עבור לתוכן העמוד
Menu

 "ה-BDS לא דואג כלל לפלסטינים"

סיכום אירוע ההשקה של ספרו של דן דייקר "הדרך הישראלית לשגשוג כלכלי ישראלית-פלסטינית" • האירוע נערך במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה • צפו באירוע המלא

היום (שני) הושק ספרו של דן דייקר, חוקר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה ומומחה ללוחמה מדינית – "הדרך הישראלית –פלסטינית לשגשוג כלכלי". באירוע בפני משתתפים רבים אמר דייקר כי הרעיון של שת"פ כלכלי לשיפור הרווחה כלכלית של האוכלוסייה האזרחית הפלסטינית, "מלמטה למעלה", הוא רעיון שהולך בניגוד לדברים שנחתמו עוד בהסכם פאריס 1994, שעסק במאקרו כלכלה, וכשל במטרתו להביא לשגשוג הכלכלי אליו שאפו הפלסטינים להגיע. עוד אמר דייקר כי המבחן להצלחה של הדרך הזו נמצא כבר בשטח באזורי התעשייה בשטחי C ובמפעלים כמו סודהסטרים ו"רמי לוי" בגוש עציון.

לדיון המלא:

נדיה עיסא, מנהלת ב"רמי לוי" במעלה אדומים, העובדת בסניף כבר כ-14 שנים ריגשה את הנוכחים כאשר אמרה: "אנחנו לא בצד הישראלי ולא בצד הפלסטיני. אנחנו בסירה אחת ואנחנו צריכים להבין כי כולנו נטבע אם לא נשתף פעולה". אלוש תקפה את ה-BDS כגוף אשר לא דואג כלל לפלסטינים אלא מעוניין אך ורק לתקוף את ישראל. , ה-BDS לא עושה כלום למעננו. הם עושים את הכסף למען עצמם, למען משפחותיהם ולא למען העם הפלסטיני" אמרה אלוש.

"אני עובדת עם ישראלים, ערבים ונוצרים, יש בינינו יחסים טובים, אנחנו מבלים ביחד, אוכלים ביחד ומטיילים ביחד ויש לנו הרבה מן המשותף . אני עובדת ומקבלת שכר הוגן על עבודתי, הערכה וכבוד וזה הדבר שחשוב לי".

אל”מ (מיל’) ד”ר דני תרזה, מומחה לתכנון מרחבי באזור יהודה, שומרון וירושלים וחוקר במרכז הירושלמי,  ציין כי מדובר בהזדמנות מצוינת לשיח אחר ושונה מהשיח המוכר לנו כיום. לדבריו של תירזה אנו רואים יותר בעלי עסקים פלסטינים המבקשים לפתוח את העסק שלהם באזורי C וליהנות מהחוק הישראלי ומהחופש שהמנהל האזרחי נותן להם על מנת לקיים עסקים גם מול ישראלים. "הכסף הפלסטיני בעיקרו נעשה היום באזורי התעשייה המשותפים ולא ברש"פ המושחתת ואשר מגבילה אותם בבירוקרטיה מסורבלת".

פרופ' מוחמד דג'אני, לשעבר מרצה באוניברסיטת שכם ומארגן משלחות פלסטיניות לאושוויץ אמר: "כי ארגון ה-BDS בניגוד לפעילות נגד שהייתה בדרא"פ פועל נגד לא למען העם הפלסטיני אלא רק נגד ישראל", אולם לדבריו הפתרון לסכסוך הנ"ל אינו רק דרך הכלכלה אלא דרך חינוך לשלום בין העמים וסיום הכיבוש.

תא"ל במיל. יוסי קופרווסר, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה ולשעבר מנכ"ל המשרד לנושאים אסטרטגים אמר בדיון כי להערכתו המצב הכלכלי אכן חשוב אולם הפערים בין המציאות היומיומית של הפלסטינים לבין השאיפות האידיאולוגיות שהן יותר חשובות לציבור הפלסטיני מאשר הסוגיות היומיומיות.

פיאמה נירנשטיין, עיתונאית, חברת הפרלמנט האיטלקי לשעבר וחוקרת במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה התייחסה לתפקיד של האיחוד האירופי לסוגיה זו ואמרה כי "האיחוד בעצם ההכרה שלו במדינה פלסטינית, הציב את הפלסטינית בעמדה בה הם מקבלים מן האיחוד הרבה מאוד כסף". נירנשטיין סוברת כי אנו רואים כיום שינויים ביבשת וחלוקה שונה ביחס לישראל בין המזרח ועליית הימין האירופי לבין המערב.