עבור לתוכן העמוד
Menu

פומפאו דוחה את התנאים שאיראן מציבה לראיון

מזכיר המדינה ביקש להתראיין בטלוויזיה האירנאית על מנת לדבר אל העם • הממשלה אישרה את הראיון, אולם בתנאי שנדמה כי יהיה קשה לקבל אותו

בתגובה להצעת מזכיר המדינה, מייק פומפאו, ביקש בימים האחרונים להתראיין לתקשורת איראנית כדי "לומר את האמת לעם האיראני", עלי רביעי דובר ממשלת הנשיא חסן רוחאני הודיע ביום א' (28 יולי) כי טהראן מקבלת את ההצעה.

מקבילו, מחמד ג'וואד זריף, שר החוץ האיראני אשר ביקר לפני שבועיים בניו-יורק לצורך השתתפות בוועידה של האו"ם, למרות שתנועתו הוגבלה עד מאוד, בהוראת עמיתו האמריקאי, קיים מספר ראיונות עם תקשורת אמריקאית עם כתבת בכירה של הבי בי סי ועוצי תקשורת רבים אחרים. בראיונות  חזר על עמדת ארצו במספר סוגיות בוערות בין איראן לארה"ב.

האם תסולק טורקיה מנאט"ו או אולי תפרוש?

פומפאו הוסיף בדבריו כי "דיפלומטים אמריקאים לא מסתובבים ברחבי טהראן, ולכן אנחנו לא רואים שום סיבה לאפשר לדיפלומטים איראנים להסתובב בחופשיות ברחבי ניו-יורק… זריף גם ניצל את ההזדמנות להיות בארה"ב שוב כי להפיץ שקרים ותעמולה זדונית".

הצעתו של מזכיר המדינה להתראיין לתקשורת איראנית, דובר ממשלת איראן זכתה היום (ראשון) לתגובתו של דובר הממשלה ובה הצהיר כי "איראן אינה בורחת מלהקשיב לדיבורים למרות שההתנהגות והיחס של האמריקאים כלפי עיתונאים איראנים בארה"ב, הוא בחוסר כבוד לתקשורת ולדיאלוג בין עמים" (בנוסף להגבלות קשות וחסרות תקדים שממשלת טראמפ הכריזה על שר החוץ האיראני, גם עיתונאים איראנים בארה"ב מוגבלים מאוד בתנועה והיחס אליהם שונה מעיתונאים של מדינות אחרות).

דובר ממשלת איראן אמר כי פומפאו יכול להתראיין אצל "כתבתנו" מרזייה האשמי[1].

מרזייה האשמי, למרות השם האיראני, היא מלניה פרנקלין, אמריקאית שנולדה וגדלה בארה"ב ולאחר נישואיה עם איראני בשם האשמי, התאסלמה והגיעה עמו לאיראן. בעלה נפטר, אך היא ממשיכה לגור ולעבוד באיראן ולשרת את הרפובליקה האסלאמית. היא מתגוררת מעל עשר שנים בטהראן ולאור נאמנותה למשטר האיראני והלהט החסר תקדים שהיא מפגינה כדי להגן על הרפובליקה האסלאמית, התקדמה להיות מגישה ועורכת בולטת בערוץ PressTV של רשות השידור האיראנית, הערוץ שאחראי להפצת תעמולת השלטון בשפה האנגלית ברחבי העולם.

שמה של האשמי, בת 59, התפרסמה בתקשורת העולמית בינואר השנה לאחר שנעצרה עם הגעתה מטהראן לביקור מולדת לבקר את משפחתה (לאחר שאחיה חלה בסרטן). ה-FBI הוציא צו מעצר והיא עברה תיחקורים ביטחוניים בבית המעצר במשך 11 ימים והביעה את מחאתה החריפה על כך שחייבו אותה להסיר את הרעלה מעל ראשה ועקב כך שלטענתה הוגש לה אוכל "חלאל" (כשרות אסלאמית). מעצרה, הפך לסיבה נוספת למתיחות בין איראן לארה"ב.  אגודות עיתונאים של אמריקאים גם הוקיעו את דבר מעצרה. (המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה פרסם ב-16 בינואר דיווח על מעצרה).

 

האשמי שוחררה לאחר 11 ימי מעצר (23 בינואר) ללא הגשת כתב אישום נגדה וכשלושה שבועות לאחר מכן, חזרה לאיראן והתקבלה כגיבורה. מרזייה האשמי סבורה כי איראן היא "מרכז ההתנגדות". היא אף מרשה לעצמה לבקר בגסות את אזרחי איראן אשר "לא מעריכים את המהפכה האסלאמית והרפובליקה האסלאמית". היא מדגישה כי היא מוכנה "להקריב את נפשה" למען השלטון האיראני כי הוא מייצג את האסלאם האמיתי".

ביום שני ה-27.7.19 ענה פואמפו לתנאי האיראני וסירה לקבלו וטען כי איראן אינה מקבלת את הצעתו לראיון:

[1] https://www.irna.ir/news/83414182/%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%B9%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%B4%D9%86%DB%8C%D8%AF%D9%86-%D8%AD%D8%B1%D9%81-%D9%87%D8%A7-%DA%AF%D8%B1%DB%8C%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%85