עבור לתוכן העמוד
Menu

התכנית המבצעית של חיזבאללה לכיבוש הגליל באמצעות מנהרות חודרות

חשיפת המנהרות של החיזבאללה חושפת חלק מהלקחים של הארגון ממלחמת לבנון השנייה

אחד הלקחים המרכזיים שהפיק חיזבאללה ממלחמת לבנון השנייה, היה הצורך לשנות את יעדי המלחמה הבאה נגד ישראל ולצד בניית יכולת הגנתית, לפתח יכולות התקפיות, שיאפשרו לחיזבאללה לנהל את המלחמה בשטח ישראל. את תהליך הפקת הלקחים בחיזבאללה הוביל אז המפקד הצבאי של הארגון, עמאד מוע'ניה. הוא קבע כי במלחמה הבאה יפלוש חיזבאללה לשטחים בגליל ויכבוש אותם. חיזבאללה סימן לעצמו כמטרות אזורים בהם קיימת לו עליונות טופוגרפית מול נחיתות טופוגרפית ישראלית בסמוך לגבול.

לצורך ביצוע יעדים אלה הכין עמאד מוע'ניה תוכנית מבצעית עליה פיקח באופן אישי עד מותו בפברואר 2008. לאחר מותו המשיכו הכוחות המיוחדים של חיזבאללה שנקראו על שמו "כוחות רדואן" באימונים תחת פיקודו של מצטפן בדר א-דין, עד לפרוץ המרד בסוריה.

לקריאה נוספת:

קופרווסר: "יש פוטנציאל להסלמה"

חזבאללה בעקבות חמאס

 

התכנית המבצעית כללה:

  • אימון כוחות מיוחדים של חיזבאללה לצורך השתלטות על יישובים ישראלים מבודדים לאורך גבול הצפון. בטרמינולוגיה של חיזבאללה דובר אז על "כיבוש הגליל" .
  • כריית מנהרות חודרות לתוך שטח ישראל בסמוך לישובים הישראלים. המנהרות נועדו להעברת כוחות של כמה מאות לוחמים, ולא לצורך חטיפת חיילים או אזרחים. המודל שעמד מול עיניו של מוע'ניה היה מודל המנהרות החודרות של צפון קוריאה, שמדריכים איראנים שקדו על לימודו.

 

התכנית המבצעית של חיזבאללה כללה בנוסף, בניית יכולת שיגור טילים מאסיבית לעבר מרכזי אוכלוסייה ואתרים אסטרטגיים מאזור חיפה בצפון, תל אביב במרכז ועד לדימונה בדרום. בתפיסה של חיזבאללה אמור מצב זה לרתק אליו את כל תשומת הלב הצבאית של ישראל ובזמן זה לאפשר לחיזבאללה להוציא לפועל באמצעות הכוחות המיוחדים את "תוכנית כיבוש הגליל".

************************************************************

בנובמבר 2011 פרסם המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה את עיקרי התכנית של החיזבאללה:

בעיתון הלבנוני אל-ג'ומהוריה פורסם (27 באוקטובר 2011) כי בשבועות האחרונים ערך מנהיג חזבאללה, חסן נסראללה סדרת מפגשים עם שדרת הפיקוד הצבאי של הארגון, שכללה את הדרג העליון, ומפקדי השדה והדרג המבצעי האחראים על הכנת הכוח הצבאי של חזבאללה למלחמה עם ישראל. נסראללה עדכן את מפקדיו בהתפתחויות האזוריות, במצב בלבנון ובנושאים פנימיים וארגוניים של חזבאללה. נסראללה הדגיש את חשיבות השמירה על בטחון השדה בארגון כמשימה עליונה ביותר, לאור הצלחות של ארגוני המודיעין של ארה"ב וישראל לחדור לשורות חזבאללה ולגייס בעלי תפקידים בעלי ערך. העיסוק בחשיפת הסוכנים בחזבאללה גרם לנסראללה ולצמרת הארגון מבוכה רבה.

על פי מקור המקורב לחזבאללה, ההנחיה המבצעית של נסראללה למפקדים היתה להתכונן לכך שבעימות הצבאי הבא עם ישראל תנחית חזבאללה מכת טילים על תל אביב כבר בתחילת המלחמה ומקביל יוטלו למערכה כוחות במטרה לכבוש את הגליל. המקור הוסיף שמדובר בהנחיה מבצעית ולא במלחמה פסיכולוגית.

ההערכה של חזבאללה לאור לקחי מלחמת לבנון השניה היא שלישראל לא יהיו כל "קווים אדומים" בהפעלת הכוח נגד לבנון וחזבאללה וישראל תזרע הרס מוחלט בלבנון. על כן מתכנן חזבאללה לייצר "הפתעות רבות" שיישנו את משוואת הכוחות עם ישראל בתחילת העימות הצבאי ובמהלכו.[1]

 

התוכנית המבצעית

הביטוי הראשון לתוכנית המבצעית לכיבוש הגליל ניתן בהודעתו של נסראללה ב-16 בפברואר 2011 בארועי ציון יום השנה השלישי לחיסולו של רמטכ"ל חזבאללה עמאד מע'ניה שבמהלכם הנחה נסראללה את לוחמיו להיות מוכנים לכך שאם ישראל תפתח במלחמה נגד חזבאללה הם יכבשו את הגליל. מאז הודעה זו עוסקים כוחות חזבאללה באימונים ובהכנות לביצוע הנחייתו של נסראללה אלה כוללים:

איתור מקומות נחיתה של מסוקי חה"א הישראלי שמוקשו ופוזרו בהם זירות מטענים

פיזור כוח אש משמעותי של טילים ותותחים באזורים שחזבאללה מעריך שלא ניתן יהיה לנהל בהם מלחמות גרילה בעיקר באזורים בבקאע, שיופנה נגד כוחות צה"ל.

ביקור מפקדים בחזית שכללו משלחות של מומחים צבאיים ובראשם חאג' זו אלפיקאר שהוא לא אחר מאשר מצטפא בדר אלדין מחליפו של עמאד מע'ניה כאישיות הבטחונית-צבאית הבכירה ביותר בחזבאללה הממשיך לפעול למרות צו הסגרה שהוצא נגדו באשמת רצח ראש הממשלה, רפיק חארירי. המשלחת הצבאית הבכירה ביקרה בבקאע ובדרום לבנון.

סיום סדרת אמונים אינטנסיביים של כ-727 לוחמים באיראן, שהתמחו בשיטות לחימה חדשות של גרילה ויחידות קומנדו מיוחדות.

סיום קורסים של מפעילי טילים מתקדמים ונשק נגד טנקים. בהקשר זה נמסר כי חזבאללה הצטייד בטילים "איראנים חכמים" המסוגלים לשבש את מערכות ההגנה של טנקי המרכבה ולפגוע בהם.

המתווה המבצעי עליו התאמנו כוחות חזבאללה, הוא שיגור לפחות של עשרת אלפים טילים ברגעי פתיחת המלחמה לעבר יעדים צבאיים ואסטרטגיים כגון: שדות תעופה, מחנות צבא ומתקנים חיונים כולל בים, ובעקבותיהם ירי רקטות מאתרי שיגור שישראל תופתע ממיקומם.

התוכנית המבצעית לכיבוש הגליל

המקור מסר כי התוכנית המבצעית שגובשה על ידי חזבאללה בתאום עם מומחים אסטרטגיים איראנים בכירים מתבססת על הפעלת כוח של חמשת אלפים לוחמים שאומנו באיראן לאחרונה במיוחד לצורך תוכנית זאת. בדיווח אחר נמסר כי כוחות של חזבאללה סיימו בשבועות האחרונים אימונים אינטנסיביים באיראן ונפרסו בדרום לבנון ובבקאע. עוד דווח כי באזור (מיידון) Maydon שבבקאע המערבי סיימו יחידות הנדסה של חזבאללה עבודות חפירה ושיפורי עמדות ויחידות הנדסה של צבא איראן מיקשו במזרח הבקאע אזורים שסומנו כאזורי נחיתה אפשריים של כוחות מיוחדים של ישראל, שמטרתם לפגוע במערך הטילים והתותחים של חזבאללה.[2]

המקור המקורב לחזבאללה מסר כי הכוח הלוחם של חזבאללה ימנה 5 חטיבות שכל אחת תמנה אלף לוחמים. לכל חטיבה נקבעה גזרת לחימה מוגדרת בצפון ישראל עליה הוטל להשתלט. לפיכך כל חטיבה מכירה את המבנה והתנאים הטופוגרפים המיוחדים של גזרתה והיא התאמנה על כיבושה.

חטיבה אחת תשתלט על העיר נהריה או חלקים ממנה, לאחר שתחצה את הגבול באזור ראש הנקרה. על פי המידע שבידי חזבאללה אמצעי ההגנה באזור זה מועטים, המרחק קצר (7 קמ') ואין אמצעים צבאיים או טופוגרפיה מיוחדת שיעכבו את החטיבה מביצוע המטרה. במקביל כוח שימנה 150 לוחמים של החטיבה הראשונה יגיע לנהריה מהים באמצעות סירות מהירות המצויות כבר בידי חזבאללה. המשימה שהוטלה על כוח זה היא לתפוס כמה שיותר בני ערובה כדי למנוע מישראל להפציץ את כוחות חזבאללה בגזרה זו.

חטיבה שתיים תשתלט על העיירה שלומי המונה (6,500 תושבים) ונמצאת כ-300 מטר מהגבול. המטרה היא לנתק את דרכי הסיוע של צה"ל ולחייבו להעביר כוחות תגבור ממזרח אל אזורים בגליל העליון שם נמצא מספר גדול של כוחות צבאיים.

חטיבה שלוש הונחתה להגיע לעיר כרמיאל ולהשתלט על אזורים דרומית לה במטרה לחסום את התנועה מעכו שלחוף הים התיכון לצפת.

חטיבה ארבע תשתלט על שטח הישובים: מלכיה, רמות נפתלי ויפתח כדי למנוע מצה"ל מלייצר אש מאזורים אלה לכיוון דרום לבנון.

חטיבה חמש תשמש עתודת מילואים אסטרטגית שייעדו לה משימות מיוחדות.

 

סוריה

– בחזבאללה דנים בשאלה אם בשאר אסד יצטרף למלחמה ולא מוצאים אפשרות זו מכלל חשבון בעיקר לאור המצב הפנימי בסוריה. העיתון אלאחבאר המקורב לחזבאללה פרסם ב-27 באוקטובר 2011 כי חסן נסראללה נפגש עם בשאר אסד לפני ימים אחדים בדמשק. נמסר כי נסראללה בא לאסד כדי להסביר את מהות סרובו של חזבאללה שממשלת לבנון תמשיך לשלם את חלקה במימון פעילות ועדת החקירה הבינלאומית הדנה ברצח רפיק חארירי (STL). אסד, כך נטען, לא נתן תשובה החלטית בסוגיה ורק הדגיש את הצורך בשמירה על נציגות ממשלת לבנון. אם אכן התבצעה פגישת נסראללה – אסד, סביר שסוגיית העימות הצבאי עם ישראל עמדה במרכזה.[3]

– יום לאחר פרסום הידיעה באלאחבאר, פרסם העיתון הודעת תיקון ובה צויין כי הפגישה בין אסד לנסראללה לא התקיימה, והתנצל.[4] יודגש כי העיתון מקורב מאוד לחזבאללה ולא פעם משמש שופר של נסראללה. קשה להניח שהעיתון פרסם ידיעה מפורטת ובה ציטוט מפורטים מפגישת אסד – נסראללה בניגוד לדעת חזבאללה. ייתכן שבמחשבה שנייה לא אהבו בחזבאללה את פרסום דבר הפגישה בעיתוי הרגיש שבו אסד הורג בעמו והארגון סופג כתוצאה מכך ביקורת נוקבת על תמיכתו בבשאר ומאבד עקב כך גם ממעמדו ברחוב הערבי. יצויין כי מאז פרסום הדיווחים בעיתונות הלבנונית על התוכנית המבצעית של חזבאללה וההכנות לביצועה, לא היתה כל התייחסות של חזבאללה באופן ישיר או עקיף, לרבות להתבססות המידע על מקור המקורב לחזבאללה.

סיכום

החרפת ההתבטאויות הפומביות של נסראללה תוך קביעת יעדים קונקרטיים למלחמה הבאה: ירי טילים על תל-אביב בתחילת המלחמה וכיבוש הגליל, לצד השלמת ההכנות הצבאיות למימוש יעדים אלה, אינם באים בחלל ריק. בבסיסם- התגברות החשש בחזבאללה שטווח הזמן לתקיפה ישראלית ו/או אמריקאית נגד איראן הולך ומצטמצם. לפיכך, ובהיותה זרוע איראנית אסטרטגית הרואה עצמה כקו ההגנה הראשון של איראן מול ישראל, חותרת חזבאללה תוך השענות על איראן, להרתיע את ישראל. לכן, מקפיד נסראללה להדגיש כי אין מדובר ביוזמה התקפית של חזבאללה אלא כתגובה קשה למהלך ישראלי שיכפה מלחמה על לבנון. בכל מקרה, גם אם מדובר בתגובה של חזבאללה, לא כל שכן במהלך פתע של נסראללה, נובעת חשיבות להכרת תמונת המצב כפי שהיא משתקפת בראיית חזבאללה.

 


[1] AL Joumhouria 27/10/2011

[2] AL Shiraa 27/10/2011

[3] AL Akhbar 27/10/20011

[4] AL Akhbar 28/10/2011

הוספת תגובה קישור ישיר לרשומה

לרשימת הפרסומים בבלוג