עבור לתוכן העמוד
Menu

התפוררות משטר הסנקציות של ארה"ב על איראן

נשיא איראן חסן רוחאני הודיע על הסכם עם מספר מדינות להפשרת כספים ונכסים והעברתם לאיראן • הפשרת הכספים נמנעה עד עתה מחשש מתגובת ארה"ב

איראן החלה למסמס את הסנקציות: לאחר מסע לחצים ארוך וממושך, איראן מצליחה להשיג הישג ראשון בזירה הבינלאומית וזאת לאחר מסעו של שר החוץ זריף לסיאול. בדיווח ברשת אל ג'זירה נכתב כי דרום קוריאה הסכימה לשחרר מיליוני דולרים שהיו מוקפאים בבנקים במדינה בגלל הסנקציות של ארה"ב.

השגריר ריו ג'ונג-היון הודיע ​​כי סיאול תשחרר "חלק" מהכספים, כך נכתב בהודעה של הבנק המרכזי של איראן בהצהרה מבלי לציין את הנתון המדויק.

שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף אמר ב-21 לפבר'  כי כספי המדינה בבנקים בדרום קוריאה הסתכמו ב"קרוב ל -10 מיליארד דולר ". בכירים איראנים הצהירו בעבר כי הנתון הוא 7 מיליארד דולר.

ראש הבנק המרכזי עבדולנאסר המתי בירך על המהלך, אך תקף את "חוסר שיתוף הפעולה של הבנקים הדרום קוריאניים".

לדבריו, טהרן מתכוונת להתקדם במאמצים משפטיים להשיג נזקים שנגרמו מהסתימה.

"הצד הקוריאני חייב לעבוד קשה כדי שתקדים שלילי זה ייעלם", הוסיף המטי.

ההסכם בא לאחר שאיראן לכדה ספינה דרום קוריאנית במפרץ הפרסי. איראן התעקש כי לתפיסה לא היה שום מניע פוליטי והוא בוצע בגלל "זיהום סביבתי".

מאז שחררה טהראן את צוות הספינה.

ה”הפתעה האסטרטגית” של חמאס

בתוך כך הודיע היום (שלישי) חסן רוחאני, כי המדינה הגיעה להסכמים נוספים בסוגית שחרור כספים עם יפן, עיראק ועומאן. הוא שיבח את אותן מדינות.

הנשיא אמר את הדברים בפגישה במטה התיאום הכלכלי של הממשל, רוחאני הצביע על דו"ח של מושל הבנק המרכזי באיראן על ההסכמים שהושגו עם דרום קוריאה, יפן, עירק ועומאן על שחרור נכסי המטבע האיראניים, באומרו הסימנים המבטיחים לכישלונו של האויב במלחמתו הכלכלית באיראן מתחילים להתגלות.

חוסר התוחלת של הסנקציות על איראן מתבהר יותר, ציין הנשיא ואמר כי ההתנגדות המרבית של העם האיראני כנגד המלחמה הכלכלית המלאה שהטיל האויב מניבה תוצאות.

"אחת התוצאות היא שחרור משאבי המטבע האיראניים שנחסמו שלא כדין ולא בצדק", הוסיף והדגיש כי הקפאת הנכסים תיתן תנופה חדשה לכלכלת המדינה.