עבור לתוכן העמוד
Menu

התגובה של חזבאללה וההשלכות שלה

על פי ההערכות בעולם הערבי ארגון חזבאללה יגיב צבאית נגד ישראל בקרוב והתגובה תבוא מגבול לבנון • עימות צבאי בצפון יביא גם להתלקחות החזית בגבול רצועת עזה, ארגוני חמאס והגי'האד האסלאמי מחויבים לברית עם "ציר ההתנגדות" בראשות איראן שעל פיה הם ישתתפו בכל עימות עם ישראל

פרשנים בעולם הערבי שהאזינו לנאומו האחרון של מנהיג חזבאללה חסן נצראללה ומכירים אותו היטב מעריכים כי התגובה של חזבאללה נגד ישראל תבוא מגבול לבנון.

נצראללה מכין את דעת הקהל בלבנון ובעולם לקראת התגובה הצבאית של ארגונו. האופן שבו הוא מצדיק את התגובה הצפויה הוא שישראל הרגה 2 פעילים של חזבאללה בהתקפה בכפר עקרבה בדרום סוריה וכי החדירה שני מל"טים לשכונת א-דאחיה בביירות, שנחשבת למעוז של חזבאללה, ובכך הפרה לראשונה מאז מלחמת לבנון השנייה את "כללי המשחק" שהיו נהוגים בין שני הצדדים ואת החלטה 1701 של האו"ם.

התגובה של חזבאללה וההשלכות שלה

להערכתם,חסן נצראללה מתכוון לעמוד במילתו, ההחלטה כבר נפלה והוא עסוק כרגע בתכנון התגובה ביחד עם המפקדים הצבאיים של חזבאללה. לא תהייה זאת רק תגובה מוגבלת באזור הר דוב של ירי טילי נ"ט לעבר סיור של צה"ל, כפי שכבר היה בעבר, אלא תגובה לאורך כל הגבול של לבנון עם ישראל וב "עומק הישראלי".

על פי ההערכות של הפרשנים הערביים, נראה כי נצראללה מתכנן להגיב רק מול כוחות צה"ל ולא כנגד אזרחים, אולם, לא צריך לסמוך על ההערכות האלה אלא להתכונן לכל האפשרויות.

המל"ט שהתפוצץ בלבנון על מטה התקשורת של חזבאללה
הרחפן שהתפוצץ בלבנון על מטה התקשורת של חזבאללה

"החזית המאוחדת החדשה"

סביר להניח כי פעולה צבאית חזקה של ארגון חזבאללה נגד ישראל בגבול לבנון תגרור אחריה תגובה צבאית חזקה של ישראל ותגביר את ההסלמה באזור. ישראל מטילה כבר עכשיו את האחריות על ממשלת לבנון ועל כל התקפה משטח לבנון נגד ישראל אמורה מדינת לבנון לשלם גם היא את המחיר, לא רק ארגון חזבאללה, דהיינו, ישראל תגיב בעוצמה רבה ותתקוף גם תשתיות לבנוניות כמו שדות תעופה, גשרים, תחנות כוח, צירים ראשיים וכדומה.

קיימת סבירות גבוהה שכל מערכה צבאית בין ישראל לחזבאללה תגרור אחריה גם מעורבות של ארגוני חמאס והגי'האד האסלאמי ברצועת עזה, אם ארגונים אלה יעמדו בסיכומים האחרונים שלהם עם איראן.

משלחת חמאס שביקרה בטהרן בחודש שעבר ונפגשה עם המנהיג הרוחני העליון עלי ח'מינאי ועם הגנרל קאסם סולימאני הגיעה לסיכום עימם על השתתפות חמאס ב"חזית החדשה המאוחדת" נגד ישראל שכוללת את חזבאללה ואת המורדים החות'ים בתימן (גדודי אנצר אללה) ואת מליציות "אלחשד א-שעבי" בעיראק.

מנהיג חמאס אסמעיל הניה שיגר איגרת באמצעות בכיר חמאס צאלח אלעארורי אל המנהיג הרוחני העליון עלי ח'מינאי שבו הבטיח לו כי ארגון חמאס יעמוד לצד איראן בכל מתקפה עליה מצד ישראל או מצד ארה"ב.

המפגש בטהרן עם משלחת חמאס אישר את העיקרון של "אחדות החזיתות ואחדות הגורל" בין איראן לשלוחותיה ברחבי המזרח התיכון.

העיתון הלבנוי "אל-אח'באר" הנחשב לשופרו של חזבאללה דיווח ב-10 באוגוסט כי ארגון חמאס הסכים לעיקרון כי "במקרה של פרוץ מלחמה נגד אחד הצדדים החברים ב"ציר ההתנגדות", שאר חברי הציר יסיעו לו כדי למנוע את שבירתו".

זוהי המדיניות הנוכחית של "ציר ההתנגדות" בראשות איראן וישראל חייבת לקחת זאת בחשבון, אסור שהחזית הזו תרתיע אותה.

לכן, ישראל חייבת להגיב בחוזקה על כל חדירה או שיגור רקטות מרצועת עזה. יחיא סינוואר מוביל ביד רמה את הבנות הרגיעה עם ישראל ואיננו מעוניין בעימות צבאי כולל. אולם, על פי גורמים בחמאס במקרה של עימות צבאי בין ישראל לבין כוח "קודס" או לבין ארגון חזבאללה, הוא לא יהסס ויצטרף עם כל הארסנל של הזרוע הצבאית של חמאס נגד ישראל, האינטרס העליון של סינוואר הוא לשמור על הברית המדינית-צבאית עם איראן שמספקת לחמאס,במשך שנים רבות, אמצעי לחימה מתקדמים וכסף שמאפשרים לו להמשיך ולשלוט ברצועת עזה.

משלחת של חמאס זומנה לשיחות בקהיר ביחד עם משלחת של הג'יהאד האסלאמי, מצרים מנסה להרגיע אולם שני הארגונים מחוייבים לאיראן ולא למצרים.

לכן, ישראל צריכה להיות ערוכה למלחמה בחזית הצפון ובחזית הדרום בו זמנית, "התמנון האיראני" יפעיל את כל זרועותיו במקרה של עימות צבאי עמה וישראל צריכה להיות ערוכה היטב, לא יזיק לדרג המדיני גם לשקול בחיוב הנחתה "מכה מקדימה" על מי שצריך, אם יש מודיעין טוב ומדוייק, ודי לחכימא ברמיזא.