עבור לתוכן העמוד
Menu

"השטן מפריס" – איראן בביקורת חריפה על נשיא צרפת

המענה האיראני – תחרות קריקטורות המכחישות את השואה לחשיפת צביעות המערב

הנהגת איראן, הדתית-פוליטית-צבאית, וכן כלי התקשורת מותחים בימים האחרונים ביקורת קשה על נשיא צרפת, עמנואל מקרון, נוכח תמיכתו בהמשך פרסום קריקטורות השמות ללעג את הנביא מחמד וכן בגנות האסלאם הקיצוני. כלל הגורמים האיראנים הרשמיים הביע וקו אחיד וקשרו את דבריו של מקרון לישראל (הציונות), אירופה וארה"ב המנהלות קרב מאסף נגד האסלאם נוכח קריסתן הקרובה.

משרד החוץ האיראני זמן (26 אוקטובר) את מיופה הכח הצרפתי באיראן, Aydalot ומחה בפניו על התנהלות נשיא צרפת. "טהראן דוחה מכל ומכל כל עלבון וחוסר כבוד לנביא האסלאם על ידי כל אדם בכל תפקיד". משה"ח החוץ האיראני הדגיש גם את "תגובתם הלא חכמה של הרשויות בצרפת לפרסום הקריקטורות הפוגעות במחמד על ידי המגזין שארלי הבדו( Charlie Hebdo .

שר החוץ האיראני, מחמד גו'אד ט'ריף, צייץ בחשבון הטוויטר שלו : "המוסלמים הם הקרבנות המרכזיים של כת השנאה אותה מטפחים שליטי המשטרים הקולוניאליים ומיוצאים על ידי הלקוחות שלהם. העלבת 1.98 מיליארד מוסלמים והדברים המקודשים להם- בשל פשע שנאה של קיצוניים הוא ניצול אופורטוניסטי של חופש הביטוי ורק מלבה את הקיצוניות".

גם ראשי הרשות המחוקקת (מחמד באקר קליבאף), הרשות השופטת (אבראהים רא'אסי) והמועצה העליונה לביטחון לאומי (עלי שמח'אני) גינו ברוח דומה את דבריו של מקרון. קליבאף : "מוסלמים ובני הדתות המונותאיסטיות מגנים את האיבה חסרת הבושה של מנהיגיה הטיפשים והעקשנים של צרפת" . שמח'אני : "התנהגותו הפומבית הלא-רציונאלית של מקרון ועמדותיו האנטי-אסלאמיות מעידות על עמדות פוליטיות פרימיטיביות…אני ממליץ לו לקרוא יותר היסטוריה ולא לשאוב עידוד מתמיכת ארה"ב והציונות ".

(עמוד השער של העיתון וטן אמרוז – "השטן מפריס")
(עמוד השער של העיתון וטן אמרוז – "השטן מפריס")

"המוסלמים יעניקו תגובה הולמת"

בכירים בממסד הביטחוני באיראן מתחו ביקורת על דבריו של מקרון. צבא איראן ומשמרות המהפכה פרסמו (27 אוקטובר) הודעה מיוחדת בה מתח ביקורת על פרסום הקריקטורה הפוגענית נגד מחמד ואמר כי הוא רואה בה "סימן לשקיעת המערב והציונות הניצבים בפני קריסה".

ההודעה מתחה ביקורת גם על צרפת שקשרה את מעשיו של אדם אחד (רוצח המורה שהציג את הקריקטורה בכיתה) לאופייה של דת האסלאם כולה .בהודעה, שפורסמה באתר משמרות המהפכה, נכתב כי "משה"מ רואה בדבריו של משה"מ משום כישלון הפרויקט האנטי-אסלאמי וזרז לשקיעתן הבלתי נמנעת של ארצות הברית והמשטר הציוני" עוד נכתב, כי "התסריט השטני האנטי-אסלאמי שנכנס לשלב חדש באמצעות הקריקטורה בשארלי הבדו נגד מחמד ותמיכתו הלא חכמה וההרפתקנית של נשיא צרפת בפרסומה ובפרסומים דומים, מצביעים על הסתירה המובנת במערב ובמיוחד באירופה, בכל הקשור לחופש הביטוי".

ההודעה התייחסה למחאה והחרמת סחורות צרפתיות בכמה מדינות בעולם והזהירה כי המוסלמים יעניקו "תגובה הולמת לשליטי ההתנשאות העולמית והציונים…התומכים העיקריים באלימות וקיצוניות"

איראן מתכננת בתגובה : תחרות קריקטורות שתקרא תגר על התרחשות השואה

הלשכה של הארגון להפצתה של אידיאולוגיה אסלאמית (26 אוקטובר) כי הארגון הכריז על כוונתו לאגן תערוכת קריקטורות נוספת בנושא השואה בעקבות התבטאויותיו של נשיא צרפת. מסעוד שג'אעי-טבאטבאי, העומד בראש מחלקת האמנות הויזואלית בארגון אמר כי "צרפת התעלמה מזכויותיהם של למעלה ממיליארד וחצי מוסלמים וכי ניכר שהמוסלמים ניצבים בפני תסריט של אסלאמופוביה, ליבוי שנאה וגזענות".

לדבריו, התוכנית המתגבשת היא לפרסם "סדרת עבודות הקוראות תיגר על השואה ועל כל קריקטורה נגד האסלאם תפורסמנה עשר קריקטורות ברשתות החברתיות ובמרחבים וירטואליים אחרים 10 קריקטורות בנושא השואה וכך נבחן את מידת סובלנותם של מקרון ואחרים לחופש הביטוי…בכוונתו להגיב באמצעות מילים וקריקטורות". הלשכה ארגנה בעבר כבר שתי תחרויות בינלאומיות כדי לקרוא תיגר על התרחשות השואה , שתי תחרויות בנושא טראמפיזם (International Trumpism Cartoon) שעסקו בהגמוניה האמריקנית והקפיטליזם ובנושא הזדהות עם העם הפלסטיני “(Palestine Is Not Alone International Cartoon, Caricature and Poster Contest)”.

התבטאויותיו של נשיא צרפת מקרון תפסו גם את הכותרות המרכזיות בעיתונים האיראניים, שבחלק מהן הוא הוצג כ"שטן מפריס" וכ"רשע".

"כיהאן", המשקף בדרך כלל את דעתו של נשיא איראן, קרא לגירוש הדיפלומטים הצרפתים מאיראן ועיתונים אחרים קראו להחרמת סחורות צרפתיות. "הטהראן טיימס" העיתון האיראני המוביל באנגלית הציג גם הוא את נשיא צרפת מקרון בקריקטורה כשטן המגן על זכויות האדם על חשבון זכויותיהם של המוסלמים.

 

(טהראן טיימס – מקרון כשטן)
(טהראן טיימס – מקרון כשטן)

עוד בתחילת ספטמבר 2020 – עם פתיחת משפטם של המעורבים ברצח 12 חברי מערכת שארלי הבדו Charlie Hebdo) – גינה משרד החוץ האיראני את המגזין הצרפתי לאחר שפרסם מחדש את הקריקטורות הלועגות לנביא מחמד ב- 2015 והגדיר את הפרסום "צעד אנטי דתי". דובר משרד החוץ אמר כי "פרסום הקריקטורות לכאורה בשם חופש הביטוי, מביע חוסר כבוד בערכים ובאמונה של למעלה ממיליארד מוסלמים ברחבי העולם ואינו מתקבל על הדעת".

כבר אז מתחה איראן ביקורת חריפה על "אדישותו" של נשיא צרפת מקרון, שהגן, לאחר פרסומן מחדש של הקריקטורות בראשית ספטמבר, על חופש הביטוי והעיתונות הנהוג בצרפת.
טהראן טענה, כי בעוד צרפת רואה בקריקטורות משום חופש ביטוי היא הגדירה את הכחשת השואה כפשע. אתר החדשות "אלף" (alef.ir) טען, כי צרפת נוקטת אפליה ביחסה ליהודים ולמוסלמים וכי מי שמואשם באנטישמיות ובהכחשת השואה מועמד למשפט. העיתון הביא לדוגמא את המקרה של רוג'ר גרודי (Garaudy) שנכלא לאחר שהכחיש את השואה וכן הקומיקאי האנטישמי דיידונה (Dieudonné M'bala M'bala).

האתר מותח ביקורת גם על מדיניות צרפת המרחיבה את הגדרת האנטישמיות גם לגבי מי שפוגע בישראל ובציונות ורואה בזה פשע. המאמר פונה למקרון וכותב "אם יש לך קווים אדומים לגבי חופש הביטוי הרי שהם צריכים לחול על כולם…מדוע הם חלים רק לגבי ישראל והאנטישמיות אך לא על המוסלמים שהם קרבנות האנטי-אסלאמיזם ושעל גבם אתה מלמד את שיעורי החירות והחופש בצרפת" .

עבור איראן מהוות התבטאויותיו של מקרון ופרסום הקריקטורות הפוגעניות הזדמנות ולהציג את עצמה כמי שמובילה את המאבק נגד הגורמים הפוגעים באסלאם ומגנה עליהם מפני "מסעות הצלב של המערב" . בהקשר זה נצבת טהראן מול אנקרה, שאף נקטה תגובה מתלהמת וקראה להחרים סחורות צרפתיות. מעבר לזאת שבה טהראן וכורכת את הפגיעה, לשיטתה, באסלאם עם ההקשר הרחב יותר של הסוגיה ומבליטה בתגובותיה התבטאויותיו של מקרון מהווים למעשה חלק מהציר המערבי – ישראל, ארה"ב ואירופה נגד הנביא מחמד וקודשי האסלאם ומצביעים.

(קריקטורה – סוכנות הידיעות תסנים המזוהה עם משמרות המהפכה )
(קריקטורה – סוכנות הידיעות תסנים המזוהה עם משמרות המהפכה )

מעבר לזאת הם שבים ומצביעים לטענת איראן על צביעותו של המערב ביחסו לאסלאם ולמוסלמים ולנושא זכויות האדם וליחסו המפלה לאסלאם לעומת סוגיית הכחשת השואה, אותה הגדיר כפשע. במסגרת זו כאמור, איראן מתכננת תערכוה נוספת של קריקטורת הקוראות תגר על אמיתות השואה כדי לעורר רעש תקשורתי בינלאומי שיחשוף, כל היא מקווה, את צביעות המערב ועמדתו המוטה כלפי ישראל והציונות.