עבור לתוכן העמוד
Menu

התסיסה בחברון והטרמינולוגיה החדשה של הרש"פ

תסיסה באזור חברון נגד הרש"פ בעקבות דברים שאמר בכיר ברש"פ כי מארגני ההפגנות נגד חוק הביטוח הלאומי הם "מרגלים של ישראל" • בצמרת הרש"פ חוששים כי ההפגנות החברתיות יהפכו להפגנות נגד שלטונו של מחמוד עבאס

כמה אלפים מתושבי חברון הפגינו בסוף השבוע במרכז העיר בדרישה לפטר מתפקידו את חוסיין אלאערג', שר השלטון המקומי ברש"פ, על רקע דברים שאמר נגד מארגני ההפגנות נגד חוק הביטוח הלאומי בגדה המתגוררים בעיר חברון.

השר חוסיין אלאערג' כינה את מנהיגי ההפגנות     "מרגלים (עבור ישראל) המתגוררים בהתנחלות קריית ארבע".

אזור חברון בגדה הינו אחד ממוקדי התמיכה בחמאס. לפני כחודש דיכאו מנגנוני הביטחון של הרש"פ בכוח רב הפגנה גדולה נגד הרש"פ והעומד בראשה שארגנה תנועת חמאס אחרי הפיגועים בצומת עופרה ובצומת גבעת אסף.

דבריו של השר לשלטון מקומי באו לאחר שיו"ר הרש"פ מחמוד עבאס כינה לפני שבועיים  את מנהיגי חמאס ברצועת עזה "מרגלים (עבור ישראל)".

התסיסה והמחאה בחברון הדליקו "אור אדום" בקרב צמרת הרש"פ החוששת מתסיסה נגד הרש"פ ומכך שתנועת חמאס תנסה עתה לנצל את גל ההפגנות נגד הרש"פ, על רקע ההתנגדות לחוק הביטוח הלאומי, להפגנות נגד הרש"פ והעומד בראשה.

ראש הממשלה ראמי חמדאללה, השוהה בביקור בלבנון לרגל הפסגה הכלכלית של מדינות ערב, פרסם הודעה כי הקים ועדת חקירה לבדוק את התבטאויותיו של השר חוסיין אלאערג', במקביל הופעל לחץ כבד על השר אלאערג' אשר פרסם הודעת התנצלות על דבריו.

השר אלאערג' שימש בעבר כמושל אזור חברון וכנגדו ישנן טענות מהתקופה הזו כי אינו מכבד את החמולות הגדולות והשבטים באזור.

תנועת חמאס גינתה את דבריו של השר חוסיין אלאערג'. חאזם אלקאסם דובר התנועה ברצועת עזה אמר כי "מדובר בזלזול ברגשות של העם הפלסטיני וכי הדברים נאמרו בהתאם לרוח הדברים של יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, אשר כינה באחרונה את תושבי הרצועה כי הם "מרגלים(של ישראל)" ואת  הלוחמים צאלח ברגותי ואשרף נעאלווה במילה "רוצחים" ".

הוא קרא לציבור הפלסטיני לנקוט עמדה נחרצת נגד הזלזול של הנהגת הרש"פ  בתושבי הגדה.

הפרשה קיבלה תאוצה גדולה ברשתות החברתיות וגל של גינויים נגד שר השלטון המקומי שטף אותן, ברש"פ חוששים כי ההתנצלות של השר אלאערג' איננה מספיקה כדי לשכך את התסיסה בשטח.

בחודשים האחרונים מתקיימות בערי הגדה, ובמיוחד באזור רמאללה, הפגנות ענק בדרישה לשנות את חוק הביטוח הלאומי הפלסטיני.

אחד מסעיפי החוק החדש קובע כי קרנות הפנסיה יעברו לידי המוסד לביטוח לאומי. אזרחים רבים בגדה חוששים כי ראשי הרש"פ המושחתים יגנבו את הכסף וכל חסכונותיהם ירדו לטימיון.

החוק החדש קובע גם כי עובדים במגזר הפרטי ישלמו מיסים מוגדלים לרש"פ, המפגינים גם מוחים על כך כי הפנסיה שתשולם להם בעתיד איננה מספיקה להתקיים בכבוד.

האווירה באזור חברון מתוחה ויש זעם רב כלפי הרש"פ אשר פיזרה באחרונה את המועצה המחוקקת הפלסטינית ( פרלמנט) שנשלטה ע"י חמאס ובראשה עמד תושב חברון ד"ר
עזיז דוויק.

מנגנוני הביטחון של הרש"פ הגבירו בתקופה האחרונה את המעצרים הפוליטיים של פעילי חמאס, התסכול גובר בהיעדר בחירות באופק והתחושה היא כי אין פיקוח על פעולת הרש"פ והממשלה הפלסטינית אשר נוקטת בשרירות לב כלפי התושבים.

הסגנון של האשמת תושבים בגדה ב"בגידה" על ידי בכירים ברש"פ הוא חדש, עד כה נהג בדרך הזו יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס בהתייחסו לראשי החמאס ברצועת עזה,גורמים בכירים בפת"ח אומרים כי מדובר בתופעה מסוכנת שעלולה להגביר את התסיסה בשטחים נגד שלטונו של מחמוד עבאס.