עבור לתוכן העמוד
Menu

התכנית של עבאס: ממשלת אחדות בכדי להרוויח זמן

עפ"י גורמים מצרים, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס הוא שביקש ממצרים לחדש את מאמצי הפיוס בין פת"ח לחמאס • מחמוד עבאס מודאג מהנסיונות לעקוף את הרש"פ ולפגוע במעמדו בכל הקשור לרצועת עזה והוא מנסה טקטיקה חדשה

שמונה חודשים חלפו מאז נחתם הסכם הפיוס בין פת"ח לחמאס בקהיר אך יישום ההסכם נתקע בגלל המחלוקות העמוקות בין שני הצדדים.

תנועת חמאס רצתה "שותפות פוליטית" מלאה עם הרש"פ, כולל שילובה המלא באש"פ ובמל"פ מבלי לוותר על נשקה. היא רצתה לחקות את המודל השלטוני של חזבאללה בלבנון. עבאס נזהר שלא ליפול בפח של חמאס ועמד על כך שהרש"פ תקבל שליטה מלאה ברצועת עזה וכי מנגנוני הביטחון של חמאס והנשק שלה יוטמעו בתוך מנגנוני הביטחון של הרש"פ כחלק מהקמת "צבא לאומי" פלסטיני בעתיד.

בחודשים האחרונים גם גברו ההאשמות ההדדיות בין הרש"פ לבין חמאס וכל צד האשים את הצד השני בטרפוד יישום הסכם הפיוס.

והנה, בשבועיים האחרונים חלו התפתחויות חדשות, מצרים החליטה לחדש את מאמצי הפיוס והזמינה משלחות של פת"ח וחמאס לשיחות בקהיר, כדי לרצות את חמאס הוחלף גם הקולונל סאמח נביל, האחראי על התיק הפלסיני במודיעין המצרי, ובמקומו מונה הקולונל אחמד עבד אלח'אלק, שהיה נספח צבאי ברצועת עזה. במקביל עבאס התפייס עם ראש הממשלה הפלסטיני לשעבר ד"ר סלאם פיאד ודן עימו בהקמת ממשלת אחדות חדשה בראשותו.

עפ"י גורמים מצרים,יו"ר הרש"פ הוא שיזם עכשיו את מהלך הפיוס והוא שהציע למצרים לזמן סבב שיחות חדש בקהיר בין פת"ח לחמאס.

עפ"י הגורמים, מחמוד עבאס הודיע לדרג המדיני במצרים כי הוא מוכן לעבור לסדר היום על ניסיון ההתנקשות בראש הממשלה ראמי חמדאללה בזמן שביקר ברצועת עזה, שאותו הוא ייחס לחמאס, ולהשאיר את הפרשה מאחוריו, למען "האינטרס הלאומי".

 

נשאלת השאלה מה השתנה ומדוע שינה מחמוד עבאס את דעתו?

ובכן, האינטרסים של מחמוד עבאס השתנו בגלל השינויים שחלו בזירה הפלסטינית בגלל קמפיין "צעדת השיבה" של חמאס ו "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

 

  • מחמוד עבאס חושש מההשלכות הכלכליות של היוזמות השונות לשפר את המצב ההומניטארי ברצועת עזה, מהיוזמה של ממשל טראמפ להקים פרוייקטים בתחום האנרגיה ונמל ימי בצפון סיני בעלות של כמיליארד דולר ומהיוזמה של שליח האו"ם למזה"ת ניקולאי מלדאנוב להקמת פרוייקטים ברצועת עזה.

עבאס גורס ששתי היוזמות האלה עוקפות את הרש"פ, לא רק שמדובר על כך שהכסף למימון היוזמות האלה לא יעבור דרך הרש"פ, אלא קיים חשש בצמרת הרש"פ שהקמת הפרוייקטים האלה תבסס את  הפיצול המדיני בין הגדה לרצועה והלגיטימיות של הרש"פ תיפגע כנציגה הבלעדית של הפלסטינים.

עיתון "אלחיאת" דיווח ב-6 ביולי על מפגש סוער במוקאטעה ברמאללה בין יו"ר הרש"פ לבין שליח האו"ם ניקולאי מלדאנוב שבו נזף מחמוד עבאס בשליח האו"ם כי התוכניות שלו לשיקום הרצועה "מתואמות עם התוכניות האמריקניות" וכי הוא חייב לפעול בתיאום עם הרש"פ שהינה אחראית גם על רצועת עזה.

בסופו של דבר יושרו ההדורים בינהם והשליח מלדאנוב יצא לשיחות בקהיר לאחר שסוכם כי ימשיך לשתף פעולה עם הרש"פ.

ב.יו"ר הרש"פ חושש ליציבות הפיננסית של הרש"פ, אם ימומשו הפרוייקטים האלה עבור רצועת עזה, הכספים למימון הפרוייקטים האלה יקוזזו מהתמיכה של המדינות התורמות לתקציב הרש"פ.

באחרונה הודיע הממשל האמריקני על הפסקת הסיוע הכספי לרש"פ בסך 215 מיליון דולר בעקבות חקיקת חוק "טיילור פורס" הדורש מהרש"פ להפסיק לשלם משכורות למחבלים ולבני משפחותיהם וגם בכנסת הסתיימה חקיקת "חוק הקיזוז" שקובע כי מכספי המיסים שישראל גובה עבור הפלסטינים יקוזזו הכספים שמעבירה הרש"פ למחבלים ולבני משפחותיהם, מדובר ביותר ממיליארד שקל בשנה.

 

לכן, הלחץ הכלכלי גורם למחמוד עבאס לרצות לחזור ולשלוט ברצועת עזה, כדי שהוא יהיה בעל הבית ויוכל לדרוש שהמימון לפרוייקטים האלה עבור הרצועה יעבור דרכו.

יו"ר הרש"פ, מבין היטב שאם תתרוקן קופת הרש"פ את תדלדל הוא יאלץ להפסיק ולשלם משכורות או לקצץ במשכורות של עשרות אלפי פקידים ואנשי ביטחון של הרש"פ בגדה שהם ששומרים על יציבות שלטונו.

המוצא היחיד שלו לשוב ולשלוט ברצועה הוא באמצעות יישום הסכם הפיוס עם חמאס.

עיתון "אל-אח'באר" הלבנוני המזוהה עם חזבאללה דיווח ב-6 ביולי כי היועץ האמריקני ג'ראד קושנר העביר ליו"ר הרש"פ מסרים שבהם הוא דרש כי יסיר לאלתר את הסנקציות שהטיל על רצועת עזה מכיוון שהדבר עלול להביא למלחמה עם ישראל, הוא הזהיר כי אם הסנקציות לא יוסרו יפעל הממשל באופן חד צדדי ברצועת עזה בשיתוף עם גורמים ערבים ובינלאומיים.

את המסרים העבירו למחמוד עבאס השליח הקטארי מוחמד אלעמאדי ושליח האו"ם למזה"ת ניקולאי מלדאנוב.

הרחוב העזתי משתוקק לשיפור מיידי במצבו הכלכלי ולא מעניין אותו מי יבצע את הפרוייקטים עבור הרצועה, הרש"פ איננה יכולה להתעלם מרצונם של 2 מיליון תושבי הרצועה וגם לא תנועת חמאס.

 

מה מתכנן מחמוד עבאס?

 

כדי שתושג התקדמות בנושא הפיוס הציבה חמאס שני תנאים לרש"פ. הסרת הסנקציות שהטיל מחמוד עבאס על הרצועה וכינוס מחודש של המל"פ במתכונת מורחבת באופן שיכלול את נציגי כל הפלגים הפלסטינם ובראשם חמאס והג'יהאד האסלאמי.

עפ"י גורמים בכירים ברש"פ, ולמרות שבכירים בתנועת פת"ח מכחישים זאת, יו"ר הרש"פ שוקל להקים ממשלת אחדות חדשה שתכלול נציגים מחמאס שבראשה יעמוד ראש הממשלה הפלסטיני לשעבר סלאם פיאד שיש לו קשרים בינלאומיים ענפים עם המממשל האמריקני, האיחוד האירופי והאו"ם.

סלאם פיאד התפטר ב-2013 מתפקידו כראש הממשלה בעקבות חילוקי דעות עמוקים עם יו"ר הרש"פ על סמכויותיו,מאז הוא היה בנתק מוחלט עם מחמוד עבאס אשר חשד בו גם בקשרים עם יריבו המר מוחמד דחלאן.

בשנה האחרונה הוא שימש כמרצה באחת האוניברסיאות בארה"ב  והתפייסותו האחרונה עם מחמוד עבאס מעידה כי יו"ר הרש"פ זקוק לו.

העיתון "א-שרק אלאווסט" דיווח ב-2 ביולי  כי מחמוד עבאס רוצה להקים ממשלה חדשה עם כל הפלגים,כולל חמאס.

ממשלת האחדות החדשה תכין את הבחירות הכלליות בשטחים לפרלמנט ולנשיאות וצעד זה ימנע כל ניסיון לנתק בין הגדה לרצועה, במסגרת "עסקת המאה" האמריקנית או במסגרת תוכנית בינלאומית לשפר את המצב ההומניטארי ברצועת עזה.

עבאס מתכוון להעמיד את סלאם פיאד בראש הממשלה החדשה במקום ראמי חמדאללה.

עפ"י גורמים בפת"ח, סלאם פיאד מוכן לעמוד בראש הממשלה החדשה בתנאי שיהיו לו סמכויות מלאות ו"הוא לא יהיה פקיד בממשלה שאיננה שולטת בשום דבר".

פיאד הבהיר את הדברים למחמוד עבאס והביע רצון לצאת לרצועת עזה ללמוד מקרוב את הדברים, הוא כבר גיבש "מפת דרכים" שדומה לתוכנית שהציע כבר לפני כ-3 שנים.

א.פתיחה בדיאלוג לאומי כולל,הרחבת אש"פ  והכללת כל הפלגים הפלסטינים בתוכו.

ב. התחייבות של כל הפלגים שלא לנקוט במעשי אלימות לתקופת זמן שתיקבע מראש.

ג.מתן סמכויות מלאות לממשלה הפלסטינית.

ד.התחייבות לקיים בחירות כלליות.

מינויו של סלאם פיאד לתפקיד ראש הממשלה המאוחדת הפלסטינית מחייב את הסכמת הועדה המרכזית של פת"ח ושל תנועת חמאס.

לא ברור עד כמה מחמוד עבאס באמת רוצה את הפיוס עם חמאס, אך בעזרת המהלך הזה הוא מעריך כי יוכל להרוויח זמן יקר של כמה חודשים ולטרפד את הכוונות לעקוף אותו בכל הקשור להעברת סכומי עתק לסיוע למצוקה ההומניארית ברצועת עזה.

ייתכן שמדובר בסך הכל במהלך טקטי,יו"ר הרש"פ הוא פוליטיקאי ממולח ומשופשף ולמרות ההתדרדרות במצבו הבריאותי הוא רוצה להמשיך ולהחזיק במושכות השלטון עד היום האחרון מבלי לאפשר לאף גורם לערער את מעמדו כנציג הרשמי של כל הפלסטינים, בגדה וברצועה כאחד.