עבור לתוכן העמוד
Menu

השערורייה החדשה במצרים

נשיא מצרים עבד אלפתאח א-סיסי הורה להרחיק את בנו מחמוד ממוקדי קבלת ההחלטות במצרים בעקבות התגברות הביקורת נגדו כי הוא מנסה להכשירו כיורשו בעתיד • את הפרשה חשף אתר חדשות מצרי עצמאי בשם "מדא מיסר" וגורמי הביטחון המצרים נקטו צעדים נגדו, הפרשה מסעירה את מצרים ואת העולם הערבי

השערוריות רודפות את נשיא מצרים עבד אלפתאח א-סיסי בזו אחר זו. אחרי ההפגנות נגדו לפני חודשיים, שאליהן קרא הקבלן המצרי מוחמד עלי שהאשים אותו ואת צמרת הצבא בשחיתות, מפרסם עכשיו אתר אינטרנט במצרים שערוריה חדשה הקשורה לבנו מחמוד.

אתר החדשות "מדא מיסר" העצמאי פירסם ב-20 בנובמבר כתבה המסתמכת על בכירים בצמרת המצרית הטוענת שהנשיא עבד אלפתאח א-סיסי הורה להרחיק מתפקידו את בנו הבכור מחמוד, שהינו קצין בכיר במודיעין הכללי, ולקחת מידיו את כל התיקים שבהם טיפל בתחומי התקשורת והכלכלה.

על פי הדיווח ,הבן מחמוד א-סיסי יוצב בשגרירות מצרים במוסקבה החל מהשנה הבאה עד להודעה חדשה. למצרים יש יחסים אסטרטגיים חשובים עם רוסיה ועם משטרו של הנשיא פוטין והצבתו במוסקבה נחשבת כלקיחת פסק זמן מהנעשה במצרים.

בכתבה נעשתה השוואה בין בנו של א-סיסי לגמאל מובארכ, בנו של הנשיא לשעבר חוסני מובארכ, שקודם כדי להכשירו כיורש של אביו בתפקיד הנשיא עד שמהפכת "האביב הערבי" טרפה את הקלפים במצרים ב-2011 והפילה את הנשיא המצרי.

עפ"י הדיווח, הנשיא א-סיסי קיבל את העצה להרחיק את בנו ממוקדי הכוח במדינה מיורש העצר של אבו דאבי מוחמד בן זאיד כדי למנוע תסיסה במוסדות הביטחון במדינה בעקבות התגברות ההשפעה של בנו, תוך ניצול הקשר לאביו, כדי להרחיק דמויות מפתח במנגנון המודיעין הכללי שהואשמו בקשר לראש המודיעין המצרי הקודם עומר סולימאן, דבר שגרם נזק תדמיתי לנשיא המצרי ופגע ביציבות השלטון.

בדיווח נמסר גם כי מחמוד א-סיסי נכשל בטיפול בנושאי התקשורת בשנה האחרונה ובהתמודדות עם פרשת הקבלן המצרי מוחמד עלי, דבר שהביא להפגנות ענק נגד הנשיא ב-20 בספטמבר.
בסוף השבוע שעבר עצרו מנגנוני הביטחון של מצרים את אחד מעורכי האתר, שאדי זלט שמו בן 37 ובעל אזרחות אמריקנית, והחרימו את מחשבו האישי ואת המחשב של רעייתו.
ב-24 בנובמבר פשטו כוחות הביטחון על משרדי האתר בקהיר, החזיקו את העיתונאים כמה שעות כלואים במשרד והורו להם לכבות את מכשירי הטלפון הסלולארים שלהם.

אתר "מדא מיסר" הינו אתר תחקירים מוביל במצרים בשפות הערבית והאנגלית והוא מהווה מקור אינפורמציה חשוב לשכבת המשכילים במצרים ולמקבלי החלטות בעולם.
שלטונות מצרים העניקו חופש עיתונאי מסויים לאתר, הם אסרו עליו לפרסם את כתבותיו במצרים אך לא הטילו עליו צנזורה.
לפני כשנתיים השיג האתר מסמכים המעידים על כך שחברות פרטיות של המודיעין המצרי פעלו בחשאי להשתלט על חברות תקשורת עצמאיות.

נראה כי המודיעין המצרי פעל נגד האתר "מדא מיסר" במסגרת הפעלת הלחץ על האופוזיציה מאז חודש ספטמבר בעקבות ההפגנות שיזם הקבלן מוחמד עלי , על פי ארגוני זכויות אדם נעצרו במצרים יותר מ-4 אלפים בני אדם במסע מעצרים גדול מאז עליית הנשיא א-סיסי לשלטון ב-2014.

האתר "מדא מיסר" פירסם בתקופה הזו כי נעצרו עיתונאים ואקדמאיים וכי מצרים חסמה את אתרי האינטרנט של ה-BBC ושל ערוץ "אלחורה" האמריקני.

הצעדים של מנגנוני הביטחון במצרים מעוררים ביקורת בקרב ארגוני זכויות אדם וגם בקרב חוקרים שהסתמכו עליו כדי להיות עם האצבע על הדופק לגבי תמונת המצב האמיתית במצרים.
הצעד שבו נקט הנשיא א-סיסי להוצאת בנו מחמוד ממעגל מקבלי ההחלטות נועד להעביר מסר לצמרת הצבאית והביטחונית המצרית כי אין בסיס לשמועות ולהערכות כי הוא פועל להכשיר את בנו כיורשו העתידי ולהרגיע את הביקורת נגדו.

על פי דיווחים בתקשורת הערבית, הנשיא פעל גם על סמך המלצת מקורבו הגנרל עבאס כאמל שהינו ראש המודיעין הכללי והיה בעבר ראש לשכתו של הנשיא.
לנשיא המצרי יש בן נוסף בשם חסן שאף הוא עובד במנגנון המודיעין הכללי.

נראה כי נשיא מצרים מודאג מאוד מאפשרות חידוש ההפגנות נגדו בקריאה לסלקו מהשלטון, הקבלן המצרי מוחמד עלי ממשיך לפרסם סרטוני וידאו ממקום מסתורו בחו"ל וקורא להמשך ההפגנות נגד הנשיא, למוחמד עלי אין שום השתייכות פוליטית אך תנועת "האחים המוסלמים" שהיא האויב העיקרי של המשטר המצרי הנוכחי מנסה לרכוב על הגל כדי לערער את יציבותו של הנשיא א-סיסי, אמצעי התקשורת של קטאר, הפועלת גם היא להפלת שלטונו של א-סיסי, נותנים רוח גבית לקבלן מוחמד עלי ומנסים לנפח עכשיו גם את פרשת הרחקת מחמוד א-סיסי ממוקדי השלטון.

הפרשה החדשה מסעירה את הרחוב המצרי ואת אמצעי התקשורת בעולם הערבי ועדיין לא נאמרה בה המילה האחרונה.