עבור לתוכן העמוד
Menu

השמועות על מצבו של עבאס מניעה את א-שייח' לפעולה

חוסיין א-שיח', בכיר אש"פ ומקורבו של אבו מאזן, החל בהדרגה להיכנס לנעליו של יו"ר הרש"פ עבאס • קרב הירושה מתעצם ובכירים בפת"ח מפיצים פייק ניוז על מותו של אבו מאזן •  בכיר בתנועת פת"ח מעריך כי במקרה שאבו מאזן ימות יחליף אותו באופן זמני בתפקיד יו"ר המל"פ רוחי פתוח' עד לעריכת בחירות לנשיאות בשטחים

בישראל ובארה"ב עוקבים בדאגה אחר יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס. גורמים בכירים בפת"ח אומרים כי משהו קרה לאבו מאזן בן ה-86 בימים האחרונים, הוא האט את פעילותו וממעיט בפגישות, למעשה הוא משתתף רק בפגישות החשובות ואת השאר הוא מותיר למקורבו חוסיין א-שיח'.

אמש אירח יו"ר הרש"פ אבו מאזן את המשלחת האמריקנית בראשותה של ברברה ליף, עוזרת שר החוץ האמריקני שהגיעה להכין את ביקורו של הנשיא ביידן באזור.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

הוא שב והזהיר כי ישעה את היחסים עם ישראל ואת התיאום הביטחוני עמה, הוא דרש שהממשל יפתח את הקונסוליה האמריקנית בירושלים ואת משרדי אש"פ בוושינגטון ויוציא את אש"פ מרשימת הטרור האמריקנית.

בכיר אש"פ חוסיין א-שיח', מקורבו של אבו מאזן והמועמד המוביל כרגע לרשת אותו בתפקיד עד לעריכת בחירות בשטחים, פועל כדי להיכנס בהדרגה לנעליו.

במהלך השבוע האחרון הוא נועד עם קונסולים זרים ועם השליח האמריקני האדי עמרו ודן עמו בדרישות של הרש"פ מהממשל.

לאן נעלמו 5 אנשי משה"מ בארגנטינה?

ההדלפה בסוף השבוע שעבר לערוץ BBC בשפה הערבית כי יו"ר הרש"פ, עבאס, הובהל לבית החולים וכי הוא העביר חלק מסמכויותיו למקורבו חוסיין א-שיח' לא הייתה מקרית.

מדובר בפייק ניוז שנועד לנסות ולפגוע ביחסים הקרובים בין אבו מאזן לבין נאמנו חוסיין א-שיח', כך אומרים גורמים בכירים בפת"ח, הידיעה הוכחשה נמרצות על ידי הרש"פ וערוץ BBC נאלץ למחוק אותה מאתר האינטרנט שלו.

חוסיין א-שיח' אינו קופא על שמריו. לאחר שיו"ר הרש"פ אבו מאזן הסמיך אותו למלא את המשימות של מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ, לפני שבועיים, הוא פועל במרץ בכמה חזיתות כדי לנסות ולבצר את מעמדו כיורשו האפשרי של אבו מאזן.

חוסיין א-שיח' עושה הכל כדי להישאר המועמד הראוי ביותר לרשת את עבאס בתפקיד יו"ר הרש"פ ובתפקיד יו"ר תנועת פת"ח.

בכירים בפת"ח מאשימים אותו באחריות לדחיית הועידה ה-8 של תנועת פת"ח למועד בלתי ידוע כדי למנוע את בחירתם של בכירים בתנועה לתפקידי מפתח ובכך לאפשר להם להתמודד מולו בקרב הירושה.

היריב הראשי שלו הינו מזכ"ל פת"ח ג'בריל רג'וב ששואף להיבחר לתפקיד סגן יו"ר פת"ח במקום מחמוד אלעאלול.

העיתון הלבנוני "אל-אח'באר" דיווח ב-6 ביולי כי חילוקי דעות בין בכירים בועדה המרכזית של פת"ח החלו להשפיע באופן מסוכן על עתיד התנועה, רוב חברי הנהגת התנועה מתנגדים שחוסיין א-שיח' יהיה מנהיגם העתידי.

בכירים אחרים בפת"ח הביעו מורת רוח מאופן הטיפול של אבו מאזן בענייני התנועה וגם מתפקודה של ממשלת א-שתייה.

במיוחד יש זעם על כך שחוסיין א-שיח' קיבל מעבאס הסמכה כמזכ"ל הועד הפועל של אש"פ, ללא תהליך של בחירות פנימיות כפי שקובע התקנון של אש"פ.

בכירים בפת"ח אומרים כי הדבר פוגע בפופולריות של תנועת פת"ח וכי הדבר הביא לכך שתנועת פת"ח הפסידה בבחירות הפנימיות לכמה מוסדות בשטחי הגדה ובראשן הבחירות למועצת הסטודנטים באוניברסיטת ביר זית.

המוניטין של חוסיין א-שיח' ברחוב הפלסטיני נפגע קשות בעקבות פרסומים עליו בשנים האחרונות, ברשתות החברתיות ובאמצעי התקשורת בישראל,    על מעורבותו בשחיתות ובהטרדות מיניות.

 

קרב הירושה מתעצם

בקרב הירושה מתמודדים בכירים בתנועת פת"ח שבראשם עומד מחמוד אלעאלול, סגן יו"ר תנועת פת"ח, הוא המבוגר ביותר ונמנה על "דור המייסדים".

לצידו מתמודד גם מזכ"ל התנועה ג'בריל רג'וב.

שניהם רוצים בכינוס מהיר של הועידה ה-8 של התנועה כדי לצבור כוח פוליטי נוסף לקראת קרב הירושה.

כתוצאה ממאבקי הכוח האלה הצליח חוסיין א-שיח' לשכנע את עבאס לדחות את כינוס הועידה עד להודעה חדשה.

חוסיין א-שיח' פועל כבר כמה חודשים כדי לשפר את הקשר האישי שלו עם מנהיגי מצרים וירדן כדי לזכות בתמיכתם בקרב הירושה, מדובר בפוליטיקאי פלסטיני ממולח מאוד שמכונה בפני רבים "השועל של פת"ח".

במסגרת המאמץ הזה הוא נועד עם אישים מצרים וירדנים והתלווה לביקוריו של יו"ר הרש"פ אבו מאזן במצרים ובירדן.

לטענת גורמים המקורבים לחוסיין א-שיח', טרם מינויו לתפקיד חבר הועד הפועל של אש"פ, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס התייעץ עם נשיא מצרים א-סיסי ועם עבדאללה מלך ירדן לגבי האפשרות שחוסיין א-שיח' יחליף את ד"ר צאיב עריקאת שמת ממחלת הקורונה בתפקיד מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ וראש צוות המשא ומתן עם ישראל.

לאחר שהם לא הביעו התנגדות, החל אבו מאזן בהעברת חלק מסמכויותיו של צאיב עריקאת לחוסיין א-שיח'.

יריב נוסף של חוסיין א-שיח' בצמרת פת"ח הינו מרוואן ברגותי המצרה עונש של 5 מאסרי עולם בכלא הישראלי על רצח ישראלים, ברגותי רואה עצמו כיורש טבעי של אבו מאזן והוא שמוביל בסקרי דעת הקהל הפלסטינים כיו"ר הרש"פ הבא.

אולם, גורמים בפת"ח טוענים כי חוסיין א-שיח' קיבל הבטחה מישראל כי לאחר מותו של אבו מאזן היא לא תשחרר את מרוואן ברגותי מהכלא כדי לאפשר לחוסיין א-שיח' להשתלטת על תנועת פת"ח.

במערכת הביטחון הישראלית חוששים כי מרוואן ברגותי יפעל לחידוש המאבק המזויין נגד ישראל כפי שעשה באינתיפאדה השנייה.

חוסיין-שיח' ניצב בפני אתגר עצום ובמרוץ נגד הזמן לחזק את מעמדו לפני ירידתו של מחמוד עבאס מהבמה הפוליטית.

הוא נעזר רבות בבן בריתו הפוליטי מאג'ד פרג', הוא מוביל כעת מהלך  להדיח את ראש הממשלה מוחמד א-שתייה כדי לחזק את השפעתו.

אבו מאזן תומך בו בכל מהלכיו, הוא הפך לבן טיפוחיו, הוא שולט בכספי המסים שישראל מעבירה לרש"פ מדי חודש,באישורי הכניסה לישראל ובתעודות ה-VIP לבכירי הרש"פ בתוקף היותו השר לעניינים אזרחיים, דבר שמקנה לו כוח רב בתוך אש"פ והרש"פ ואפשרות לקנות נאמנויות פוליטיות.

אין לו תמיכה רבה בשורות תנועת פת"ח המפוצלת, ברגע שאבו מאזן יירד מהבמה הפוליטית הוא יהיה בבעיה קשה מכיוון שיו"ר הרש"פ הינו מקור כוחו.

ברצועת עזה רואים בו את האחראי להטלת הסנקציות על הרצועה וכל הפלגים מתנגדים לכך שהוא יהיה יורשו של אבו מאזן בתפקיד יו"ר הרש"פ.

חרושת השמועות על מות אבו מאזן

גורמי הביטחון בישראל עוקבים בדאגה אחר הניסיונות של גורמים בכירים בתנועת פת"ח לחבל בתהליך מינויו של חוסיין א-שיח' ליורשו  הזמני של יו"ר הרש"פ אבו מאזן עד לעריכת בחירות כלליות לנשיאות בשטחים, מעבר להצטיידות של יריביו של חוסיין א-שיח' במאות כלי נשק שחולקו למיליציות שלהם בשטחי הגדה, הם עוסקים באחרונה בהפצת פייק ניוז ברשתות החברתיות בשטחים על מצב בריאותו של יו"ר הרש"פ בן ה-86 ועל כך שהעביר כביכול חלק מסמכויותיו לחוסיין א-שיח' כדי לנסות ולתקוע טריז בין אבו מאזן לחוסיין א-שיח' וכדי ליצור את הרושם המוטעה כי לחוסיין א-שיח' אצה הדרך "לקבור" את אבו מאזן ולהפוך ליורשו, מה שנקרא הפוך על הפוך.

לפני כמה ימים הופצה ברשתות החברתיות ידיעה כי יו"ר הרש"פ אבו מאזן הועבר במצב קשה לבית חולים בעמאן שם מת.

אוסאמה אלקוואסמה, דובר תנועת פת"ח, מיהר לפרסם הכחשה באמצעי התקשורת הפלסטינים שבה נאמר " הידיעות המופצות ברשתות החברתיות על מותו של יו"ר הרש"פ אינן נכונות, מצב בריאותו הוא טוב".

כדי להזים את השמועות הפיצה לשכתו של אבו מאזן תמונות של אבו מאזן נואם דרך הטלפון בועידה על נושא ירושלים שכונסה בעיר אלבירה וגם קטע וידאו קצר שבו הוא נראה עובד בלשכתו.

אין זו הפעם הראשונה שברשתות החברתיות מופץ פייק ניוז על מצב בריאותו של יו"ר הרש"פ, לפני שנתיים הופצו ידיעות דומות ואז טענו גורמים ברש"פ כי מוחמד דחלאן, יריבו המר של אבו מאזן, הוא שעומד מאחורי הפצת הידיעות האלה, דחלאן הכחיש בתוקף את ההאשמות שיוחסו אליו.

אולם, בחודשים האחרונים הפסיק מוחמד דחלאן את ההתקפות על יו"ר הרש"פ ומקורביו, גורמים בפת"ח אומרים כי הדבר נעשה בהוראת שליטי איחוד האמירויות, שדחלאן משמש כיועצם הביטחוני, כדי להשיג פיוס בינם לבין הרש"פ.

סוכנות הידיעות "קודס" דיווחה ב-6 ביוני כי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מתקשה לבצע את תפקידיו כנדרש, בהתבסס על מקורות שאותן היא לא פירטה היא מסרה כי אבו מאזן התעייף לאחר ביקורו של שר החוץ הירדני איימן א-צפדי במוקאעה ברמאללה בשבוע שעבר, דבר שגרם לאבו מאזן להיעדר ממשרדו במוקאטעה ברמאללה למשך יומיים.

מאבק פנימי קשה
מאבק פנימי קשה

אבו מאזן עבר באחרונה בדיקות רפואיות בעמאן ואף נסע לבדיקה רפואית בגרמניה ונמסר כי מצב בריאותו תקין.

עוד מסרה סוכנות "קודס" כי הדיווח ברשתות החברתיות על העברת חלק מסמכויותיו של אבו מאזן לחוסיין א-שיח' הוא במסגרת מאבקי הכוח והמחלוקות הפנימיות העמוקות בתוך תנועת פת"ח והפילוג החריף בוועדה המרכזית של התנועה.

בכיר פת"ח עבדאללה עבדאללה האשים כי ישראל היא שעומדת מאחורי הפצת הידיעות על ההתדרדרות במצב בריאותו של אבו מאזן כדי ליצור בלבול בזירה הפלסטינית.

גורמים אחרים בפת"ח טענו כי מאחורי הפצת השמועות עומדים כמה אתרי אינטרנט של הימין הישראלי.

גורמי ביטחון בישראל אמרו כי מדובר בשקרים וכי את הידיעות מפיצים בכירים בתנועת פת"ח שרוצים לתקוע טריז בין אבו מאזן לבין היורש המיועד חוסיין א-שיח'.

קשה לדעת מי שותל את חרושת השמועות ברשתות החברתיות, המודיעין הכללי הפלסטיני בראשותו של הגנרל מאג'ד פרג', בן בריתו הפוליטי של חוסיין א-שיח', מנסה לאתר באמצעות עבודת סייבר את המקור לשמועות האלה , הפצת השמועות על יו"ר הרש"פ נחשבת לעבירה פלילית בהתאם לחוק הפשעים האלקטרוניים הפלסטיני, אבל סביר להניח שהפצת השמועות האלה נעשות בתחכום רב על ידי יריביו הפוליטיים ושונאיו של חוסיין א-שיח'.

ההערכות ברש"פ כי מאחורי הפצת השמועות הזדוניות עומדים גורמים אינטרסנטים כמו:

א.ראש הממשלה מוחמד א-שתייה הזועם על הכוונה להדיחו.

ב.בכירי פת"ח ג'בריל רג'וב או עזאם אלאחמד השונאים את חוסיין א-שיח'.

ג.תנועת חמאס.

 

יו"ר הרש"פ אבו מאזן הצליח להפתיע את בכירי תנועת פת"ח כשבחר בחוסיין א-שיח' למחליף הזמני של ד"ר צאיב עריקאת, מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ שמת ממחלת הקורונה.

בשלב הבא הוא מתכנן לקדם את הגנרל מאג'ד פרג' לתפקיד חבר הועדה המרכזית של תנועת פת"ח.

הציר המשולש אבו מאזן-חוסיין א-שיח'- מאג'ד פרג' הוא שמוביל כעת את הרש"פ למורת רוחם של בכירים אחרים בפת"ח כמו ג'בריל רג'וב ומחמוד אלעאלול שכל אחד מהם רואה את עצמו כיורשו של אבו מאזן.

בכל מקרה, בכיר בתנועת פת"ח מעריך כי במקרה שאבו מאזן יכנס למצב של נבצרות או ימות מי שיחליף אותו באופן זמני בתפקיד יהיה יו"ר המל"פ רוחי פתוח לתקופה של 60 יום עד לעריכת בחירות כלליות לנשיאות בשטחים.

חוסיין א-שיח' יוכל לרוץ בבחירות אך הסיכוי שהוא ינצח קלוש כרגע נוכח המוניטין הרע שיש לו ברחוב הפלסטיני.