עבור לתוכן העמוד
Menu

השיטה האיראנית: פיתוי וחטיפה של פעילי אופזיציה

המשטר האיראני משתמש במדינות כמו תורכיה ודובאי על מנת לפתות פעילי אופוזיציה ולחטוף אותם למדינה • בעבר היו ניסיונות התנקשות על אדמת אירופה שנפסקו עם הרצון לשפר אתה יחסים

איראן ממשיכה בשנים האחרונות לנהל פעילות ריגול  ומודיעין אחראי פעילי אופוזיציה שונים הפועלים ברחבי העולם ובעיקר באירופה. במסגרת זו היא מנסה לפתותם למדינות שונות באזור כגון תורכיה ואיחוד האמירויות, כדי ללכוד אותם ולהעבירם לחקירה ולמשפט באיראן.

בחלק מהמקרים מחסל המודיעין האיראני את הפעילים על אדמת אירופה. במהלך שנות ה-90 בצעו גופי המודיעין האיראניים סדרה ארוכה של התנקשויות נגד אירגוני  אופוזיציה איראנים שונים הפועלים באירופה, אך בשנים האחרונות נמנעה טהראן מביצוע התנקשויות בניסיון לשפר את יחסיה עם מדינות אירופה ובניסיון לרתום אותן למאבק בסנקציות שהוטלו עליה ולשפר את תדמיתה. אולם בשנים האחרונות  הגבירו גורמי המודיעין האיראנים את פעילותם ברחבי אירופה נגד מתנגדי המשטר.

Dr. Kazem Rajavi,
Dr. Kazem Rajavi,

 

הוועד הפועל של חזית המאבק הערבית לשחרור אהואז ( (ASMLA מפלגה שפועלת למען זכויות  המיעוט הערבי  באיראן, פרסם הודעה  (30.10) בה נכתב כי עקבותיו של חביב פרג'אללה קעבי,  "אסיוד"  ("Habib Farajollah Kaab- "Asyud"), לשעבר נשיא המפלגה וכיום סגנה נעלמו בתורכיה. מידע מוסמך מצביע, כי מיניסטריון המודיעין האיראני  (MOIS) חטף את הפעיל והעביר אותו לאיראן[1]. הארגון פנה לשבדיה ולתורכיה כדי שיחקרו את נסיבות חטיפתו של אסיוד.

תוצאות הבחירות בארה”ב: הסולם של עבאס

ASMLA פועלת לעצמאות מחוז אהואז ולשחרורו מעול הכיבוש האיראני. איראן רואה בו ארגון טרור וטוענת כי עמד מאחורי הפיגוע נגד המצעד הצבאי בעיר אהואז ב-22 ספטמבר 2018 בו נהרגו 25 אנשי משה"מ ואזרחים (ארגון המדינה האסלאמית נטל אחרית על הפיגוע).

ב-2017 חוסל בהולנד מנהיג ASMLA  אחמד מולה ניסי, בידי סוכנים איראניים[2]. בשנת 2019, במבצע שפעילי התנועה כינו אותו "נקמת המשטר האיראני" בתגובה לפיגוע הירי במצעד הצבאי באהואז , גורמים שנשלחו מטעם המודיעין האיראני ניסו להתנקש בחייו של עוד פעיל בולט של התנועה, חביב ג'אבר על אדמת דנמרק. הניסיון נכשל וחביב ג'אבר הואשם לאחר תקופת מה בדנמרק בריגול לטובת סעודיה והוא נכלא.

Asyud
Asyud

 

מג'תבא ד'ואלנורי, העומד בראש הועדה לביטחון לאומי של הפרלמנט (מג'לס) האיראני אמר כי לכידתו של אסיוד מהווה הישג גדול למודיעין האיראני וכי הוא נכלא ובקרוב יועמד לדין על חלקו בפיגוע נגד המצעד באהואז. ראש הועדה לא ציין מתי מעצר "אסיוד" אך אמר כי הוא נעצר בחו"ל והועבר לאדמת איראן[3]. מג'תבא יוספי חבר מג'לס נוסף אמר כי אסיוד הועבר לטהראן ואחרי חקירה הוא ישפט לחומר. יוספי הוסיף, כי "החיילים האלמונים של משה"מ ומשרד המודיעין ימשיכו בפעילותם עד למעצר אחרון הטרוריסטים…כיום מדינות הטוענות כי הן דמוקרטיות תומכות במנאפקין (ארגון המג'האדין ח'לק, אחד מארגוני האופוזיציה הגדולים למשטר באיראן)"[4]

 

משמרות המהפכה חושפים מערכת שיגור טילים חדשה

 

חביב פרג'אללה קעבי, המוכר בשם "חביב אסיוד", בעל אזרחות שוודית שהתגורר ועבד בשוודיה ועוד מדינות אירופה מערבית, כמו דנמרק, היה ממייסדי " חזית המאבק הערבית לשחרור אהואז ".  התנועה שנקראת בלשון ערבים איראנים "תנועת אלנצ'אל" (המאבק), הוקמה ב-2005. שלטונות איראן טוענים כי המודיעין הסעודי עומד מאחורי הקמת התנועה ותומך בה.

הנשיאה הבאה של סוריה?

בני משפחתו  של אסיוד שהתראיינו לבי בי סי בפרסית, אמרו כי הופתעו מאוד לשמוע  כי שהה בתורכיה. זאת שכן,  בעבר, הוא אמר שתורכיה הפכה להיות המדינה הכי מסוכנת מאוד עבור פעילים פוליטיים איראנים ויש סיכוי רב שהמודיעין האיראני בשיתוף פעולה עם המודיעין התורכי (MIT) , מצליח לפתות בשיטות מגוונות ומתוחכמות את הפעילים מאירופה וארה"ב להגיע תורכיה ומשם חוטף אותם לאיראן.

 

הוועד הפועל של המפלגה האשים בהודעה  "מדינה שלישית" בשיתוף פעולה עם איראן ותורכיה בפרשת חטיפתו חביב קעבי (אסיוד). מספר גורמים בתנועה אמרו כי המדינה השלישית שנזכרה בהודעה היא קטר בעוד שאחרים אמרו כי קיימת סברה כי אנקרה העבירה את חביב קעבי לידי טהראן בתמורה לשני מנהיגי ארגון PKK.

 

הודא הואשמי, גרושתו של חביב קעבי ואם לשלוש ילדיהם, אמרה (ש' 31.10) לבי בי סי בפרסית כי ממשלת איראן לא התייחסה כלל לפניות של ממשלת שוודיה בדבר קבלת מידע על גורלו של החטוף. היא אמרה כי בעלה לשעבר הגיע ככל הנראה ב-9 באוקטובר לתורכיה לאחר שאיימו עליו אך פרטי הנושא לא ידועים לה כלל. לדבריה,  "אסיוד" נראה פעם אחרונה ב-15 באוקטובר בשדה התעופה של איסטנבול כאשר החזיק ביד כרטיס טיסת חזרה לשוודיה אך עקבותיו נעלמו מהשדה וככל הנראה משם הוא נחטף והועבר לאיראן[5].

משמרות המהפכה חושפים מערכת שיגור טילים חדשה

בינתיים התנועה בחרה במנהיג חדש בשם סעיד חמידאן. בחירת מנהיג חדש מצביעה על כך כי המפלגה מבינה שחביב קעבי יוצא להורג באיראן.

 

מצד אחד פעילות המפלגה הבדלנית שרוב חבריה מתגוררים בדנמרק הפכה למוקד מתיחות בין הרפובליקה האסלאמית של איראן לבין דנמרק אך מהצד השני, המודיעין הדני עצר לא מזמן שלושה מבכירי המפלגה ואסר את פעילותם בגין ריגול חמור על אדמת דנמרק לטובת ערב הסעודית ופעילות חבלנית נגד הביטחון הלאומי של דנמרק.

 מנגנוני הביטחון  והמודיעין של איראן הצליחו לפתות בשנה האחרונה מספר פעילים פוליטיים איראנים בולטים שהתגוררו בארה"ב ואירופה להגיע למדינות אחרות ומשם חטפו אותם בדרכים שונות. רוחאללה זם, מייסד אתר חדשות פופולרי בשם Amadnews ובן של איתאללה שהיה מקורב למשטר, אך הפך במשך העשור האחרון לאחד ממתנגדיו  הבולטים של המשטר, נחטף בשנה שעברה בעיראק.

ח’אמנאי: מדוע זה פשע להעלות ספקות לגבי השואה?

העיתונאי זם שהתגורר ופעל על אדמת צרפת נגד איראן תחת אבטחה של המודיעין הצרפתי, נחטף ע"י משרד המודיעין של משמרות המהפכה לאחר שפותה והגיע לעיראק בטיסה מפריס. התברר כי המודיעין האיראני הצליח להשתיל כבר שנתיים לפני חטיפתו מספר גורמים למעגל הקרוב של העיתונאי ובתרחיש  מחושב היטב, פיתה אותו להגיע לעיראק "כאורחו המכובד של האיתאלה הבכיר השיעי עלי סיסתאני" המתגורר בעיר נג'ף בעיראק. לאחר החטיפה נודע כי  לסיסתאני לא היה שמץ של מידע על הפרשה אך גורמים המקורבים למודיעין האיראני , להם קשרים חזקים גם בתוך לשכתו, הצליחו לשים את ידיהם על העיתונאי אותו רצו להשתיק .

Ruhollah Zam
Ruhollah Zam

רוחאללה זם נידון השנה ע"י בית הדין המהפכני של איראן למוות אך גזר הדין טרם בוצע.

צרפת לא התעניינה כל כך בגורלו ואיראן גם לא הגיבה לשאלות בנושא גורלו של העיתונאי. חוקרי המודיעין האיראני ראיינו את החטוף מול מצלמות טלוויזיה האיראנית כדי שהביע חרטה. הוא עשה זאת וביקש שירחמו עליו ועל משפחתו וילדיו, אך הבג"צ האיראני אשרר לא מזמן את פסק הדין מוות.

 

בנוסף,  משרד המודיעין האיראני חטף בקיץ האחרון את ג'משיד שארמהד, פעיל איראני מהכוחות המכונים פרו מלוכניים שהתגורר שנים ארוכות בגרמניה וארה"ב. הוא נחטף במלון בתוך שדה התעופה של דובאי והועבר לאיראן ככל הנראה דרך עומאן. גם במקרה זה, ארה"ב וגרמניה לא עשו כלום מול שלטונות איראן.

 

המודיעין האיראני תכנן ככל הנראה לחטוף את מסיח עלינג'אד, עיתונאית ופעילה פוליטית בולטת בארה"ב. לפי דיווחים ניסה המודיעין האיראני לפתות אותה כי תגיע מניו יורק לתורכיה כדי לראות את אמה לאחר 10 שנים שלא ראתה אותה אמה.

עלי עליזאדה, אחיה של הפעילה, המתגורר בטהראן, כתב לאחותו בפייסבוק:  אל תגיעי לתורכיה. זה מסוכן.

משפט קצר זה עלה לאח, שהוא סופר בעצמו, בשמונה שנות מאסר עפ"י פסק דין שהוצא באחרונה נגדו באיראן.

[1] https://www.ahwazna.org/ar/article/13275 ; https://www.youtube.com/watch?v=dSYeXfHh2S8&feature=youtu.be

[2] https://jcpa.org.il/article/%D7%A0%D7%97%D7%A9%D7%A4%D7%AA-%D7%A4%D7%A2%D7%99%D7%9C%D7%95%D7%AA-%D7%90%D7%99%D7%A8%D7%90%D7%9F-%D7%95%D7%94%D7%97%D7%99%D7%96%D7%91%D7%90%D7%9C%D7%9C%D7%94-%D7%91%D7%90%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%A4/

[3] https://tinyurl.com/y3znhlvn

[4] https://tinyurl.com/y6pqh7qt

[5] https://www.bbc.com/persian/iran-54764406