עבור לתוכן העמוד
Menu

התגרות של איראן בארה"ב – פתח למיסקלקולציה

מספר ספינות של משמרות המהפכה התגרו בספינות של חיל הים האמריקאי • הכוח הימי של איראן הוא זרוע חשובה וחזקה במערך של ההגנה וההתקפה

ביום רביעי (15 אפריל) נרשמה תקרית מסוכנת בין 11 ספינות תקיפה מהירות (FAC) של חיל הים של משמרות המהפכה של איראן (IRGCN) לבין מספר ספינות של חיל הים האמריקני בחבירה עם מסוקי תקיפה מסוג אפאצ'י (AH-64E בצפון המפרץ הערבי (פרסי) באזור בחריין.

ספינות חיל הים של משה"מ חצו בצורה מסוכנת ומתגרה את ירכתי אחת הספינות האמריקניות בטווח קרוב מאד כ-9 מטר (!) . הספינות האמריקניות הפעילו מספר אמצעי אזהרה – קשר רדיו צופרים רבי עוצמה, אך לא זכו לתגובה כלשהי מצד הספינות האיראניות. כוחות חיל הים, משמר החופים, המארינס והצבא האמריקניים מבצעים אימונים משותפים באזור מאז חודש מרץ.

 

לאחר כשעה השיבו הספינות האיראניות לקשר ואז תמרנו הרחק מהספינות האמריקניות. על פי דוברים צבאיים אמריקניים פעילותם הפרובוקטיבי והמתגרה של חיל הים של משמרות המהפכה במפרץ הערבי (במינוח מפרץ ערבי ולא פרסי כמקובל יש מעין התרסה אמריקנית מול האיראנים) הגבירו את האפשרות למיסקלקולציה ובמשתמע לירי נגדן ואף להתנגשות בין כלי השיט ובכך הפרו בצורה בוטה את התקנות הבינלאומיות למניעת התנגשות בים International Regulations for Preventing Collisions at Sea (COLREGS) ואמנות בינלאומיות אחרות הקשורות לביטחון בשיט. הדוברים האמריקנים הודיעו כי האימונים ימשכו והמפקדים שומרים לעצמם את הזכות להגן על הכוחות.

הספינות האמריקניות שהיו מעורבות בתקרית הן USS Lewis B. Puller (ESB 3), USS Paul Hamilton (DDG 60), USS Firebolt (PC 10), USS Sirocco (PC 6), USCGC Wrangell (WPB 1332) and USCGC Maui (WPB 1304).

 

צילום של התקרבות הספינות על ידי חיל הים האמריקאי
צילום של התקרבות הספינות על ידי חיל הים האמריקאי

 

הכוחות האמריקניים תרגלו, בין היתר, תורות לחימה אמריקניות ימיות להתמודדות עם אחד האיומים האיראניים הגדולים באזור המפרץ – תקיפת נחילים (swarm) של ספינות מהירות איראניות את ספינות הצי האמריקני. הספינות המהירות האיראניות יכולות להיות מאוישות ובלתי מאוישות (ספינות נפץ). הספינות המהירות האיראניות מצויידות ברקטות.

תקרית זו נרשמה לאחר תקופה ארוכה יחסית בה נמנעו האיראנים מלהתגרות בכוחות הימיים האמריקניים הפועלים באזור המפרץ הפרסי, לאחר אזהרות חמורות שהעבירה רצות הברית לאיראן. יתכן, כי בצעד זה מאותת איראן לארצות הברית כי להמשך הסנקציות נגד איראן ישנו תג מחיר בהסלמה הן בעיראק והן במפרץ הפרסי, יתכן גם נגד מדינות המארחות את הצי האמריקני (בחריין). בעבר ירו הספינות האמריקניות יריות אזהרה נגד הספינות האיראניות ולעיתים אף נמתחה ביקורת בארה"ב על האיפוק שמגלים הכוחות האמריקניים נוכח המשך ההתגרויות האיראניות.

חיל הים של משה"מ המונה למעלה מעשרים אלף נחשב לאחד הכוחות העיקריים של איראן בכל הקשור להגנה על גבולותיה הימיים של איראן והוא מתאמן שנים רבות מול בניהול אסטרטגיות לחימה א-סימטריות להתמודד עם הצי והכוחות האמריקניים העדיפים כאשר במוקד המאמץ – הפעלת מאות ספינות מהירות נגד כלי שיט אמריקניים, לוחמת קומנדו (הכוחות המיוחדים של משה"מ) וכן ירי טילי חוף-ים וטילים נגד ספינות (נאצר, ח'ליג' פארס, יא עלי) ומיקוש ימי נגד ספינות ובסיסים אמריקניים במדינות המפרץ. פעילות הכוחות האיראנים נועדה גם לבדוק את יכולות הגילוי וכן את הכשירות והמוכנות של כלי השיט האמריקניים. לעיתים גם מטיס מערך המודיעין האיראני מל"טים מעל כוחות הצי האמריקני. חיל הים של משה"מ פועל גם בחתימה נגד מדינות המפרץ המארחות את הכוחות והבסיסים האמריקניים.

חיל הים של משה"מ, הפרוס במספר בסיסים לאורך חופי המפרץ הפרסי, היה מעורב גם בפגיעה במכליות סעודיות באזור פוג'ירה (איחוד אמירויות מאי 2019) במפרץ הפרסי . הפעילות נחשפה על ידי המודיעין האמריקני שצלם את הדבקת המוקשים למכליות על ידי ספינות חיל הים של משה"מ. יתכן, כי ההתרסה האיראנית החריפה הנוכחית תגרור תגובה אמריקנית נגד יעיד ימי איראני.

https://www.navy.mil/submit/display.asp?story_id=112658&utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_content=100001225359378&utm_campaign=Fight