עבור לתוכן העמוד
Menu

התרחיש: כך תיפול לבנון לידי איראן וחיזבאללה

המצב הפוליטי-כלכלי בלבנון מעלה אפשרות לתסריט בו תקרוס המדינה הלבנונית והשלטון יפול לידו של ארגון חיזבאללה • אירן תכניס אוניות מלחמה לנמל ומטוסים איראנים ינחתו ללא הפרעה עם נשק לטובת הארגון • תסריט קיצוני אבל אפשרי

משלחת רשמית של חיזבאללה בראשות חבר הפרלמנט מוחמד רעד, הגיעה למוסקבה, לראשונה לביקור בן 3 ימים בהזמנת משרד החוץ הרוסי. נציגי חיזבאללה נפגשו עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב, סגנו, מיכאיל בוגדנוב, נציגו של הנשיא פוטין למזרח התיכון, היועץ לביטחון לאומי וחברים בדומא (פרלמנט).

רוסיה מבקשת למצוא פתרון למשבר הפוליטי בלבנון המונע הקמת ממשלה קבועה בביירות ומאיים להביא להתפוררות החישוקים והאיזונים העומדים בבסיס מערכת השלטון העדתי בלבנון הקיימים מאז 1943.

ברקע לכך מחריף תהליך התמוטטות הכלכלה הלבנונית ובתוכה הבנק המרכזי, שאיבד את יכולתו לייצב את שער המטבע המקומי שחצה כבר את שער 16,000 לירות לבנוניות לדולר אחד של ארה"ב, שאיבד 50 אחוז מערכו מאז אוקטובר 2019. מצוקות החיים בלבנון הביאו כבר להפגנות זעם בביירות המאיימות על המשך היציבות השלטונית של המדינה הלבנונית.

בה בעת מפעילה חיזבאללה מערכת שלטונית אלטרנטיבית לממשל המרכזי בביירות. זאת כוללת מערכת כלכלית עצמאית, לרבות סניפי בנק של חיזבאללה המפעילה מכונות ATM, מערכות בריאות שנתנו תשובה ולו חלקית לחוסר יכולתה של המדינה להתמודד עם מגיפת הקורונה, מערכות חינוך עצמאיות, הכוללות גני ילדים, בתי ספר יסודיים ותיכוניים, מסגרות של צופים ומערכת של 32 חאווזות (בתי מדרש ללימודי דת) ומוסדות רווחה ברחבי לבנון. המימון למערכת מסועפת זאת נאמד בכמיליארד דולר בשנה וממשיך להגיע מאיראן גם בעת שמוטלות עליה סנקציות כלכליות. כדברי חסן נצראללה עצמו: "כל עוד יש לאיראן כסף, יהיה לחיזבאללה כסף".

איראן מקיימת את חיזבאללה בלבנון לא ממטרות אלטרואיסטיות של תמיכה בעדה השיעית, שחלקה הגדול נאמן לעיקרון הואלי פקיה הרואה במנהיג איראן עלי ח'מנהאי את מנהיגה הפוליטי והדתי ואת חסן נצראללה כנציגו בלבנון.

מאז פרוץ המרד בסוריה לפני כעשור, הגבירה איראן את מעורבותה בענייניה של חיזבאללה. חסן נצראללה נאלץ להשמע לפקודתו של קאסם סולימאני ולשגר למעלה מ-8,000 לוחמים למלחמה במורדים בסוריה, למעלה מ-2,000 מהם חזרו בארונות קבורה ופי שניים ממספר זה נפצעו בקרבות. כשמפקד כוחות חיזבאללה בסוריה, מוצטפא בדר אל-דין הביע הסתייגות מהמשך השתתפות חיזבאללה במלחמה בסוריה, הוא חוסל על ידי קאסם סולימאני בהסכמת חסן נצראללה. תמונתו של מוצטפא בדר אל-דין, אחד המפקדים החשובים של חיזבאללה, איננה מתנוססת יחד עם תמונותיהם של המפקדים הצבאיים של חיזבאללה בעצרות המרכזיות של "יום המפקדים השהידים" של חיזבאללה לצד, ע'ארב חרב, עבאס מוסוי ועימאד מוע'ניה.

חסן נצראללה מודע לכובד האחריות שאיראן מטילה על כתפיו. התמוטטות השלטון המרכזי בביירות, יחד עם חוסר התפקוד של מערכות השלטון והכלכלה הפכו את לבנון ממדינה כושלת למדינת חיזבאללה, שבה מתפקדת המערכת האלטרנטיבית של חיזבאללה בגיבוי איראני מלא.

חיזבאללה נמנעת מלהשתלט פורמלית על המערכת השלטונית וחסן נצראללה מבין את המשמעות מרחיקת הלכת של תפיסת השלטון בארמון הנשיאותי בבעבדא (Baabda). בשלב זה לאיראן מטרות גיאו-אסטרטגיות המונעות ממנה לממש חזון זה של הפיכת לבנון לרפובליקה איסלאמית כמצוותו של האימאם ח'ומיני. המטרה האיראנית המיידית היא לנצל את חלון ההזדמנויות שפתח בפניה ממשל ביידן ולחזור להסכם הגרעין בתנאיה של טהראן.

יחד עם זאת, דומה כי התהליכים הפנימיים בלבנון מתקדמים בקצב מהיר יותר מזה שאיראן וחיזבאללה היו רוצות להכתיב. במצב זה עלול להיווצר תסריט קיצון שבו המדינה הלבנונית תיפול כפרי בשל לידיה של חיזבאללה ואיראן תממש את חזון ההשתלטות על לבנון. התסריט מצביע על האפשרויות האסטרטגיות הבאות:

  • איראן תכניס אוניות מלחמה לנמל ביירות; תנצל את שליטת חיזבאללה בנמל התעופה הבינלאומי של ביירות ותשתמש בו כשדה תעופה צבאי למטרותיה. במקביל תקים שדה תעופה צבאי בבעלבכ.
  • איראן תשגר כוחות של כוח קודס של משמרות המהפיכה מאיראן ומסוריה לאזור בעלבכ והבקאע, שיהוו מטרייה לכוחות של המליציות השיעיות: האפגאניות, הפקיסטאניות, העיראקיות והתימניות, שישוגרו מסוריה. אלה כזכור הוזמנו בעבר על ידי נצראללה להשתתף במלחמה הבאה בישראל.
  • חיזבאללה תאיים שכל פגיעה בכוחות האיראנים והשיעים בלבנון תגרור תגובה של זרוע הטילים שלה לעומק ישראל.
  • חיזבאללה בסיוע איראן, תגביר את ייצור מפעלי הדיוק של טילים ארוכים ובינוניים.

 

התסריט הוא קיצוני. אך בהינתן המשך הידרדרות המצב בלבנון הוא יכול להפוך לאפשרי, לשנות את מאזן הכוחות האזורי ולאיים ישירות על ישראל.