עבור לתוכן העמוד
Menu

השנאה לעבאס בעזה גואה; עלות "מצעד השיבה" – 25 מיליון דולר

ליו"ר הרש"פ מחמוד עבאס יש חלק נכבד במצוקה ההומניטארית הקשה ברצועת עזה • מחמוד עבאס מעכב את תשלום משכורות ל-40 אלף פקידים ברצועה, הוא מסרב להסיר את הסנקציות ומנהל מאבק פוליטי נגד חמאס על גבם של תושבי עזה

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, נאבק בבית החולים ברמאללה בדלקת ריאות קשה, אבל בעזה התושבים כמעט ולא מתעניינים בגורלו. רבים מאלה שבכל זאת מתעניינים אינם מאחלים לו טוב, הם עסוקים במאבק היום יומי להביא פת לחם לבני משפחותיהם.

חודש הרמאדאן השנה הינו חודש קשה מאוד ברצועת עזה. השווקים שהיו אמורים להיות מלאים במוצרי מזון ריקים, יש מחסור גדול במזומנים ואין כוח קניה, הדבר יבוא לביטוי ביתר שאת ב-3 ימי חג עיד אלפיטר, המסיים את חודש הרמאדאן.

בתקשורת העולמית מייחסים בעיקר את האשמה למצב ההומניטארי הקשה של הרצועה למצור הישראלי שמוטל עליה מזה 11 שנה. רבים שכחו  כי המצור הזה נובע מסיבות ביטחוניות בלבד בגלל שהשלטון נמצא בידי תנועת חמאס המוגדרת כארגון טרור ע"י הרביעיה הבינלאומית וממשיכה לפעול כל הזמן במטרה לייצר טרור כנגד ישראל בחפירת מנהרות, ייצור רקטות, ופיתוח אמצעי לחימה חדשים וכן בהברחתם לרצועה. ישראל נסוגה מהרצועה והיא דואגת לעשות את המקסימום כדי להכניס לעזה את כל מה שחסר לה דרך מעברי הגבול.

הכסף הרב שזורם לידי תנועת חמאס מגיע בחלקו לכיסיהם של בכיריה שאינם סובלים מחרפת רעב או מחסור בחשמל ומים, והשאר מוקצה להתעצמות צבאית במקום לפיתוח ושיקום הרצועה.

רק בשנת 2017 השקיעה חמאס 260 מיליון דולר בפרוייקט מנהרות הטרור וייצור הרקטות, קמפיין "צעדת השיבה" שנמשך כבר חודשייים עלה עד כה 25 מיליון דולרים.

אולם האחריות לגורלם של 2 מיליון התושבים הפלסטינים מוטלת גם על יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, המתיימר להיות מנהיגם הלאומי למרות שגורש מהרצועה ע"י חמאס ביחד עם בכירי הרש"פ באמצעות הפיכה צבאית בשנת 2007.

 

הסנקציות על הרצועה

 

מחמוד עבאס איננו יכול להשתחרר מתחושות ההשפלה ומשאיפת הנקם שלו בתנועת חמאס, אך את המחיר משלמים תושבי הרצועה.

למרות תהליך הפיוס שיזמה מצרים בין פת"ח לחמאס, הטיל מחמוד עבאס בחודש אפריל 2017 סנקציות חמורות על תושבי רצועת עזה, הוא קיצץ בתקציבים שנותנת הרש"פ לרצועת עזה  בתחומי הבריאות, החינוך, המים והחשמל.

יו"ר הרש"פ קיצץ במשכורות של כ-40 אלף פקידים של הרש"פ ברצועה בשיעור של 30 אחוזים ובאחרונה אף הפסיק לשלם בכלל את המשכורות בתירוץ כי מדובר ב"תקלה טכנית" למרות שפקידי הרש"פ בגדה המשיכו לקבל את המשכורות כרגיל.

נושא אי תשלום המשכורות הוא הנושא החם ביותר כרגע שמעסיק 40 אלף פקידים ברצועה המפרנסים משפחות.

הנושא עלה בישיבת המל"פ לפני כחודש ומחמוד עבאס אישית הסביר בנאומו בסוף הדיונים כי מדובר ב"תקלה טכנית" של הממשלה ומשרד האוצר והבטיח כי היא תתוקן, הוא לא מילא את הבטחתו ומשרד האוצר הפלסטיני הודיע כי הוא ממלא את ההנחיות שהוא מקבל מלמעלה.

100 מחברי המל"פ חתמו על עצומה הדורשת לשלם את המשכורות לפקידים ברצועה. בהודעת הסיכום של המל"פ הוכנס סעיף הקורא לבטל את הסנקציות שהוטלו על הרצועה אך "יד נעלמה" דאגה למחוק אותו זמן קצר לפני שהיא פורסמה.

טלעת א-צפדי, חבר הלשכה המדינית של מפלגת העם התפטר מחברותו במל"פ ובמועצה המרכזית של אש"פ במחאה על יחסה של הרש"פ לרצועת עזה. בכיר פת"ח, ד"ר נאצר אלקידווה אחיינו של יאסר ערפאת, סיפר למקורביו כי אחת הסיבות להתפטרותו מהועדה המרכזית של פת"ח היא היחס של מחמוד עבאס לתושבי הרצועה.

גם הנהגת פת"ח ברצועת עזה מתנגדת לסנקציות של מחמוד עבאס על הרצועה, אך הוא שולט בה ביד רמה ומדכא כל ביקורת נגדו, הוא מונע מהממשלה הפלסטינית לשלם את המשכורות לפקידים, משקר ביודעין לתושבי הרצועה ומשלה את עצמו שבכך יאלץ את תנועת חמאס להיכנע לדרישותיו הפוליטיות.

ההתנהלות הזו מגבירה את השנאה לרש"פ ולמחמוד עבאס בקרב תושבי הרצועה.

פריח אבו מדין, שר המשפטים לשעבר ברש"פ בתקופתו של יאסר ערפאת האשים את מחמוד עבאס כי הוא איננו מעוניין באיחוד הרצועה עם הגדה.

בראיון לביטאון החמאס"אלריסאלה" ב-22 במאי, אמר אבו מדין כי מחמוד עבאס מפעיל סנקציות על תשובי הרצועה כדי שיסכימו ל "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

עפ"י גורמים בכירים בפת"ח,מחמוד עבאס הולך עד הסוף נגד חמאס, הוא ממתין לסיום קמפיין "צעדת השיבה" כדי להכריז על הרצועה כ "מחוז מורד" על כל המשתמע מכך.

לכן, אי אפשר להאשים רק את ישראל בכל הקשור למשבר ההומניטארי הקשה ברצועה, למחמוד עבאס יש חלק נכבד בכך והוא מנהל את המאבק הפוליטי שלו נגד חמאס על חשבונם של 2 מיליון פלסטינים החיים ברצועה.