עבור לתוכן העמוד
Menu

התפקיד החדש של עומאן במזה"ת

ביקורו של ראש הממשלה נתניהו בעומאן מהווה מהלך מדיני חשוב בדרך לנורמליזציה עם מדינות ערב וחידוש המשא ומתן עם הפלסטינים • בגלל מעמדה המיוחד כמתווכת אזורית, עומאן יכולה גם לתווך בין ישראל לאיראן ולסוריה

הביקור הרשמי והגלוי של ראש הממשלה בנימין נתניהו בנסיכות עומאן מהווה פריצת דרך מדינית חשובה במיוחד לאור העובדה ששליט עומאן אירח אותו בפומבי למרות שהמשא ומתן בין ישראל לרש"פ תקוע מזה זמן רב ובהתחשב בכך שברצועת עזה מתקיימת מלחמת התשה יומיומית בין ארגוני הטרור לבין ישראל.

הביקור שהוכן במשך זמן רב נתפס בעולם הערבי כתחילת חידוש הנורמלזיציה בין ישראל לעומאן כפי שהיה לאחר הסכמי אוסלו ב-.993, הביקור נערך בסמיכות זמנים לביקורה של שרת התרבות מירי רגב באבו דאבי עם משלחת הג'ודו של ישראל ולאחר שקטאר אירחה משלחת ספורט נוספת מישראל. החשש הפלסטיני הוא שמדינות ערביות נוספות ילכו בעקבותיה של עומאן וישראל תצליח לפרוץ את חומת החששות של מדינות ערב מקשרים גלויים עמה.

שר החוץ העומאני יוסף בן עלאווי גילה ב-27 באוקטובר במהלך פסגה ביטחונית-אזורית בבחריין כי עומאן הציעה לסייע לישראל ולפלסטינים להגיע להסכם שלום בעזרת רעיונות שתציג אך לא כמתווכת.

"אנחנו לא מתווכים בין ישראל לפלסטין, אבל אנחנו מציעים להנחות את הצדדים ולהציע רעיונות כדי לחבר ביניהם" הוא אמר.

עלאווי הוסיף כי ארצו סומכת על המאמצים שנוקט נשיא ארה"ב טראמפ להסכם בין ישראל לפלסטינים באמצעות "עסקת המאה".

איראן מיהרה למתוח ביקורת על נסיכות עומאן על שאירחה את ראש הממשלה נתניהו והמשלחת שנילוותה אליו בביקור.

דובר משרד החוץ האיראני, בורהאם קאסמי, פרסם הודעה האומרת: "נקודת מבטנו היא שמדינות אסלאמיות באזור לא צריכות לאפשר לישות הציונית, בלחץ של הבית הלבן, לפעול כדי לעורר סכסוכים ובעיות חדשות באזור,הישות הציונית פועלת לעורר מחלוקות בין המדינות המוסלמיות כדי לכסות על 70 שנה של תוקפנות ומעשי טבח נגד העם הפלסטיני העשוק".

לעומת זאת, בחריין הגנה על עמדתה של עומאן. שר החוץ של בחריין,ח'אלד בן אחמד אמר ב-27 באוקטובר כי "בחריין מעולם לא הטילה דופי בתבונה של הסולטאן קאבוס ובניסיון שלו לסייע ולהשקיע מאמצים כדי לפתור את הסוגיה הפלסטינית,אנו מקווים שהמאמצים שלו יצליחו".

ביקור נתניהו במסקט בירת עומאן, הראשון של ראש ממשלה ישראלי ב-20 השנים האחרונות הינו חולייה נוספת בשרשרת המגעים בין ישראל לעומאן, ב-1994 ביקר ראש הממשלה יצחק רבין ביקור רשמי בעומאן ונפגש עם הסולטאן קאבוס,ב-1995 הגיע לביקור בישראל שר החוץ העומאני יוסף בן עלאווי שביקר באחרונה ברש"פ.

בשנת 1996 ביקר בעומאן לביקור רשמי ראש הממשלה דאז שמעון פרס.

משנת 1996 ועד פרוץ האינתיפאדה השניה בשנת 2000 היו בישראל נציגים של עומאן,קטאר, מרוקו, תוניסיה ומאוריטניה, אך היחסים הרשמיים נקטעו מאז והמשיכו מאחורי הקלעים.

שר החוץ העומאני יוסף בן עלאווי התייצב ב-27 באוקטובר בערוץ אל-ג'זירה והגן על הביקור,

"אירחנו את נתניהו כי ישראל היא מדינה שנמצאת במזה"ת, האם זה אסור שבוא יבוא לפה? ראש הממשלה נתניהו הביע רצון לבקר בנסיכות ולהציג את תפיסתו בנושא המזה"ת והסכסוך הישראלי פלסטיני ובירכנו על כך, יש שחושבים שהדרך לשלום תקועה, אבל אנחנו לא סבורים כך,אני סבור שישנו רצון אצל שני הצדדים, הישראלי והפלסטיני שהתהליך יותנע מחדש", הוא אמר.

 

ניסיון לחדש את המו"מ בין ישראל לרש"פ

 

פרשנים באמצעי התקשורת של נסיכות עומאן מדגישים כי למרות שעומאן ידועה בקשריה הטובים עם איראן וביכולות התיווך שלה, הביקור של נתניהו עסק בעיקר בערוץ המשא ומתן התקוע בין ישראל לפלסטינים וכי שליט עומאן קאבוס הציע לתווך בין ישראל לפלסטינים. כמה ימים לפני ביקור נתניהו ביקר בנסיכות עומאן יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס שנועד עם הסולטאן קאבוס.

בהודעה הרשמית שפורסמה בנסיכות עומאן נאמר כי הסולטאן קאבוס "דן עם ראש הממשלה נתניהו בקידום תהליך השלום במזה"ת ובמספר נושאים שיש בהם עניין משותף לטובת הביטחון והיציבות באזור".

גורם פלסטיני בכיר אמר כי הסולטאן קאבוס בן סעיד, הציע ליו"ר  הרש"פ, מחמוד עבאס, לתווך בין הפלסטינים לישראל וכי עבאס השיב כי הוא מברך על כל תהליך שלום "משמעותי", לדבריו, מטרת הביקור לא הייתה המשא ומתן אלא עיקר "תפקידה של עומאן באזור".

גורמים פלסטינים מסרו לעיתון "אלחיאת" ב-27 באוקטובר כי הפלסטינים הודיעו לסולטן קאבוס כי אינם רואים אפשרות לחדש את המשא ומתן עם ישראל בגלל ממשלת הימין, הם אמרו כי הם מברכים על כל מאמץ ערבי או בינלאומי להחיות את תהליך השלום אך אינם רואים אפשרות להשיג את מה שלא הצליחו להשיג ממשל אובאמה, הצרפתים, האירופים והערבים.

תנועת פת"ח, הנחשבת למפלגת השלטון, פירסמה ב26 באוקטובר הודעה שבה נאמר: "ביקור נתניהו בעומאן הינו מכה ליוזמת השלום  הערבית המבוססת על החזרת שטחים ורק לאחר מכן כינון יחסים בין מדינות ערב לישראל" ואילו תנועת חמאס גינתה את ביקורי נתניהו, מירי רגב ומשלחות הספורט של ישראל במדינות ערב וקראה להן לתמוך בפלסטינים, ולהמשיך את החרם על ישראל ובידודה.

פרשנים בעולם הערבי לא מוציאים מכלל אפשרות שהסולטאן קאבוס יתפוס עכשיו את תפקידו של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ויהפוך למנוע שיסייע לנשיא האמריקני דונלד טראמפ לקדם את "עסקת המאה" לפתרון הסכסוך הישראלי פלסטיני.

מעמדה של סעודיה נפגע מאוד בגלל חלקה בפרשת מותו של העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י, לסולטאן קאבוס יש יחסים טובים עם הממשל האמריקני ועם מדינות ערב, הוא נחשב לשליט נייטרלי ומצטיין במשימות תיווך, הוא תיוך בין ממשל אובאמה לאיראן בעניין עסקת הגרעין וגם בין מדינות ערב בנושאים שונים כמו החרם הערבי על קטאר.

ההודעה על "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ מתקרבת, השבוע יגיע לישראל השליח האמריקני ג'ייסון גרינבלט לפגישות עם ראש הממשלה נתניהו ועוזריו בנושא אפשרות חידוש התהליך המדיני עם הפלסטינים.

אחד מחברי הועדה המרכזית של פת"ח שביקש לשמור על עילום שם אמר ב-26 באוקטובר לאתר "אלח'ליג' און ליין" כי חל שינוי דרמטי ומפתיע בעמדות הנשיא טראמפ בנושא חידוש תהליך השלום וכי הוא מגלה גמישות בנושא עמדת הרש"פ ותנאיה לחידוש המו"מ, לדבריו, השינוי נובע מסדרה של פגישות חשאיות בין בכירים פלסטינים בראשות הגנרל מאג'ד פרג' בוושינגטון עם בכירים אמריקנים בראשות ג'ראד קושנר.

הוא העריך כי הנשיא טראמפ מתכוון בשבועות הקרובים לפתוח את כל נושא תהליך השלום,להתייחס ברצינות לעמדת הרש"פ ולהגיע לפתרונות פשרה שירצו את ישראל והפלסטינים.

 

ערוץ חשאי לאיראן

 

אי אפשר לשלול את האפשרות כי ישראל תוכל, במידת הצורך, להשתמש בערוץ הקשר שנפתח באמצעות הביקור בעומאן למגעים חשאיים עם איראן והמשטר הסורי בכל הקשור לנוכחות הצבאית האיראנית בסוריה.

מסקט, בירת עומאן, ידועה מזה שנים רבות כמו מפגש חשאי של גורמים שונים במזרח התיכון החפצים להידבר הרחק מעיני אמצעי התקשורת וארגוני מודיעין שונים.

בסוף השבוע גילה ג'וואד כרימי קדוסי, חבר הועדה לביטחון לאומי ומדיניות חוץ בפרלמנט האיראני,כי כעת מתנהל משא ומתן חשאי במסקט בירת עומאן בין מומחים של משרד החוץ האיראני לבין עמיתיהם בממשל טראמפ.

בראיון שעניק ב-26 באוקטובר לסוכנות הידיעות האיראנית "מוג' " המקורבת לזרם השמרני, האשים קדוסי את שר החוץ ג'וואד זריף כי המו"מ בעומאן מתקיים למרות התנגדותו והנחיותיו של המנהיג הרוחני העליון עלי ח'מינאי שלא לקיים שום משא ומתן עם ממשל טראמפ.