עבור לתוכן העמוד
Menu

השלכות חיסולו של אבו בכר אלבגדאדי

חיסולו של מנהיג דאע"ש אבו בכר אלבגדאדי הפתיע את העולם ואת הארגונים הגי'האדיסטים שינסו כעת לנצל לטובתם את חולשתו של הארגון. • עפ"י ההערכות של גורמי מודיעין במערב, צפויה תחרות קשה על השאלה מי יוביל את רעיון הג'יהאד, לא ברור אם השלוחות של הארגון בעולם ישמרו נאמנות למנהיג החדש

נראה כי המודיעין האמריקני הצליח בעקבות מבצע חיסולו של מנהיג דאע"ש, אבו בכר אלבגדאדי, להשיג מודיעין יקר ערך.

יום לאחר חיסולו עצרו כוחות אמריקנים 5 פעילי דאע"ש בקרבת הגבול של סוריה וטורקיה, ה-CIA מחזיק בחקירה 2 פעילים של הארגון שנלכדו בזמן מבצע חיסולו של אלבגדאדי באזור ברישה וסביר להניח שהוא דולה מהם אינפורמציה רבת ערך בנוסף לחומר המודיעיני הרב שהוא אסף בשטח במהלך הפשיטה על מקום מסתורו.

מקור בכיר במודיעין האמריקני אישר לשבועון "ניוזוויק" כי עבדאללה קרדאש יהיה היורש של אבו בכר בארגון דאע"ש למרות שבאמצעי התקשורת הערביים מתפרסמים גם שמות נוספים של בכירי הארגון. הרושם הוא שהמבצע הניב פריצת דרך מודיעינית אמריקנית חשובה לתוך קרביו של ארגון הטרור.

ארגון דאע"ש חלש.  בשיא כוחו, שלט על שטחים עצומים בעיראק ובסוריה, וכעת הוא איבד את מרבית השטחים האלה ואת העיר א-רקה שנחשבה לבירת "המדינה האסלאמית". חיסולו של אבו בכר אלבגדאדי החליש אותו עוד יותר ונשאלת השאלה מה תהיה ההשפעה של חולשתו על יחסיו עם שאר הארגונים הג'יהאדיסטים בסוריה, במיוחד עם ארגון "תחריר א-שאם" שנקרא בעבר "ג'בהת אלנוצרה" המזוהה עם ארגון אלקאעדה.

 

מי מוביל את רעיון הג'יהאד?

 

סביר להניח שארגון "תחריר א-שאם" ינסה לנצל את מותו של אבו בכר אלבגדאדי כדי להפוך לארגון המוביל את שאר הארגונים הג'יהאדיסטים בסוריה.

גם ארגון "חוראס א-דין" ("שומרי הדת"), שהינו ארגון ג'יהאדיסטי הפעיל בסוריה והיה מקורב לרעיונות דאע"ש, ינסה לנצל את חיסולו של אלבגדאדי להתחזק באמצעות פעילות טרור ולהרחיב את פעילותו מסוריה לעיראק, צפויה גם תחרות בינו לבין שאר הארגונים.

היריבות בין ארגון דאע"ש לארגון אלקאעדה היא קשה. אבו בכר אלבגדאדי דחה בזמנו את דרישת מנהיג אל-קאעדה איימן אלזוואהירי לפעול בשטח עיראק בלבד ולהשאיר את סוריה לשליטת ארגון "ג'בהת אלנוצרה", הוא התעקש על ישום מהיר של השריעה והקמת הח'ליפות האסלאמית תוך דחיית כל הסממנים המערביים בתחום התרבות והחינוך והתרכזות בערכים האסלאמיים.

בצד התחרות הצפויה בין הארגונים הג'יהאדיסטים וההערכות כי המנהיג החדש של דאע"ש, עבדאללה קרדאש, ינסה לאושש את הארגון באמצעות כיבוש שטחים חדשים, גיוס מתנדבים וביצוע פיגועים בעיראק, בסוריה ושאר מדינות בעולם, קיימות גם הערכות בעולם הערבי כי בעקבות חיסולו של אבו בכר אלבגדאדי תצטמצם פעילות הארגון לתחומי עיראק בלבד, המקום שבו הוא נולד, ויתכן גם שהוא יתפצל.

ההערכות האלה מתבססות על מה שקרה לארגון אל-קאעדה לאחר חיסולו ב-2011 של מנהיגו אוסאמה בן לאדן וגם לאחר חיסולו של בנו חמזה שאמור היה להיות יורשו. כעת מנהיג את הארגון איימן אל-זוואהירי ואין ספק שחיסולו של אוסאמה בן לאדן החליש באופן משמעותי את הארגון והביא לעלייתו המטאורית של ארגון דאע"ש בראשותו של אבו בכר אלבגדאדי.

יש לציין גם שארגון דאע"ש זקוק למימון רב כדי להתאושש מכיוון שהוא איבד את השליטה שהייתה לו על שדות הנפט ואת גביית המסים מנתיני "המדינה האסלאמית" שהכניסו לו כסף רב למימון פעילותו.

המרדף אחרי אבו בכר אלבגדאדי נמשך כ-5 שנים וסביר להניח כי המנהיג החדש של דאע"ש יפיק את הלקחים הביטחוניים ממה שאירע לקודמו, למרות המכות הקשות שספג, הגרעין הקשה של הארגון לא נפגע, יש לארגון עוד אלפי לוחמים בשטח בסוריה ובעיראק ומאות מלוחמיו הצליחו להימלט משבי הכוחות הכורדים בעקבות הפלישה הצבאית הטורקית האחרונה לצפון מזרח סוריה.

עפ"י מקורות המודיעין האמריקני, בסוריה עצורים כ-11 אלף לוחמי דאע"ש ב-30 מתקני מעצר.

חיסול אבו בכר אלבגדאדי הוא הישג חשוב של ארה"ב כפי שחיסולם של אבו מוצעב אלזרקאווי, מנהיג שלוחת אלקאעדה בעיראק, ואוסאמה בן לאדן היה חשוב מאוד, אולם, קשה מאוד לייבש את "ביצת הטרור" שנובע בין היתר משנאה למערב, משלטון דיקטטורי מושחת של המשטרים הערביים ומההשתלטות על המשאבים הטבעיים.

 

מה יהיה גורלן של שלוחות דאע"ש?

 

לא ברור עדיין כיצד ישפיע חיסולו של אבו בכר אלבגדאדי על גורלן של השלוחות שלו ברחבי העולם, למשל, השלוחה בצפון סיני הנקראת "מחוז סיני", האם היא תישאר נאמנה לארגון ולמנהיג החדש, או שתישאר עצמאית או שמא תחבור לארגון ג'יהאדיסטי אחר?

השלוחה הזו נקראה בעבר, לפני שנשבעה אמונים לדאע"ש,בשם "אנצאר בית אלמקדס" והיא פעלה גם נגד ישראל בעיקר באמצעות שיגור רקטות מצפון סיני , בעקבות הצטרפותה לדאע"ש התרכזה פעילותה בעיקר במלחמה בצבא המצרי, ארגון חמאס שהיה קשור אליה התנתק ממנה אך היא משתפת פעולה עם הזרוע הצבאית של "האחים המוסלמים" נגד משטרו של א-סיסי.

האם תשנה עתה כיוון ותחדש את הפעילות נגד ישראל?

מה יעלה בגורלו של ארגון "בוקו חראם" שהכריז נאמנות למנהיג דאע"ש אבו בכר אלבגדאדי ב-2015 ולארגון "אלקאעדה במגרב" או ארגון"א-שבאב" בסומליה שהפכו לשלוחות של דאע"ש בשנים האחרונות, האם הן יצטרפו עתה לארגון אל-קאעדה?

הסיבה העיקרית שבזמנו הן הביעו נאמנות לאבו בכר אלבגדאדי נבעה מהצלחת הארגון והקמת "המדינה האסלאמית" וכן מסיבות כלכליות בעקבות העושר הרב שעליו השתלט ארגון דאע"ש.

הרבה שאלות נותרו פתוחות בעקבות מותו של אבו בכר אלבגדאדי ואין עליהן תשובות, החשש המיידי של עיראק ושל מדינות המערב הוא מפני פעולות נקם בתוך עיראק עצמה ומדינות אחרות בהן קיימות שלוחות של הארגון,

בטורקיה נעצרו ב-29   באוקטובר 3 פעילים של דאע"ש שתכננו פיגוע נקם על מותו של אבו בכר אלבגדאדי.

במקביל פועלת ארה"ב למצות עד תום את הדיבידנדים המודיעיניים שהפיקה מהפשיטה על מקום מסתורו של אבו בכר אלבגדאדי באזור אידליב בסוריה ולעצור או לחסל את כל בכירי הארגון שהיו קשורים אליו כדי לשבש את התארגנות ההנהגה מחדש.

אחת התוצאות של חיסולו של אבו בכר אלבגדאדי היא ללא ספק הרווח הפוליטי שהפיק מהמבצע הנשיא טראמפ שנמצא בעיצומו של ניסיון של המפלגה הדמוקרטית להדיחו מתפקידו כנשיא וביקורת עזה מבית ומחוץ על החלטתו להסיג את חיילי צבא ארה"ב מצפון מזרח סוריה, בגידתו בכורדים וחוסר התגובה שלו על ההתקפה האיראנית על מתקני הנפט בסעודיה.

טראמפ יכול לטעון עכשיו כי הדברים אינם קשורים להחלטתו להילחם בנחישות בטרור האסלאמי הקיצוני וכי הוא משאיר נוכחות צבאית אמריקנית כדי לשמור על שדות הנפט בצפון סוריה וכך תרוויח ארה"ב מהפקת הנפט מהן.