עבור לתוכן העמוד
Menu

השתיקה סביב זכריה זביידי

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס וצמרת פת"ח אינם מגנים את פעילות הטרור של זכריה זביידי חבר המועצה המהפכנית של התנועה • גורמים בפת"ח בג'נין אומרים כי זביידי חזר לפעילות הטרור כדי לפלס דרכו לצמרת התנועה, וכי במוסדות התנועה גוברת התמיכה במאבק המזויין למרות הסכם אוסלו

שתיקה רועמת אופפת את יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס ואת צמרת תנועת פת"ח, כלפי מעצרם והעמדתם לדין של שני בכירי התנועה, זכריה זביידי ועורך הדין טארק ברגות המואשמים בביצוע פיגועי טרור חמורים נגד מטרות ישראליות.

השניים נעצרו על ידי השב"כ ב-28 בפברואר, כמה שעות לפני שעמדו לצאת לפיגוע ירי נוסף נגד מטרות ישראליות, ונלקחו לחקירה במתקן השב"כ בירושלים.
זכריה זביידי, שהינו חבר המועצה המהפכנית של פת"ח שימש בעבר כמפקד "גדודי חללי אלאקצא" של תנועת פת"ח בג'נין וכמנהל "תיאטרון החירות" בג'נין ואילו עורך הדין טארק ברגות, נושא תעודת זהות ירושלמית וחבר בלשכת עורכי הדין בישראל, היה בתפקיד בכיר במטה האסירים הביטחוניים של הרש"פ וייצג אותם בבתי משפט ישראלים.

בחודשים האחרונים התגורר זכריה זביידי באזור רמאללה ולמד לתואר שני באוניברסיטת ביר זית, הוא קיבל משכורת ורכב מהרש"פ וטיפל בנושאים הקשורים לאסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל.

למעשה, מדובר בשני בכירים של הרש"פ ותנועת פת"ח שהינה מפלגת השלטון. הרש"פ ידעה על דבר מעצרם על ידי השב"כ כבר ביום המעצר ולדברי גורמים בפת"ח, ראשי המודיעין הכללי הפלסטיני קיבלו עדכון מהשב"כ, במסגרת שיתוף הפעולה הביטחוני, כי השניים חשודים בפעילות טרור.

שתיקתם של יו"ר הרש"פ, וצמרת פת"ח המקיפה אותו, בקשר לפיגועים החמורים המיוחסים לשניים הינה חמורה, הרש"פ חתומה במסגרת הסכמי אוסלו על גינוי הטרור והמלחמה בו,לכן, היה זה רק טבעי מצדה של ישראל לצפות שהוא יגנה את המעשים בפומבי, או לפחות בפורומים הפנימיים של הרש"פ או במוסדות תנועת פת"ח, אולם שום דבר לא קרה, שלושה חודשים חלפו מיום מעצרם של השניים והשתיקה של מחמוד עבאס וצמרת פת"ח נמשכת.

מה שעוד חמור הוא ששום גורם בממשלת ישראל או במערכת הביטחון לא דרש מהרש"פ לגנות את המעשים החמורים האלה בפומבי ולהוקיעם, וגם אם עשה זאת בצינורות התיאום הביטחוני הרי שהרש"פ התעלמה לגמרי מהדרישה.

הרושם הכללי ברחוב הפלסטיני היא שישראל עברה בקלות לסדר היום למרות חומרת המעשים.

שני המחבלים,זכריה זביידי ועו"ד טארק ברגות ביצעו שני פיגועי ירי ב-7 בנובמבר 2018 וב-5 בינואר 2019 לעבר אוטובוסים ישראלים בציר הסמוך לישוב בית אל תך כדי שהם משתמשים בנשק וברכב של הרש"פ.

ב-27 בדצמבר ביצעו פיגוע ירי נוסף לעבר אוטובוס ישראלי שעלה לישוב פסגות אך לא הצליחו לפגוע בו, עורך דין ברגות הודה בחקירה כי ביצע פיגוע ירי נוסף ב-2016 לעבר ניידת משטרה במעבר הזיתים סמוך לירושלים.

בכל הפיגועים האלה לא נפצעו או נהרגו ישראלים בדרך נס, אך הדבר איננו מפחית מחומרת המעשים.

מדוע חזר זביידי לדרך הטרור?

זכריה זביידי היה אחד מסמלי הטרור של האינתיפאדה השנייה, הוא דובר עברית רהוטה, היו לו קשרים הדוקים עם פעילת השמאל הרדיקלי טלי פחימה והוא הפך לחביבה של התקשורת הישראלית.

זביידי הצליח במסע ההונאה ויצר את הרושם כי הוא נטש את תחום הטרור והשתלב במנגנון האזרחי ברש"פ בעוד שבפועל ביצע בחשאי את פיגועי הירי ותכנן פיגועים נוספים.

כשהסתיימה האינתיפאדה השניה הוכלל זכריה זביידי בהסכם המבוקשים שהשיג מחמוד עבאס מישראל. הוא קיבל חנינה על כל מאות פיגועי הטרור שעשה והתחייב שלא לעסוק יותר בפעילות טרור, עכשיו הוא יעמוד לדין גם על המעשים האלה והוא צפוי למאסר עולם בכלא הישראלי.
זביידי נעצר גם בעבר על ידי מנגנוני הביטחון של הרש"פ בחשד כי היה מעורב בירי לעבר ביתו של מושל ג'נין קדורה מוסא ושוחרר לאחר כמה חודשי מעצר בכלא יריחו.

גורמי פת"ח באזור ג'נין המכירים היטב את זכריה זביידי אומרים כי הוא חזר לעסוק בטרור כדי לפלס את דרכו לצמרת פת"ח, לקבל תקציבים גדולים יותר ולהאדיר את שמו כדי לזכות במעמד ארגוני וחברתי גדול יותר, החברה הפלסטינית מתייחסת למחבלים כ "גיבורים" וזכריה זביידי רצה לחזור לימי התהילה של האינתיפאדה השנייה במעמד חזק יותר עם הרבה התעניינות תקשורתית.

זכריה זביידי הינו מקורבם של מחמוד אלעאלול סגן יו"ר תנועת פת"ח ושל תוופיק טיראווי חבר הועדה המרכזית של פת"ח.

טיראווי, שהיה ראש המודיעין הכללי בתקופת האינתיפאדה השנייה, היה מבוקש על ידי ישראל בשל פעילות טרור אך בסופו של דבר נמחל לו ע"י הדרג המדיני.
גורמים בפת"ח באזור רמאללה מעריכים שאלעאלול וטיראווי ידעו מראש על מעשי הטרור של זכריה זביידי ואם הם ידעו, סביר להניח, שהדבר הובא גם לידיעת מחמוד עבאס שהינו יו"ר תנועת פת"ח.

אין הוכחה לכך, מדובר בהנחה הגיונית, אך בתנועת פת"ח מסבירים כי מחמוד עבאס איננו מגנה את מעשי הטרור של זכריה זביידי וטארק ברגות כדי לזכות בפופולריות ברחוב הפלסטיני, להיראות חזק מול תנועת חמאס וגם כדי להראות לבני עמו כי למרות הסכם אוסלו תנועת פת"ח לא ויתרה על המאבק המזויין נגד ישראל.

על פי הגורמים בפת"ח, במוסדות התנועה (הועדה המרכזית והמועצה המהפכנית) יותר מ-50 אחוזים מהחברים תומכים במאבק המזויין נגד ישראל.
הדבר בא גם לידי ביטוי בשטח. המחבל עומר אבו ליילה מהכפר א-זאוויה באזור סלפית שעשה את הפיגוע באזור צומת אריאל השתייך לתנועת פת"ח.
בפיגוע נהרגו הרב אחיעד אטינגר וסמ"ר גיא קיידאן ז"ל, המחבל נמלט והסתתר בכפר עבווין ליד רמאללה אך אותר על ידי השב"כ וחוסל.

מייד לאחר הריסת ביתו, קנתה ועדה מצומצמת של פת"ח באזור ביחד עם ראש המועצה באזור סלפית חלקת אדמה והחלה בבניית בית חדש גדול ומפואר יותר עבור משפחת המחבל.

אווירת התמיכה בטרור מתחזקת בתנועת פת"ח גם נוכח המבוי הסתום בתהליך המדיני, המשבר הכספי החריף ותוכנית "עסקת המאה" של טראמפ.
אולם, יש גם גורמים אחרים בפת"ח הסבורים כי ישראל עשתה מקח טעות שהביאה לשטחים את הנהגת פת"ח המושחתת מתוניסיה וכי הגיע הזמן לבחור, באופן דמוקרטי, במנהיג אמיתי וחזק מתוך העם, נקי כפיים ואמין שבאמת מעוניין בטובת עמו ושרוצה בשלום אמיתי ודו קיום עם ישראל.

פורסם לראשונה ב-225 למאי 2019
.