עבור לתוכן העמוד
Menu

הסכם הגרעין: התגובה האירופית – על מה יסכימו לנהל מו"מ

באירופה לא מתלהבים ממסיבת העיתונאים של נתניהו ומכוונת טראמפ לפרוש מן ההסכם אבל כן מוכנים לדון בשתי נקודות חשובות

בתחילה, התגובה האירופית למבצע המזהיר של המוסד הייתה ספקנית, היא שקפה למעשה מה ששודר ונכתב באמצעי התקשורת בישראל, והיא הביאה בהרחבה את תגובתו הלעגנית של שר החוץ האירני זריף. היא גם התמקדה בשיקולים הפוליטיים של נתניהו, ב"בבהלה המלחמתית" שהוא יצר לכאורה, וכן במצגת הראוותנית והטאטרלית שהציג, ובפריים טיים בזמן השידור.

עם חלוף השעות ואחרי התדרוכים שהעניק ראש הממשלה ובכירים ביטחוניים הנימה באירופה השתנתה, הסקרנות גברה והתחילו להתייחס לחומר בעניין רב ובכובד ראש. השירותים המודיעיניים העוסקים בנושא אף הסכימו להיענות להזמנתו של נתניהו ואף לשלוח לארץ משלחות כדי לבדוק במו עיניהם בחומר הרב והמשמעותי שנאסף ונחשף לראשונה לעולם.

התגובות הרשמיות

– האחראית על קשרי החוץ של האיחוד האירופי, פרדיקה מוגריני, הדגישה כי הגלויים של ראש ההמשלה נתניהו אינם מעמידים בספק את ההסכם שנחתם בוינה ב14 ביולי 2015 JCPOA. לדבריה ההסכם מבוסס על מנגנונים נוקשים ופקוח רציני. הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סב"אא) פרסמה 10 דוחות המאשרים שאיראן אכן עומדת בתנאי ההסכם ואינה מפרה אותו.
היא הדגישה כי לא הוכח על ידי ראש ממשלת ישראל שהאירנים הפרו את ההתחייבויות שעליהן חתמו. רק סב"אא מוסמך לדבריה לבדוק ולומר רשמית שאכן הייתה הפרה.
– דובר משרד החוץ הצרפתי מסר בתדרוך לעיתונאים כי צרפת רושמת לעצמה את הנקודות שהועלו על ידי ראש הממשלה נתניהו. הדבר מחייב הערכה ולמוד קפדני של כל החומר. עם זאת, מניתוח ראשוני הדברים מחזקים את הטענה היסודית של ההסכם המדגישה כי כל פעילות הקשורה לפתוח נשק גרעיני הוא אסור ביודעין ואכן הפקוח שמתבצע היום על ידי סב"אא בשטח הוא מהנוקשים ביותר שהיו אי פעם בהיסטוריה של ההסכמים לאי פרוז אטומי.

עם זאת, מו הראוי שלסב"אא תהיה גישה חופשית לגלויים ומאיראן מתבקשת שקיפות מלאה ושתוף פעולה הדוק עם הפקחים.

יש לציין כי הנשיא מקרון וגם הקנצלרית מרקל שוחחו ארוכות עם הנשיא טרמפ ובקשו ממנו לא לפרוש מההסכם. נשיא צרפת אף הדגיש כי הגלויים החדשים של ישראל מעלים את שאלת הערבויות והביטחונות בנושא המשך הפרויקט האירני לטווח הארוך. מקרון גם דורש שידונו בנפרד גם בטילים הבליסטיים היכולים לשאת ראש גרעיני או כימי. הוא דן בנושא גם עם נשיא רוסיה פוטין שהגיב על פי מקורות צרפתיים שלא קיימת כל אלטרנטיבה להסכם שנחתם בוינה.

– בברטניה ובגרמניה ובכל שאר המדינות האירופיות התגובות דומות והן משקפות את דבריה של נציגת האיחוד פרדריקה מוגרני.
התגובות בתקשורת האירופית

רוב העיתונים מדגישים כי הנשיא טרמפ מעוניין בכל מחיר למחוק את כל ההסכמים שחתם קודמו אובמה וגוברים הסיכויים שב-12 במאי הקרוב הוא יבטל את ההסכם. הבעיה המרכזית אינה אם איראן שיקרה או לאו. הנקודה המרכזית נובעת מעמדתה הניצית של האדמיניסטרציה האמריקנית השולטת שדובריה השמרניים טענו מאז ומתמיד כי ההסכם הוא גרוע ויש לבטלו לאלתר.

העיתונים גם מתמקדים בתאום המלא שיש היום בין ישראל לארה"ב בכל התחומים ובמיוחד בעמדה הבלתי מתפשרת שיש לנקוט נגד איראן.

משקיפים אירופים גם מדגישים כי בדידותה של איראן בזירה הבינלאומית יקשיח את עמדתה ועלול לסבך את המצב הגיאופוליטי בסוריה. בטול ההסכם גם יחמיר את המצב הפנימי באירן.

העיתון הגרמני די-וולט היה היחידי שטען כי יש להתייחס בכל הרצינות לגלויים של ישראל. ההסכם אכן מלא בבעיות ועל כן יש לדון בו מחדש ולהוסיף את נושא הטילים הבליסטיים. על האירופים לאחוז בגלויים החדשים כמנוף לחתירה להסכם טוב יותר.

לעומת הדי-וולט, העיתון לה מונד הצרפתי פרסם את הגלויים של נתניהו רק באתר האינטרנט שלו ואף לא מילה אחת נכתבה בלגיון שפורסם למחרת. רוב העיתונים הצרפתיים ציטטו את "הגלויים" במרכאות כפולות ומכופלות וטענו שראש ממשלת ישראל הוא אשף תקשורתי אך הוא מחזר חומר שהיה ידוע בעבר.

סיכום

האיחוד האירופי ימשיך לנקוט בקו מדיני ברור וידגיש כי אין להפר את ההסכם כל עוד לא הוכח שהאירנים הפרו את ההסכם. הם ימשיכו לסמוך על הדוחות של סב"אא אך יסכימו לדון בחיוב בשתי נקודות עיקריות:
– אסור פתוח הטילים הבליסטיים שברשות איראן ושעלולים לשאת ראש כימי או גרעיני.
– הארכת ההסכם למספר שנים נוספות ולא להסתפק רק בשבע השנים הבאות שנותרו.