וברצוני להודות להם על עמידתם האיתנה ויכולותיה הגבוהות כנציגי הציבור האיראני". בד בבד, מספר חברי פרלמנט (מג'לס) כבר הזדרזו לנסות ולמנוע את התפטרותו של זריף וחתמו על עצומה ברוח זו. עלי נג'פי חושרודי (Ali Najafi Khoshrudi ) , דובר הועדה למדיניות חוץ ולביטחון לאומי אמר כי "המחוקקים אוספים חתימות למכתב הקוראה לזריף להמשיך בכהונתו"[1]. כלי התקשורת דיווחו, כי כבר נאספו למעלה מ150 חתימות (יותר ממחצית חברי המג'לס) כדי למנוע את התפטרות זריף[2].
סוכנות הרשמית של איראן, IRNA, דיווחה קבוצה גדולה של דיפלומטים והסגל הבכיר של משרד החוץ האיראני הודיעו שגם הם יתפטרו אם ההתפטרות של טריף תתקבל. שה"ח האיראני הגיע בבוקר שלאחר הודעת ההתפטרות שלו למשרד החוץ ונפגש עם בכיריו המשרד שלו ואמר: מקווה שהתפטרותי י תהווה פעמון אזעקה שיחזיר את משרד החוץ למעמד החוקי שלו.

בין אירופה למשה"מ

יוזכר, כי כבר בשליש השני של ינואר 2019 דיווחה העיתונות האיראנית על כוונתו של שה"ח זריף להתפטר מתפקידו ועל כוונתה של איראן לסגת מהסכם הגרעין עם המעצמות, עליו הגן שה"ח מול ביקורת גוברת מצד המחנה השמרני ומשמרות המהפכה. ראש לשכתו של הנשיא רוחאני, מחמוד ועאט'י צייץ אז בתגובה כי מדובר בדיווחים "מוטים ושקריים" שנועדו לפגוע באינטרסים הלאומיים של איראן וקרא לתקשורת האיראנית לגלות ערנות ולהימנע מדיווחים באלה במיוחד כאשר ₪ שוהה מחוץ לאיראן _זריף ביקר בהודו באותה עת)[1].
שמועות ודיווחים על התפטרותו של זריף הופיעו גם לקראת סוף 2018 בעקבות ראיון שהעניק לאתר ח'בר (Khabar) לפיהם "הלבנת בהיקף רחב כספים הפכה למציאות באיראן והרבה אנשים מנצלים זאת". דבריו, גררו תגובה קשה מצד המחנה השמרני ואף דווח כי ספג שר המשפטים ע'לאםחסין מחסני-אג'אא'י ( Gholamhossein Mohseni-Ejei) דרש ממנו לתקף את דבריו בהוכחות. דובר משרד החוץ, בהראם קאסמי התייצב אז לימינו של זריף ןאמר כי הלבנת הכספים גרמה נזק כבד לכלכלת איראן ויש לטפל בה. באותה הזדמנות הכחיש קאסמי דיווחים, כי בכוונת זריף להתפטר.

אולם נראה, כי אין עשן בלי אש. התייצבותו של שה"ח האיראני "הפנים המחייכות והמפויסות של איראן" להגנה על המשך מחויבותה של איראן להסכם הגרעין, לאחר פרישתה של ארצות הברית ממנו, הרגיזה רבים מקרב המחנה השמרני באיראן ומשמרות המהפכה שקראו לאיראן לסגת ממנו. החמרת המצב הכלכלי באיראן בעקבות הטלתן מחדש של הסנקציות האמריקניות, בעיקר על מגזר הנפט לבתה עוד את הויכוח הפנימי באיראן.

 

https://en.mehrnews.com/news/153034/FM-Zarif-dismisses-rumors-of-his-resignation