עבור לתוכן העמוד
Menu

התכנית ירדנית-פלסטינית אל מול החלת הריבונות

גורמים ברש"פ אומרים כי ירדן והרש"פ גיבשו תוכנית משותפת כדי לטרפד את תוכנית ישראל לסיפוח שטחים בגדה והן פועלות בתיאום בזירה הבינלאומית • התוכנית הינה דו שלבית, בשלב הראשון אזהרות חמורות לישראל לגבי הצפוי במקרה של סיפוח ובשלב השני נקיטת צעדים מעשיים שיהוו נסיגה ממשית מתהליך השלום האזור

לקראת החלת הריבונות: מאז משבר המגנומטרים בהר הבית ביולי 2017, התהדקו היחסים בין ירדן לרש"פ. מייד לאחר תום המשבר ביקר המלך עבדאללה במוקאטעה ברמאללה לתיאום עמדות עם יו"ר הרש"פ. השניים סיכמו על הקמת צוות משותף לטיפול בענייני הר הבית. בכך שיגר עבדאללה מסר לישראל כי למרות שעל פי הסכם השלום עמה מ-1994, שבו ירדן מוגדרת כאפוטרופס של המקומות הקדושים בירושלים, הרי שמעתה ואילך היא תתאם את צעדיה בהר הבית עם הרש"פ ולא עם ישראל.

המלך עבדאללה "יישר קו" עם מחמוד עבאס כדי לשכך את הזעם בממלכה ההאשמית שכ-70 אחוזים מתושביה הם פלסטינים,  הוא הרחיב את מועצת הווקף האסלאמי בירושלים והכליל בה לראשונה שרים מהרש"פ ופעילים בכירים של פת"ח ובכך נתן לרש"פ "דריסת רגל" בהר הבית, אחר כך הוא יזם את ההשתלטות על מתחם שער הרחמים בהר הבית כדי לאותת לישראל ולארה"ב את התנגדותו לתוכנית "עסקת המאה" של טראמפ.

ירדן והרש"פ נחלו מפלה בכל הקשור להכרה האמריקנית בירושלים כבירת ישראל ובחוקיות ההתנחלויות, הם לא הצליחו למנוע זאת ועכשיו הן נרתמות יחדיו לנסות ולטרפד את ישום רעיון הסיפוח של כ-30 אחוזים משטחי הגדה לישרראל במסגרת ישום תוכנית "עסקת המאה".

הרש"פ ממשיכה להחרים את ממשל טראמפ מאז הכרתו בירושלים כבירת ישראל, לכן, בחזית המאבק מול הממשל בנושא החלת הריבונות ניצבת ירדן שמנסה לשכנע את הממשל בסכנה הטמונה במהלך מבחינתה ומבחינת הרש"פ.

שר החוץ הירדני איימן צפדי מנהל  מערכה דיפלומטית פתוחה בעולם נגד כוונות ישראל לספח שטחים מהגדה, בעיקר מול האו"ם והאיחוד האירופי כשהוא מתואם עם שר החוץ הפלסטיני ריאד אלמאלכי.

ירדן והרש"פ החליטו שלא לחכות לתשובות ממשל טראמפ בנושא הסיפוח. המלך עבדאללה התראיין ל"דר שפיגל" והזהיר את ישראל וארה"ב כי החלת הריבונות תביא ל"התנגשות גדולה" בין ישראל לירדן וזמן קצר אחר כך הודיע יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס על התנערות הרש"פ מההסכמים עם ישראל והפסקת התיאום הביטחוני עמה ועם ארה"ב.

על פי גורמים בכירים ברש"פ , מדובר בתוכנית דו-שלבית של ירדן והרש"פ לנסות ולבטל את כוונות החלת הריבונות של ישראל.

השלב הראשון הוא שלב האזהרות הפומביות לישראל ולארה"ב שקודם לתהליך הסיפוח שצפוי להתחיל בחודש יולי, מחמוד עבאס לקח אותו צעד קדימה והודיע גם על הפסקת התיאום הביטחוני עם ישראל וארה"ב.

ירדן תלוייה רבות בסיוע האמריקני והמלך עבדאללה חושש מעימות ישיר עם הממשל, לכן הוא מתרכז בעיקר ב"הפגנת שרירים" מול ישראל.

השלב השני צפוי לבוא אחרי הסיפוח, על פי גורמים ברש"פ, ירדן צפויה להקפיא את הסכם השלום עם ישראל ולהחזיר הביתה את שגרירה מתל אביב ואילו מחמוד עבאס מתכנן  הכרזה על מדינה פלסטינית בקווי 67 שבירתה היא מזרח ירושלים.

על פי גורמים בכירים בפת"ח, מחמוד עבאס לא יפרק את הרש"פ מכיוון שהוא רואה בהקמתה "הישג לאומי גדול", הוא יקים ממשלה חדשה, יצטרף לאמנות בינלאומיות במעמד של מדינה ויבקש לשדרג את מעמדה של "פלסטין" באו"ם ממעמד של משקיפה למעמד של מדינה חברה.

לדברי הגורמים באלה, צעדי הרש"פ וירדן יהוו נסיגה ממשית מתהליך השלום באזור וחידוש מצב העויינות בינן לבין ישראל.

ירדן והרש"פ תולות תקוות בכך שמועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן יזכה בבחירות לנשיאות בחודש נובמבר הקרוב.

שתיהן מקיימות מגעים הדוקים עם המפלגה הדמוקרטית, ג'ו ביידן מתנגד בתוקף לכוונות הסיפוח של ישראל בגדה וגורמים בכירים ברש"פ טוענים כי הובטח להם ע"י בכירים במפלגה הדמוקרטית כי אם ביידן יבחר להיות הנשיא הבא הוא יבטל את תוכנית "עסקת המאה" של טראמפ, יחדש את הסיוע הכספי האמריקני לרש"פ ויפתח מחדש את משרדי אש"פ בוושינגטון.

מחמוד עבאס לא יעשה כעת שום צעד יחליש את הרש"פ, הוא חושש שהדבר ישרת את האינטרסים של ישראל ויקל על ישום כוונות הסיפוח שלה בגדה.

המלך עבדאללה רואה בתוכנית "עסקת המאה" סיוט מבית המדרש האמריקני-ישראלי שכוונתו לחסל את החלום הפלסטיני למדינה ולעצמאות, דבר שמחייה מחדש את רעיון "המולדת החלופית", דהיינו שירדן היא המדינה הפלסטינית העתידית.

הרומן המתחדש בין ירדן לרש"פ הוא עניין של אינטרסים הדדיים,יתכן שהוא יתפוגג ברגע שהסיפוח יהפוך לעובדה מוגמרת וכל אחת מהן תדאג לאינטרסים שלה בלבד.

ישראל איננה רוצה להפוך את ירדן ל"פלסטין", היא מוכנה לתת לפלסטינים מדינה על 70 אחוזים משטחי הגדה על פי תוכנית השלום האמריקנית, אבל על גבול הגדה המערבית עם ירדן ישבו חיילי צה"ל ולא חיילים פלסטינים, זהו אינטרס משותף של ישראל וירדן, המלך עבדאללה בודאי זוכר היטב את הניסיון הפלסטיני להפיל את שלטון בית המלוכה ההאשמי בספטמבר 1970 באמצעות אינתיפאדה מזויינת.

ישראל סייעה אז למלך חוסיין לשמור על שלטונו וסביר להניח שתסייע גם לבנו עבדאללה להישאר על כסאו.

 נוכחות קבועה של צה"ל לאורך הגבול בבקעת הירדן היא אינטרס משותף של ישראל וירדן, המלך יודע זאת היטב אך ממשיך ב"מס השפתיים" לפלסטינים.

.