עבור לתוכן העמוד
Menu

התגובה הבאה נגד איראן יכולה להיות גדולה יותר

תא"ל במיל קופרווסר התראיין ב"פגוש את העיתונות" בחדשות 12 על חיסול סולמאני • קופרווסר: גם רוחאני הבין כי כעת לא ניתן לחזור אל שולחן המו"מ והיה צריך לעשות זאת קודם

תא"ל במיל. יוסי קופרווסר, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה ולשעבר רח"ט המחקר באמ"ן אמר אתמול (שבת) בתכנית "פגוש את העיתונות" בחדשות 12 כי טוב שארה"ב היא זו שביצעה את חיסולו של מפקד משמרות המהפכה של איראן, סולמאני ולא ישראל, למרות שאנחנו עלולים להיגרר מכורח התגובה האיראנית.


לדבריו של קופרווסר הפעולה של ארה"ב מחזירה את איראן אל שולחן השרטוטים. הם יודעים שהם מוכרחים להגיב על מנת לנסות ולהחזיר את ארה"ב למסלול אותו הם ניסו לכפות על טראמפ מאז הטלת העיצומים על איראן וזו המדיניות של מלחמת התשה. "אם איראן תגיב בצורה חזקה, מה ארה"ב יכולה לעשות?", קופרווסר משלים את תשובתו: "ארה"ב יכולה להפציץ את מתקני הגרעין של איראן או את מתקני הנפט".

בכיר איראני מבהיר: " יש הבדל בין נקמה מהירה לבין נקמה קשה "

"צריך להגיד שמה שקרה לרוחאני , זה בדיוק מה שהוא אמר שיקרה. הוא אמר אם נלך בדרכו של סולמאני לא נוכל לחזור למו"מ ועכשיו שהרגו את סולמאני אי אפשר יהיה לחזור למו"מ".

ארה"ב לא שינתה את המדיניות שלה

רבים סוברים כי ארה"ב שינתה את מדיניותה במזרח התיכון מאז ההכרזה על הנסיגה מסוריה. להערכתו של קופרווסר מי שהעריך כך טועה. "במזרח התיכון יש בכל רגע נתון יש 15 סכסוכים אלימים חיים. ארה"ב במדיניותה אומרת – אנחנו לא רוצים להיות מעורבים בסכסוכים שאינם קריטיים לביטחוננו הלאומי ואנחנו לא רוצים להיות כבולים לזה". קופרווסר ממשיך להסביר: "אבל המערכה מול איראן היא דבר אסטרטגי וחיוני לביטחון הלאומי של ארה"ב ועל כך הם אמרו שהם לעולם יוותרו ההפך הוא הנכון, מה שהם עשו, הם בעיצומה של מערכה של עיצומים נגד איראן במטרה לגרום לה לשנות את מדיניותה בעיקר בנושא הגרעין, הם לא יבכו אם המשטר ישתנה , אבל הם החליטו כי המערכה בדרך הסנקציות  הם הכלי העיקרי. ארה"ב טוענת כי אם הדבר יועיל אדרבא, אבל אם זה לא יעזור, נבחן דרכים נוספות".

בתו של סולימאני: בטוחה שנסראללה ינקום את חיסולו

"מה שקרה זה שאיראן הפעילה לחצים במסגרת מדיניות "ההליכה על הסף" מול ארה"ב" : יציאה מהסכם הגרעין, פגיעה בידידות של ארה"ב, פגיעה בנתיבי השייט – הם ציפו שארה"ב תגיב ותיגרר למלחמת התשה. ארה"ב לא הגיבה על הדברים הללו והזהירה את האיראנים אל תגעו בחיי אזרחים או חיילים אמריקנים. אני כתבתי באתר המרכז הירושלמי שאם המצב הנוכחי ימשך זה יוביל את האיראנים להרוג אמריקאים ואת ארה"ב לתגובה הגדולה.