עבור לתוכן העמוד
Menu

התוכנית מצרית לרגיעה ארוכה טווח

מצרים מנסה לקדם מול חמאס, הרש"פ וישראל מתווה להסכם רגיעה ארוך טווח בין ישראל לחמאס • המתווה כולל בין היתר עסקה לחילופי שבויים בין ישראל לחמאס וחידוש המשא ומתן בין ישראל לרש"פ

על פי גורמים מדיניים יודעי דבר, מצרים פתחה במאמץ דיפלומטי, בגיבוי אמריקני ובינלאומי, להשגת הסכם רגיעה ארוך טווח ברצועת עזה בין ישראל לחמאס שבמסגרתו תשוקם רצועת עזה מחדש במימון ערבי ובינלאומי.

מצרים עצמה עשתה את הצעד הראשון והנשיא א-סיסי הודיע על תרומת סכום של 500 מיליון דולר לשיקום רצועת עזה, בעקבות הודעתו על תרומת הכסף, הורה ממשל חמאס לתלות כרזות ענק ברחבי הרצועה עם תמונותיו של הנשיא המצרי שעליהן כתוב: "תודה מצרים".

מצרים, שתיווכה בהשגת הסכם הפסקת האש בין ישראל לחמאס, גיבשה מתווה לרגיעה שהוא חלק ממהלך גדול יותר שאמור להתרחש בהמשך והוא חידוש המשא ומתן המדיני בין ישראל לרש"פ.

על פי גורמים מצרים, היא קיבלה לכך "אור ירוק" מממשל ביידן, במסגרת הניסיונות לקדם את מתווה הרגיעה המצרי ביקרו משלחות של המודיעין המצרי ברצועת עזה, בתל אביב ובמוקאטעה ברמאללה.

שר החוץ המצרי סאמח שוכרי הגיע אמש לרמאללה לפגישה עם יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, כדי לקדם את היוזמה המצרית החדשה.

השניים דנו במצב ברצועת עזה ובמזרח ירושלים וביוזמה המצרית, יו"ר הרש"פ הביע נכונות להמשיך לדון ביוזמה להקמת "ממשלת הסכמה לאומית" בהתאם לתנאים של הקהיליה הבינלאומית בכל הקשור להשתתפות חמאס בממשלה.
שר החוץ האמריקני טוני בליינקן הגיע אף הוא לאזור והחל בסדרת פגישות מדיניות בירושלים ורמאללה כדי לבסס את הסכם הפסקת האש ולדון בשיקום רצועת עזה.

על פי גורמים מצרים וגורמים בחמאס וברש"פ, המתווה המצרי לרגיעה ארוכת טווח ברצועה כולל את הסעיפים הבאים:

א. ביסוס הפסקת האש: פתיחת מעברי הגבול לרצועה, פתיחת מרחב הדיג, העברת סיוע הומניטרי לרצועה וחידוש אספקת החשמל מישראל.

ב. הקמת "ממשלת אחדות פלסטינית" שבה יהיו הרש"פ וחמאס שותפות פוליטיות. במסגרת הזו הרש"פ תהייה הגוף שיקבל את כספי הסיוע הערבי והבינלאומי ותקים מנגנון לחלוקתו לתושבי רצועת עזה.

ג. חידוש המשא ומתן העקיף בין ישראל לחמאס, בתיווך מצרי, להשגת עסקת חילופי שבויים חדשה במסגרתה יוחזרו לישראל ארבעת השבויים והנעדרים המוחזקים בידי חמאס.

חמאס אמר למשלחת המצרית כי ישראל איננה מוכנה לשלם את המחיר שהוא דורש בעבור העסקה.

ד. התחייבות ישראלית לשמירת הסטטוס קוו בהר הבית והתחייבות שלא לפנות את המשפחות הפלסטיניות משכונת שיח' ג'ראח במזרח ירושלים.

ה. התחייבות ישראלית שלא לחסל את בכירי חמאס.

ו. חידוש המשא ומתן המדיני בין ישראל לרש"פ.

על פי גורמים בחמאס, הנהגת התנועה ברצועה שמעה על פרטי התוכנית המצרית במהלך שתי פגישות שהיו לה עם המשלחת הביטחונית המצרית שביקרה ברצועת עזה, אך היא לא השיבה על ההצעה המצרית.

על פי התוכנית המצרית, שיקום רצועת עזה מותנה בהשגת הסכם פוליטי פנימי בין פת"ח לחמאס, חמאס כאמור עדיין לא השיבה על ההצעה המצרית, אך גורמים בחמאס אומרים כי "אין חזרה לאחור" ולחמאס חייב להיות תפקיד מרכזי בשיקום רצועת עזה.

ישראל רוצה שהכסף הקטארי יועבר אף הוא לרצועה באמצעות הרש"פ והיא לא מוכנה להכיר בממשלה פלסטינית שבה יישב ארגון הטרור חמאס – כבר היינו בסרט כזה בעבר.

לא ברור כיצד הקמת ממשלה פלסטינית בהשתתפות חמאס תעלה בקנה אחד עם התנאים של הרביעיה הבינלאומית להידברות עם חמאס:

הכרה בישראל, גינוי הטרור וקבלת כל ההסכמים שאש"פ חתם עם ישראל. גם יו"ר הרש"פ מבין זאת והוא הבהיר את הדברים בפגישתו עם שר החוץ המצרי סאמח שוכרי.

בכל מקרה, האמריקנים מרוצים מהתפקיד שממלאת מצרים, הנשיא ביידן שוחח בטלפון עם נשיא מצרים א-סיסי והודה לו על "הדיפלומטיה המוצלחת" של מצרים שהביאה להפסקת האש בין ישראל לחמאס.

הם דנו בדרכים לפתרון הבעיה הפלסטינית, חיזוק הרש"פ ושיקום רצועת עזה. זו השיחה השנייה בין השניים בשבועות האחרונים.