עבור לתוכן העמוד
Menu

התקיפה בעיראק: כשלון איראני נוסף

עפ"י דיווחים באמצעי התקשורת הערבית, איראן חטפה מכה נוספת בסוף השבוע ואיבדה כתוצאה מהתקפה אווירית טילים בליסטיים שאיחסנה בעיראק שמיועדים לשימוש נגד ישראל וסעודיה • ארה"ב מכחישה קשר לתקיפה, ישראל שומרת על שתיקה • אין זו הפעם הראשונה שלישראל מיוחסת תקיפת מטרות של מליציות פרו איראניות.

עיראק שוב חוזרת לכותרות, אחרי הדברים שאמר שגריר עיראק בוושינגטון, פריד יאסין, לפני שבועיים כי "יש סיבות אובייקטיביות לכינון יחסים בין עיראק לישראל" ועוררו סערה, יש בעולם הערבי גורמים המצביעים לעבר ישראל כי היא אחראית לתקיפת הבסיס הצבאי בעיראק בסוף השבוע.

הצבא העיראקי פירסם ב-19 ביולי הודעה כי כלי טיס בלתי מאוייש תקף פעמיים במטעני נפץ מחנה צבאי עיראקי באזור צלאח א-דין צפונית לבגדאד.

התקיפה בעיראק: כשלון איראני נוסף

על פי דיווחים בערוץ "אלערביה", כתוצאה מההתקפה היו לפחות הרוג אחד ושני פצועים, מדובר במחנה של מליציות פרו איראניות שלאחרונה הועברו אליהם טילים בליסטים איראניים באמצעות משאיות להעברת מזון.

בדיווחים בתקשורת הערבית נמסר כי מי שנפגעו היו לוחמי חזבאללה ואנשי "משמרות המהפכה" של איראן.

פרשנים ערבים העריכו כי מדובר בתקיפה אמריקנית או ישראלית, אך משרד ההגנה האמריקני הכחיש כי ארה"ב הייתה מעורבת בתקיפה, ירושלים שמרה על שתיקה.

על פי גורמים מודיעין במערב ובישראל, בחודשים האחרונים העבירה איראן למליציות השיעיות בעיראק עשרות טילים בליסטיים כדי להכין בעיראק "בסיס טילים חלופי" בעקבות ההתקפות המוצלחות של ישראל על יעדים איראניים בסוריה.

איראן חוששת מהתקפה אמריקנית או ישראלית והצבת הטילים הבליסטיים בעיראק מאפשרת לה להשתמש, במקרה חירום, בטילים אלה  לתקוף במידת הצורך בסיסים צבאיים של ארה"ב או יעדים בישראל.

מדובר בטילים לטווחים של מאות קילומטרים ומי שמפקח על התוכנית הינו הגנרל קאסם סולימאני, מפקד גיס "אלקודס" ב "משמרות המהפכה" של איראן.

סוכנות הידיעות "רויטרס" פרסמה ב-31 באוגוסט 2018 כי מדובר בטילים מסוג "זלזאל","פתח" 110 ו"זולפיקאר" וכי הטיל "זולפיקאר" הינו לטווח של עד 700 ק"מ ויכול להגיע מעיראק לריאד בירת סעודיה או לתל אביב.

אין זו הפעם הראשונה שמייחסים לישראל תקיפה של מליציות עיראקיות הנאמנות לאיראן. בחודש יוני בשנה שעברה הותקפה מליציה עיראקית באזור העיירה אל חארי מדרום מזרח לאל-בוכמאל על גבול סוריה עיראק באמצעות כלי טיס בלתי מאויישים, בתקיפה נהרגו  בין 20 ל-40  אנשי מליציה, סוכנות הידיעות הרשמית של סוריה האשימה את הקואליציה האמריקנית בתקיפה אך גורם אמריקני בכיר ייחס את התקיפה לישראל.

הבסיס העיראקי שהותקף בסוף השבוע  נמצא סמוך לגבול עם סוריה ולא נמנע כי מדובר בטילים בליסטיים שהאיראנים תכננו להעביר לתוך שטח סוריה.

ממשלת עיראק מתקשה להתנגד לאיראן ובכך חושפת את שטחה להתקפות של ארה"ב וישראל, ניסיון העבר מוכיח כי לישראל יש מידע מודיעיני מצויין על פעילות "משמרות המהפכה" האיראניים בסוריה ועיראק שאותו היא יכולה לתרגם בתוך זמן קצר לפעילות מבצעית התקפית.

אם אכן ישראל עומדת מאחורי התקיפה בעיראק בסוף השבוע, טוב שהיא שומרת על עמימות, האיראנים והעיראקים יודעים היטב מי עומד מאחורי התקיפה,אסור לישראל להפסיק את התקיפות על מטרות איראניות שנועדו לסייע בפתיחת חזית חדשה נגד ישראל מרמת הגולן או מעיראק אך מדובר בתקופה רגישה מאוד נוכח המתיחות בין ארה"ב לאיראן, יש רק לקוות שמערכת הבחירות הקרובה בישראל לא תעודד בכירים במערכת הפוליטית להתרברבות באמצעי התקשורת.

אין שום הוכחה שמדובר בתקיפה ישראלית אבל המסר של מי שתקף בעיראק הוא שיש  גורמים יעילים מאוד מבחינת היכולות הצבאיות ההתקפיות שלהם שלא ישלימו עם הצבת טילים בליסטיים איראניים בעיראק שמסכנים את ישראל ואת סעודיה.

לאיראן יש בעיה גדולה, היא פרוצה מבחינה מודיעינית ומתקשה להסתיר את הפעילות החשאית של "משמרות המהפכה" בסוריה ובעיראק. לישראל יש עליונות מודיעינית ואווירית עליה במרחב האווירי הסורי  ובאזור הגבול של סוריה עם עיראק, למרות זאת היא מתעקשת להמשיך במאמציה להקים חזית חדשה נגד ישראל, השנאה האידיאולוגית היוקדת לישראל והרצון להשמידה גוברים על כל שיקול של ההנהגה האיראנית למרות מצוקתה הכלכלית והמדינית, הדבר לא עומד להשתנות בתקופה הקרובה ולכן חזית הצפון תמשיך להעסיק אותנו באופן קבוע.

 

 

 

,