עבור לתוכן העמוד
Menu

זמן להחלטה גורלית – הפלסטינים מרגישים כמו ב-1947

פירסום "עסקת המאה" האמריקנית הכניס את הפלסטינים למילכוד • ההנהגה הפלסטינית תגיב, אך היא עדיין לא החליטה כיצד לנהוג • חמאס והרש"פ אינן רוצות לאבד את השלטון, פעולות המחאה שלהן יהיו כנראה מוגבלות אך הטרור העממי עלול להתחדש

פירסום תוכנית השלום האמריקנית המכונה "עסקת המאה" בעיתוי הנוכחי הפתיע את הפלסטינים ומציב את ההנהגה הפלסטינית בפני אתגר גדול, כשהבעיה הפלסטינית נמצאת באחת מנקודות השפל הגדולות שלה מבחינה פלסטינית פנימית, מבחינה ערבית ומהבחינות האזוריות והבינלאומיות.

ישנם בכירים בתנועת פת"ח האומרים כי כעת נוצר מצב דומה למצב שהיה ב-1947 כאשר הפלסטינים נדרשו להחליט בשאלה האם לקבל את "תוכנית החלוקה" של האו"ם כפי שבאה לידי ביטוי בהחלטה 181 של העצרת הכללית.

הפלסטינים טעו אז בהחלטתם לדחות את התוכנית ויתכן שסירובם היום לדון ב"עסקת המאה" הינו טעות היסטורית נוספת שהפלסטינים ישלמו עליה ביוקר בעתיד.
בכל זאת מוצעת להם, על פי הפרסומים בתקשורת הישראלית, תוכנית להקמת מדינה פלסטינית על 70 אחוזים משטחי הגדה המערבית.
צה"ל הכריז על כוננות ביחידותיו בשטחי הגדה ונערך לאפשרות של פרוץ מהומות מייד לאחר הפרסום הרשמי של פרטי "עסקת המאה", גם על גבול הרצועה ערוך צה"ל עם כוחות מתוגברים ומערכת "כיפת ברזל" לתרחיש של הסלמה באמצעות ירי רקטות לעבר ישראל, לא ברור עדיין כיצד יגיבו הפלסטינים אך כל הפלגים הודיעו כבר על "יום זעם" ביום שבו תפורסם רשמית תוכנית השלום האמריקנית.

מנהיג חמאס אסמעיל הניה השוהה בחו"ל הודיע גם על נכונות ארגונו להיפגש בקהיר עם נציגי פת"ח ושאר הפלגים כדי להבטיח ש"עסקת המאה" לא תעבור.
עד עתה הרש"פ הסתפקה במחאות, הצהרות ואיומים בתגובה על הצעדים שנקט הנשיא טראמפ בעניין הפלסטיני כמו ההכרה בירושלים כבירת ישראל, העברת השגרירות האמריקנית לירושלים,ההכרה האמריקנית בחוקיות ההתנחלויות וקיצוץ הסיוע האמריקני לאונר"א.

רק ארגון חמאס נקט בצעדים אלימים כאשר שיגר כ-40 אלף פלסטינים להסתער על חיילי צה"ל בגבול הרצועה ביום העברת השגרירות האמריקנית לירושלים ב-14 במאי 2018. התוצאה הייתה קשה מאוד לפלסטינים, 61 הרוגים פלסטינים ו-2700 פצועים והיא עוררה ביקורת קשה על הנהגת חמאס ברצועת עזה. ספק רב אם חמאס יהיה מוכן לחזור על התרגיל הזה לאחר שהודיע באחרונה על הפסקה זמנית ב"צעדות השיבה".

ניסיון העבר מעיד על כך שגם הצעדים המדיניים שעליהם החליטה ההנהגה הפלסטינית בתגובה על החלטותיו של הנשיא טראמפ לטובת ישראל לא יצאו אל הפועל – המועצה המרכזית של אש"פ קיבלה שורה של החלטות על השעיית הסכמי אוסלו והסכם פאריז, הקפאת התיאום הביטחוני בין הרש"פ לישראל והתנתקות מישראל אך הן נשארו בבחינת דיו על הנייר.

אילו אפשרויות עומדות בפני הפלסטינים להגיב על "עסקת המאה" של טראמפ?

א.פירוק הרש"פ: מחמוד עבאס הודיע אמש כי ההנהגה הפלסטינית תבחן את כל האפשרויות לתגובה על "עסקת המאה" כולל את גורלה של הרש"פ. עבאס יכול להודיע על פירוקה והחזרת המפתחות לישראל. הסבירות לכך היא נמוכה ביותר – מחמוד עבאס בן ה-85 צמוד לכיסאו ולא יוותר עליו, הוא בנה עבור 2 בניו אימפריה כלכלית רחבה בשטחים ומחוצה להם והפך אותם למיליארדרים. ויתור על הרש"פ יבא לקריסתה של האימפריה שבנה. גם לבכירי תנועת פת"ח ישנם אינטרסים כלכליים והם לא יאפשרו את פירוק הרש"פ.

ב.מלחמה בגבול הרצועה: תנועת חמאס איננה מעוניינת בעימות צבאי נרחב עם ישראל שעלול להביא לקריסת שלטון חמאס ברצועה, המקסימום שהיא יכולה לעשות הינו כמה סבבי לחימה קצרים כדי להראות שהיא פועלת להכשלת "עסקת המאה". המגמה הכללית של חמאס היא לצעוד לעבר הסדרה עם ישראל שמלווה מדי פעם ב"טפטוף" ירי רקטות כדי לשמר מנוף לחץ קבוע על ישראל.

ג. פתיחה באינתיפדה שלישית בשטחי יו"ש ומזרח ירושלים: אסטרטגיית "ההתנגדות העממית" של מחמוד עבאס נחלה כישלון חרוץ. האפשרות לתחילתה של אינתיפאדה שלישית קיימת, אולם המוטיבציה של תושבי הגדה לפעילות כזו היא נמוכה נוכח המצב הכלכלי הטוב יחסית בגדה לעומת רצועת עזה. גלישה לאינתיפאדה שלישית תפגע קשות במצב הכלכלי של תושבי הגדה, עם זאת, מחמוד עבאס יכול בהחלט לנסות להניע הפגנות המוניות בשטחי הגדה באמצעות הת'נזים של פת"ח כדי להראות שהרש"פ איננה עוברת בשתיקה על "האור הירוק" האמריקני לסיפוח בקעת הירדן וחלקים משטחי C.

כמו כן תיתכן התפרצות ספונטנית בשטחי הגדה ומזרח ירושלים וחידוש תופעת פיגועי הטרור של בודדים.

הרש"פ במצוקה והיא תצטרך להכריז על שורה של צעדים מדיניים אחרי שתלמד את פרטי "עסקת המאה",גורמים ברש"פ אומרים כי היא חייבת להגיב כדי להראות לבני עמה שהיא הנהגה הפועלת נגד חציית "הקווים האדומים" של הפלסטינים.

וואסל אבו יוסף, חבר הועד הפועל של אש"פ אמר ב-26 בינואר כי הפלסטינים גיבשו תוכנית אסטרטגית נגד "עסקת המאה" ושהיא תונח על שולחנו של מחמוד עבאס מייד לאחר ההכרזה הרשמית על התוכנית האמריקנית.

התוכנית כוללת את הצעדים הבאים:

א.הכרזה על מדינה פלסטינית תחת הכיבוש הישראלי.

ב.פניה למוסדות האו"ם לקבל את מדינת "פלסטין" כחברה מלאה באו"ם.

ג.פניה למוסדות האו"ם ולבית הדין הבינלאומי בהאג כדי להגן על זכויות הפלסטינים.

ד. הפעלת "ההתנגדות העממית" על כל צורותיה.

ה.ישום החלטות המועצה המרכזית של אש"פ והמל"פ לגבי ההסכמים המדיניים והביטחוניים עם ישראל.

ו. חרם כולל על ישראל.

זיאד אבו זיאד, השר לענייני ירושלים לשעבר ברש"פ קרא ב-26 בינואר להנהגה הפלסטינית שלא להעניק "מתנה" לישראל בדחיית ברורה של "עסקת המאה".
לדבריו, על הרש"פ לפרסם הודעה בזו הלשון:

" אנו מברכים על האלמנטים החיובים הכלולים בתוכנית הנשיא טראמפ וקוראים לאו"ם ולמעצמות, כולל ארה"ב, לכנס ועידת שלום שתפתח את תוכנית טראמפ ותטפל בצדדים השליליים שהיא כוללת באמצעות משא ומתן על בסיס ההחלטות הבינלאומיות".

בימים הקרובים יתברר לאן נושבת הרוח הפלסטינית מרצועת עזה ומהמוקטאעה ברמאללה.