עבור לתוכן העמוד
Menu

התקררות ביחסי חמאס – טורקיה?

דיווחים בטורקיה על התקררות  ביחסים בין טורקיה לחמאס בגלל פעילות בלתי חוקית של חמאס בטורקיה ללא ידיעת השלטונות • ישראל חייבת לפעול בזירה הבינלאומית כדי להביא לאלתר לסגירת משרד חמאס באיסטנבול שעוסק בהכוונת טרור ובמימון פיגועים בשטחי הגדה

בסוף השבוע האחרון התקשר מנהיג חמאס אסמעיל הניה בטלפון אל נשיא טורקיה ארדואן כדי להגיש לו תנחומים על מותם של האזרחים הטורקים ברעידת האדמה באיזמיר.

אולם, למרות הפגנת האהדה החיצונית של חמאס לטורקיה, אמצעי התקשורת בטורקיה דיווחו כי בתקופה האחרונה חלה התקררות ביחס של שלטונות טורקיה לפעילי חמאס בטורקיה.

לחמאס יש משרד גדול באיסטנבול המאוייש בין היתר על ידי מגורשי "עסקת שליט" שגורשו מהשטחים לחו"ל כחלק מהעסקה ב-2011.

חלק מהפעילות שלהם עוסק בהכוונת פיגועים בשטחי הגדה וניסיונות לגייס לשורות חמאס, חזבאללה ואיראן סטודנטים מקרב ערביי ישראל הלומדים או מבקרים בטורקיה.

סוכנות הידיעות "ווטן 24 אלאח'באריה" דיווחה ב-29 באוקטובר כי אמצעי התקשורת בטורקיה מסרו כי השלטונות במדינה החלו להטיל הגבלות על פעילי חמאס. בין היתר נעצר באחרונה בשדה התעופה הבינלאומי באיסטנבול פעיל חמאס שהגיע מחו"ל, הוא נחקר במשך 6 שעות ואחר כך התבקש לעזוב לאלתר את המדינה.

בעבר איפשרו שלטונות טורקיה לפעילי חמאס תנועת חופשית אל טורקיה וממנה החוצה.

כמו כן דווח באמצעי התקשורת הטורקיים כי השלטונות הפסיקו להעניק אזרחות או אשרות שהייה לתקופות שונות לפעילי חמאס, כפי שעשו בעבר.

אמצעי התקשורת הטורקיים יחסו את ההתקררות ביחסי טורקיה-חמאס לדיווח  בעיתון הבריטי "טיימס" בשבוע שעבר על חוליית חשאית של חמאס שפעלה בטורקיה, ללא ידיעת השלטונות, ומשם עסקה בהתקפות סייבר על מוסדות הרש"פ ברמאללה ועל שגרירויות סעודיה ואיחוד האמירויות באירופה.

על פי מקורות טורקים, שלטונות טורקיה הזהירו את משרד חמאס באסטנבול כי כמה פעילים של חמאס יגורשו מן המדינה בגלל שהפרו את חוקיה.

לדבריהם, הנשיא ארדואן כבר איננו מתערב, כפי שהיה בעבר, לסייע להנהגת חמאס בנושא.

עיתון "טיימס" הלונדוני דיווח מפי גורמי מודיעין בינלאומיים כי היחידה החשאית של חמאס פעלה באיסטנבול בנפרד מהמשרד של חמאס, היא כפופה לזרוע הצבאית של חמאס ומדווחת ישירות לבכיר חמאס סמאח סראג' שמקבל הנחיות מיחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועה.

על פי מקורות המודיעין של העיתון, היחידה החשאית התבקשה גם לרכוש חומרים דו שימושיים שישראל אוסרת על הכנסתם לרצועה מחשש שהם ישמשו לפיתוח אמצעי לחימה על ידי יחידת הפיתוח והטכנולוגיה של חמאס.

כמו כן, היחידה החשאית עוסקת בריגול נגדי נגד אירגוני טרור אחרים החשודים בחוסר נאמנות לחמאס.

הסבירות שטורקיה תנתק את קשריה של חמאס שמסבכת אותה מדי פעם עם הקהיליה הבינלאומית איננה גבוהה. טורקיה באמצעות נשיאה, ארדואן, מובילה את ציר "האחים המוסלמים" במזה"ת שהיא תנועת האם של חמאס.

לפני כשנה וחצי סיבכה חמאס את טורקיה בפרשת הלבנת והברחת כספים לזרוע הצבאית ברצועת עזה באמצעות 2 משרדי חלפנות גדולים באיסטנבול.

 

בימים אלה עומדים לדין בסעודיה כ-60 פעילים של חמאס שהיו חברים ברשת הזו של הלבנת והברחת הכספים, הם נעצרו בהוראתו של יורש העצר מוחמד בן סלמאן לאחר שישראל וארה"ב העבירו למודיעין הסעודי מידע מדוייק על פעילותם בסעודיה ובטורקיה.

 

מי שאחראי על משרד חמאס בטורקיה הינו צאלח אלעארורי, מספר 2 בארגון המשמש כראש הזרוע הצבאית של חמאס בגדה ואיש הקשר לחזבאללה ואיראן, אולם נראה, על פי גורמים ברצועה, כי השלוחה החשאית באיסטנבול הינה פרוייקט אישי של יחיא סינוואר והוא השתמש בה בעיקר למטרות של הזרוע הצבאית ברצועת עזה.

 

ישראל נכשלה עד כה במאמציה אצל שלטונות טורקיה להביא לסגירת הזרוע הצבאית של חמאס באיסטנבול. המשרד באיסטנבול עוסק בהכוונת פעילות הטרור בגדה, גיוס פלסטינים לפעולות טרור ומימן פעילות טרור בגדה והעברת כספים לתשתית הצבאית של חמאס בגדה.

על פי גורמים בחמאס, הארגון מפעיל באיסטנבול חדר האזנה משוכלל לאמצעי תקשורת וקשר בישראל ומספק את המודיעין לחזבאללה ולאיראן.

את המשרד הזה מפעיל עבד אלחכים חנאני, נאמנו של בכיר חמאס צאלח אלעארורי שבעצמו נאלץ לעזוב את טורקיה בעקבות לחץ אמריקני-ישראלי וכיום הוא ממוקם בשכונת א-דאחיה בביירות ומשם הוא מפעיל את המשרד באיטסנבול.

ישראל חייבת להגביר את הלחץ המדיני על טורקיה לסגור את משרד חמאס באיסטנבול המשמש להכוונת פעילות טרור בשטחי הגדה.

המשרד הזה מפר את החוק הטורקי ואת החוקים הבינלאומיים, העובדה שנשיא ארדואן מאפשר  לו להמשיך לפעול, למרות דרישות ישראל לסגור אותו ולמרות שישראל הציגה למודיעין הטורקי חומר מפליל על פעילותו, הופכת את טורקיה למדינה הנותנת חסות לארגוני טרור.

הגיעה העת שישראל תפעל באמצעות ארה"ב  ובאמצעות האו"ם במלוא הכוח כדי להביא לסגירת משרד חמאס באיסטנבול, גורמי מודיעין הבקיאים בנושא אומרים כי אחת הדרכים להפעיל לחץ על טורקיה בנושא היא להגביל את פעילות המוסדות הטורקיים הפועלים במזרח ירושלים.

 

 

.

.