עבור לתוכן העמוד
Menu

השמדת מאות המל"טים – קו אדום מבחינת האיראנים; חשש לנקמה דרך תימן

על פי גורמי ביטחון האיראנים רואים קו אדום בהתקפה נגד הבסיס האיראני בה על פי ההערכה נפגעו מאות מל"טים. הפעולה מצטרפת למתיחות הגוברת, שהתבטאה בפעילות שיוחסה לישראל בעיראק, ובהרג 2 מפקדים במשמרות המהפכה בתקיפה בסוריה. "יש אפשרות שישוגרו מל"טים לעבר ישראל"

חשש מפיגועים נגד ישראל נוכח הלחץ שהיא מפעילה על איראן באמצעות קשרים עם מדינות במפרץ, הפרסומים על פעילות בעיראק והדיווחים על תקיפת מל"טים איראנים – כך אמרו היום (שלישי) גורמי ביטחון.

איום המל"טים מוביל לברית אזורית נגד איראן

אתמול עדכן דובר צה"ל כי סגן הרמטכ"ל, אלוף הרצי הלוי, נחת בוושינגטון לסדרת פגישות עבודה מול בכירים במשרד ההגנה האמריקני כשהוא מלווה בראש אגף אסטרטגיה ואיראן, אלוף טל קלמן. ביקור זה מתנהל כשברקע פרסומים לא מקריים על יירוט לפני כשנה של מל"טים ששוגרו מאיראן כדי לחדור לישראל, ולפרסומים בימים האחרונים על הקשר בין תקיפת בסיס צבאי איראני ובו מאות מל"טים שמיוחסת לישראל, לבין תקיפה מבנים בארביל בעיראק שהוגדרו על ידי האיראנים כבסיס מוסד ממנו יצאו שליחים לשגר מל"טים שתקפו את הבסיס האיראני.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

גורמים במערכת הביטחון אמרו בנוגע לביקור סגן הרמטכ"ל בארה"ב: "לא נתייחס לפרסומים הזרים ולא לתקיפות המיוחסות לישראל אך ניתן לומר שהביקור של סגן הרמטכ"ל עוסק בפעילות הטרור של איראן במזרח התיכון, ובהסכם הגרעין האיראני. האיומים מאיראן לא מסתכמים בפרויקט גרעין. שיגור מל"טים לעבר ישראל זו פעולה אחת מתוך רבות שמנסים האיראנים לקדם נגד עורף מדינת ישראל ואנחנו נעשה הכול לעמוד על האינטרסים הביטחוניים שלנו". הגורמים לא פוסלים אפשרות לשיגור מל"טים על ידי הח'ותים מתימן לעבר ישראל.

הגורמים סירבו להתייחס לטענות האיראניות שמייחסות השמדת מאות מל"טים איראנים לפעולה ישראלית אך אמרו כי "לאיראנים יש תעשיות ביטחוניות שונות שמתחרות זו בזו על ייצור מל"טים מגוונים ורבים בייצור סדרתי. הם משנעות את המל"טים הללו לארגוני טרור במזרח התיכון ומפעילות אותם בשיטת השליחים. בחלק מהמקרים האיראנים מוסרים מל"טים לארגוני טרור ובחלק מהמקרים מפעילים בעצמם ולוקחים אחריות ממדינות אחרות כדי לטשטש עקבות".

גורמי ביטחון אמרו כי מטרת נסיעתו של האלוף הלוי ושאר חברי המשלחת היא להשפיע על הסכם הגרעין המתהווה אך גם לדון בנושאים נוספים שהתכלית שלהם היא ליצור קואליציה משותפת בין צה"ל, כוחות אמריקניים ומדינות זרות נוספות במזרח התיכון, כדי לעבות את מערכי ההגנה מפני התקפות איראניות.

 

לפחות 12 טילים נורו לעבר הקונסוליה האמריקנית בארביל שבצפון עיראק 13.3.22. תיעוד ברשתות חברתיות, צילום מסך
התקיפה האיראנית בארביל(צילום: צילום מסך, תיעוד ברשתות חברתיות)

 

התקיפה בוצעה כתגובה על רקע פרסומים של תקיפה ישראלית בשטח איראן. סוכנות הידיעות ISNA דיווחה אמש כי שיגור הטילים הבליסטיים בוצע כתגובה על תקיפת מל"טים ישראלית על בסיס של משמרות המהפכה באזור מאהידשת במחוז כרמאנשאה באיראן באמצע פברואר.

עוד כתב סא"ל במיל' סגל כי בבסיס שמשמש לאחסון לוגיסטי של דלקים פרצה אש. ב-ISNA הועלתה טענה כי איראן תכננה את תגובתה במשך זמן רב וחיכתה למועד המתאים להוציאה אל הפועל. לטענת איראן, ישראל ביצעה את התקיפה מאזור ארביל ולכן הוא נבחר כיעד לתגובה. מדיווחים נוספים, כולל ב"אלמיאדין", ערוץ הטלוויזיה הלבנונית המזוהה עם חזבאללה, עולה כי הבסיס שהותקף ושימש לאחסון ולתפעול מל"טים בהם ה-Mohajer-6, נפגע באופן קשה ומאות מל"טים הושמדו.

כתאא'ב חיזבאללה, המיליציה הפרו-איראנית הפועלת בעיראק, טענה אף היא כי התקפת הטילים הבליסטיים נגד ארביל היתה בתגובה לתקיפת מל"טים ישראלים באיראן. בהודעה שפרסמה טענה המיליציה כי הפעולה הישראלית מהווה שלב נוסף בהפיכת אדמת עיראק לזירת עימות וקראה לגרש את כל הבסיסים הצבאיים ומפקדות המודיעין הזרות משטח עיראק כדי לשמור על ביטחונה מפני השלכות סכסוכים אזוריים ותגובות הגורמים הבינלאומיים והאזוריים.

 

שני מפקדים במשמרות המהפכה שנהרגו בתקיפה באזור דמשק שיוחסה לישראל. מתוך טוויטר, אתר רשמי
שני מפקדים במשמרות המהפכה שנהרגו בתקיפה שיוחסה לישראל(צילום: אתר רשמי, מתוך טוויטר)

סא"ל במיל' סגל, שהתמחה לאורך שנותיו באמ"ן באיראן, כתב כי בעקבות הערכת איראן כי ישראל עומדת מאחורי תקיפת מתקן של משמרות המהפכה במחוז כרמאנשאה באמצע פברואר והריגת שני אנשי משמרות המהפכה בסוריה, גבר הלחץ הפנימי באיראן להגיב, לחץ אותו מוביל העיתון "כיהאן" המשקף את עמדות מנהיג איראן עלי חמינאי.

לתגובה האיראנית מניעים אזוריים – הקרנת כוח אזורית נוכח ההתקרבות לישראל והזירה הפנימית בעיראק, בינלאומיים – שיחות הגרעין בווינה והחולשה האמריקנית, ופנימיים – רצון להפגין עוצמה מבית נוכח הפגיעות החוזרות ונשנות בנכסים איראניים באיראן ומחוצה לה. לדבריו של סגל, טהראן טוענת כי ישראל פועלת מהאזור הכורדי נגד עיראק בין אם ישירות נגדה ובין אם בסיוע למחתרת הכורדית הפועלת נגד איראן משטח עיראק, ולכן מציגה את ירי הרקטות ככזה שנועד להגיב נגד פעולות ישראליות ישירה ועקיפה נגד אינטרסים לאומיים וביטחוניים שלה.

איראן מעריכה כי שיגור הטילים הבליסטיים לאזור הקונסוליה האמריקנית לא יביא להסלמה עם ארה"ב, שמצידה כבר טוענת כי הקונסוליה האמריקנית לא הייתה היעד להתקפה. זאת, כדי לא להסלים את המשבר עם איראן ולחבל בכך בהצלחת שיחות הגרעין שנקלעו שוב למשבר בשל עמדת רוסיה.

פורסם באתר וואלה.