עבור לתוכן העמוד
Menu

השערוריה החדשה בירדן

ראש ממשלת ירדן לשעבר, פאיז אלטראוונה מעורר סערה פוליטית בירדן לאחר שטען בראיון טלוויזיה כי אין שום סכנה לירדן מהסיפוח הישראלי וכי בקעת הירדן הינה שטח פלסטיני ולא ירדני • דבריו הביכו את ארמון המלוכה השומר על שתיקה, אך מפלגת האופוזיציה הגדולה התומכת ב"אחים המוסלמים" תקפה אותו, הדרמה בשיאה

שערוריה פוליטית חדשה מעסיקה את ירדן והרשתות החברתיות סוערות, כמה מפלגות פוליטיות בירדן שוקלות לבקש התייחסות רשמית מהממשלה הירדנית השומרת על שתיקה רועמת.

ראש הממשלה וראש הלשכה המלכותית לשעבר,ד"ר פאיז אלטראוונה, הופיע ב-4 ביולי בערוץ הטלוויזיה הירדני "אלרואיה", לאחר היעדרות של שנתיים מהזירה הפוליטית בגלל מחלה, בתוכנית שעסקה במשבר הקורונה ובהשלכות תוכניות הסיפוח של ישראל בגדה.

אלטראוונה, שהיה בצוות המשא ומתן הירדני ומאדריכלי הסכם השלום עם ישראל(הסכם "ואדי ערבה") מ-1994 הטיל "פצצה פוליטית" כשנשאל על ידי המראיין מוחמד אלח'אלדי מהן הסכנות של תוכניות הסיפוח של בקעת הירדן והגדה המערבית על הביטחון הלאומי הירדני.

טראוונה השיב ללא היסוס: "אילו סכנות? מה ירדן קשורה לעניין?"

ואחר כך הוסיף: "בקעת הירדן איננה שטח של ירדן אלא שטח פלסטיני."

הוא הסביר כי ישראל מעוניינת רק ברצועת גבול צרה בבקעת הירדן מסיבות ביטחוניות אך הדגיש כי מדובר באדמה כבושה וכי המהלך מנוגד לחוק הבינלאומי.
עמדתו של ד"ר פאיז אלטראוונה שונה לחלוטין מהעמדה הרשמית שמציגים המלך עבדאללה ושר החוץ איימן צפדי, "הגבולות של ירדן כבר נקבעו" הבהיר אלטראוונה כשהוא מתייחס להסכם השלום עם ישראל.

מי שלא היסס לצאת בגלוי נגד אלטראוונה הייתה מפלגת"העבודה האסלאמית", המפלגה הגדולה ביותר מבין מפלגות האופוזיציה המזוהה עם חמאס ותנועת "האחים המוסלמים".

היא פירסמה גילוי דעת שגינה את דבריו של ד"ר פאיז אלטראוונה מבלי להזכיר את שמו וטענה כי הדברים נאמרו מתוך "בורות".

"ההצהרות אלה מפי אחד ממנהיגי השורה הראשונה במדינה שהובילו את המשא ומתן (עם ישראל) מביעות את הבנתם החלשה לגבי הפרוייקט הציוני שמטרתו להפוך את ירדן ל"מולדת החלופית" של הפלסטינים וליישב בה את הפליטים, ההגנה על פלסטין היא ההגנה על ירדן מבחינת המדינה, המשטר והעם" נאמר בהודעה.
מרוואן קאעור, אחד הפעילים האסלאמיים בירדן אמר בהתייחס לדבריו של פאיז אלטראוונה: "עדיף היה שהוא ישתוק ויתעניין במצב בריאותו", ממשלת ירדן כאמור שותקת ואיננה מגיבה עד כה על דברי אלטראוונה.

אין ספק שדבריו של אלטראוונה מביכים מאוד את המשטר ההאשמי ומעלים את השאלה מדוע המלך עבדאללה מתערב בעניין שבין ישראל לבין הפלסטינים בעוצמה כה רבה כאילו מדובר באדמה ירדנית.

המלך חוסיין בן טלאל, אביו של המלך עבדאללה, הודיע כבר ב-1988 , במהלך האינתיפאדה הראשונה, על התנתקותה של הממלכה האשמית באופן מוחלט משטחי הגדה המערבית וכי אין לה כל תביעות על שום שטח בגדה.

בקעת הירדן לא הייתה מעולם שטח של ממלכת ירדן, ירדן שלטה עליה מ-1948 ועד 1967 בלבד, במלחמת ששת הימים כבש אותה צה"ל ושיחרר אותה מידי הירדנים.

המלך עבדאללה מנסה עכשיו לנכס לעצמו את השטח מחדש ולהציג את עצמו כלוחם עבור הזכויות הפלסטיניות מכיוון שהשטח רוחש וגועש בירדן והוא חושש מאינתיפאדה של "האחים המוסלמים" וחלק מהשבטים הבדואים, הכועסים על המלכה ראניה, נגד בית המלוכה ההאשמי.

והנה בא ד"ר פאיז טראוונה, מדינאי ידוע ומכובד שעבד צמוד למלך חוסיין ותוקע סיכה בבלון שניפח המלך עבדאללה כאילו ירדן בסכנה בגלל הסיפוח הישראלי הצפוי בשטחי הגדה.

ד"ר טראוונה אומר במילים אחרות את מה שישראל אומרת, היא רוצה גבול בר הגנה עם ירדן, הכוונה שלה בסיפוח בקעת הירדן היא להגן על עצמה וביטחונה באופן הטוב ביותר ולא להפוך את ירדן ל"מולדת החלופית" של הפלסטינים.

כל הטיעונים האלה של המלך עבדאללה הם שקריים ונובעים ממצוקה פנימית וכדי להתחנף לפלסטינים מחשש שיתקוממו נגדו כפי שעשו לאביו בספטמבר 1970.
לכן, טוב תעשה ישראל אם תשיב למלך מנה אחת אפיים ותוקיע את שקריו, בצורה דיפלומטית כמובן, במקום לשלוח לו שליחים בכירים ולחזר אחריו.

בשפה הערבית יש פיתגם האומר "החבל של השקר הינו קצר" ( אל כיזב, חבלו קציר-בערבית) או בתרגום חופשי לעברית " לשקר אין רגליים", הנה קם צדיק אחד בירדן וחשף את השקר הרשמי של המלך עבדאללה, שום סכנה לירדן לא נשקפת מתוכנית הסיפוח של ישראל וגורל בקעת הירדן איננו כבר עניינה, המלך חוסיין ויתר על השטח ב-1998, הגבולות הסופיים שלה נקבעו בהסכם השלום עם ישראל ב-1994.

המלך עבדאללה צריך להניח לישראל ולרש"פ לפתור את המחלוקת על השטח ולא להתערב.