עבור לתוכן העמוד
Menu

האם ת.ד קשה באיראן וג'קי צ'אן מאיימים על יציבות המשטר?

מותם של כעשרה סטודנטים ופציעתם של עשרות בהתהפכות אוטובוס קמפוס בטהראן הביא לגל של הפגנות על חוסר ההשקעה בתשתית במדינה והתחבורה הלקויה • וכיצד קטע מסרט של השחקן הידוע מעוררת זעם בבירה

ביום רביעי 25 בדצמבר נהרגו 10 סטודנטים וכ-30 נפצעו בהתהפכות אוטובוס בקמפוס המדע והמחקר של אוניברסיטת אזאד בטהראן השוכנת למרגלות הרי אלבורז, באיראן. בעקבות התאונה פוטרו מעבודתם חמישה מנהלים באוניברסיטה והוקמה ועדה לחקור את נסיבותיה , אך נראה כי היא נגרמה כתוצאה מתשתיות תחבורתיות לקויות במקום .

رئیس اورژانس تهران:

איראן נחשבת עדין לאחת המדינות "המובילות" בעולם (מקום שבע) במספר ההרוגים בתאונות דרכים המתרחשות בה, למרות מספר צעדים שנקטה הממשלה בשנים האחרונות לשפר את תשתיות התחבורה במדינה. מנהיג איראן שגר תנחומים למשפחות ההרוגים בעקבת "התאונה הכואבת והמצערת".

התאונה עוררה גל נרחב של תגובות ברשתות החברתיות שלצד דברי תנחומים וצער על מות הסטודנטים נצלו את האירוע המצער למתוח ביקורת על המשטר האיראני שבמקום לנצל את כספי המדינה לשיפור תשתיות התחבורה הרעועות מבזבז אותם על "חרחור מלחמה במדינות אחרות בעולם" . במקום אחר נכתב "כשלמשטר לא אכפת מביטחון האזרחים, אובדים חיים של חפים מפשע ומותירים אחריהם רבים באבל" .

משפחות ההרוגים והפצועים מתחו ביקורת גם על ראש עיריית טהראן שהגיע למקום התאונה .

במקביל נמתחה ביקורת גם על ראש מועצת המנהלים של אוניברסיטת אזאד, עלי אכבר ולאיתי (יועץ המנהיג ולשעבר שה"ח ) על שבלם פרויקטים – דוגמת רכבל – שיכלו להביא להצלת חיי סטודנטים בקמפוס ההררי. הפרויקט הופסק ב-2016 לאחר חילופי הנהלה באוניברסיטה כפועל יוצא נמשך השימוש בצי האוטובוסים המיושן.

(תמונה : הפרויקט הופסק את שלמו הסטודנטים)
(תמונה : הפרויקט הופסק את שלמו הסטודנטים)

לקריאה נוספת:

"מוות לדיקטטורה" בלב טהראן"

מספר סטודנטים מתחו ביקורת על נוכחות משטרת המהומות באזור לאחר התאונה. נוכחותם במקום נובעת מחשש מתמיד של המשטר מפני מהומות סטודנטים המופנות נגד מחדלי המשטר בתחום התשתיות הלאומיות והמצב הכלכלי. המשטר חרד בן יצטרפו לביקורת הסטודנטים גם שכבות נוספות פועלים, סוחרים שיתאחדו לכלל מחאה רכבה נגד המשטר בעיקר בתקופה רגישה זו בו נרשמות עליות מחירים וחלה הרעה משמעותית באיכות החיים של האזרחים נוכח הטלתן מחדש של הסנקציות האמריקניות.

המשטר האיראני ממשיך להשקיע כספים רבים מחוץ לאיראן במלחמות האזוריות בתימן, עיראק, סוריה, לבנון וכן לסייע לפלסטינים. בהפגנות – שאת חלקן מובילים סטודנטים – נשמעות סיסמאות בגנות מעורבות המשטר והשקעותיו מחוץ לאיראן וקריאות להשקיע את כספיו באיראן, בין היתר, בתשתיות התחבורה המיושנות והרעועות במדינה.

סרטון של ג'קי צ'אן עורר מהומה

אתמול (שני) סוגיית התאונה באוניברסיטה קבלה תפנית מעניינת ולא צפויה בעקבות החלטתו של ראש רשות השידור של איראן (IRIB) לפטר את האחראי על הטלוויזיה באי קיש (Kish) ועובדים נוספים  לאחר הקרנת  סרט לא מצונזר המראה את צ'קי צ'אן בסצינה בעלת אופי מיני.

 

בהודעת הפיטורין נכתב כי "המנהל גילה הזנחה בניטור סרטים זרים דבר שהוביל להקרנת קטעים אנטי-תרבותיים ולא מוסריים תוך פגיעה קשה בתקנות רשות השידור האיראנית  ". במקביל נפתחה חקירה בנושא. ההחלטה התקבלה לאחר שהסצינה הבלתי מצונזרת הפכה לוויראלית ברשתות החברתיות תחת ההשתג #شبکه_کیش ) #ערוץ קיש) [1].

קטע מתוך סרטו של ג'קי צ'אן שהוקרן בטלוויזיה
קטע מתוך סרטו של ג'קי צ'אן שהוקרן בטלוויזיה

משתמשי הרשתות החברתיות באיראן הביעו זעם רב בעקבות סרטון וידאו בו נראה Mohammad Mehdi Tehranchi  הועמד בראש אוניברסיטת אזאד, דורס [2] סטודנטים שהתאספו לעצרת זיכרון  ומחאה בעקבות התאונה הקשה תוך שהם קוראים לפיטורי בכירים באוניברסיטה.

ברשתות נכתב כי בעוד על רקע סצינת צ'קי צ'אן האחראים פוטרו במהרה, הרי שעל רקע התאונה הקשה אף בכיר לא פוטר. ברשתות החברתיות הופיעו תמונות וסרטונים של ג'קי צ'אן ודברי לעג למשטר באיראן והסכנה שמציב צ'אן לשרידותו.

 

מנהל רשות השידור בקיש נזרק וצ'אן מבוייש
מנהל רשות השידור בקיש נזרק וצ'אן מבוייש

 

[1] https://twitter.com/tajdartheknight/status/1079424868200996864 (Graphic XXX)

[2] https://twitter.com/majidhadian60/status/1079509545267929088