עבור לתוכן העמוד
Menu

סוריה: השחיתות נמשכת

משטרו של בשאר אסד ממשיך להפעיל לחצים על אנשי עסקים וסוחרים בסוריה וסוחט מהם כספים בטענות על מעשי שחיתות • הנשיא הסורי בשאר אסד ורעייתו אסמא סוחטים גם כספים מאנשי עסקים שהינם בני משפחותיהם כדי להגדיל את הונם

השחיתות במשטרו של הנשיא הסורי, בשאר אסד, נמשכת, לא רק מצד בן דודו ושותפו ראמי מח'לוף, שבשנתיים האחרונות עבר חתול שחור ביחסים בינהם, הפעם מעורבים במעשי השחיתות גם קרובי משפחתה של רעיית הנשיא אסמא (אל-אח'ראס) אסד.

אתרי עיתונות המזוהים עם המשטר הסורי פירסמו בימים האחרונים שני מכתבים של משרד המסחר הסורי בחתימת השר עמרו סאלם שנשלחו לשר הפנים ולראש מנהלת הגנת הצרכן שבהם נחשפה פעילות מעילה בסכומים גדולים וגניבה של כמויות גדולות של סוכר ואורז מההקצבות הסוריות למסחר על ידי חברת "עבר א-שרק" בבעלותו של איש העסקים טריף אלאח'רס דודה של רעיית הנשיא אסמא אלאסד.

במכתבים שנשלחו הייתה הנחייה להעביר את הנושא והעבירות שעשה לטיפול משפטי ולעקוב אחר התוצאות הטיפול.

משרד המסחר הסורי האשים את החברה בבעלותו של טריף אלאח'רס בגניבת הסוכר הלבן שמיובא לסוריה כדי לסחור בו שלא למטרות שלשמן נועד. במהלך חיפוש במחסני החברה בחודש שעבר התגלו שקי סוכר שיובא מאלג'יריה בתוך שקים של חברת "עבר א-שרק" עם תאריכים מזוייפים.

טריף אל-אח'רס נחשב לאחד מאנשי העסקים הבולטים בסוריה, שחולש כמעט לחלוטין על יבוא של סוכר ושמן חמניות, הוא בעל מפעל לזיקוק וייצור סוכר לבן ובבעלותו גם מפעל שמן זית וייצור שמנים צמחיים גולמיים ומיובאים, הוא גם בעל חברות במספר תחומי השקעה, כגון נדל"ן, בנקים, חברות ביטוח והובלה יבשתית.

מקורביו של טריף אלאח'רס טוענים כי סוגיית הסוכר שהתגלה במחסני החברה היא חלק מהקונספירציה שהפעיל המשטר הסורי ללחוץ על אלאח'רס וכדי לגבות ממנו רווחים כספיים כחלק מהקמפיין האחרון של המשטר כנגד רוב הסוחרים ואנשי העסקים בסוריה, לטענתם,כמות הסוכר הזו יובאה כחוק.

משרד האוצר הסורי פרסם לפני מספר ימים החלטה לעקל כספים של קבוצת סוחרים וחברות סוריות, גם את כספם של נשותיהם, מבין החברות האלה חברת "ריפאי וג'נדלי " שבבעלות אחמד מופלח אל-ג'נדלי, דיאנה ג'נדלי, נזק ורמא אל-ג'נדלי, ושל מרכז השירותים המסחריים הכללי "אלשעאר" בעיר חומס.

מנגנוני הביטחון של משטר אסד עצרו בעיר חומס פקידים ורואי חשבון של חברת המסחר "אלמתין" ושל מוצרי מזון ומפעל שמן זית בחשד כי העבירו כספים בניגוד לחוק והעלימו מיסים.
המשטר הסורי של בשאר אסד מפעיל לחצים על הסוחרים בחומס כדי לסחוט מהם כספים, כל אחד על פי עושרו ומעמדו, הקמפיין הזה נועד גם להפעיל לחץ על כמה מהסוחרים לעזוב את סוריה כדי לפנות את הזירה הכלכלית לטובת סוחרים חדשים שקשורים ישירות לארמון הנשיאות הסורי.

המשטר הסורי רואה בדור הותיק של הסוחרים איום כלכלי על המשטר והוא מנסה ליצור דור חדש של סוחרים הנאמנים לו מבחינה כלכלית ומוכנים להתחלק ברווחים עם הנשיא בשאר אסד ורעייתו אסמא.

משרד הבריאות הסורי פירסם גם הנחיה להשמיד את כל המוצרים של חברת "אבן אל נפיס" למוצרים טבעיים בבעלות איש העסקים עבד אלקאדר קלה בטענה כי אין לו את האישורים הדרושים ממשרד הבריאות, מדובר בחברה שפועלת משנת 1999 וברור שמדובר בהנחייה שמטרתה להפעיל לחץ על החברה להיכנע ללחצי המשטר ולשלם לו כסף.

על פי גורמים סורים, משרד האוצר הסורי הורה לעקל באזור חלב כספים של 650 סוחרים באזור חלב באשמה של הברחות כספים, בין הסוחרים גם איש העסקים הישאם דהמאן הידוע בנאמנותו לנשיא בשאר אסד, לדברי הגורמים הוא מת מהתקף לב לאחר שעוקלו הכספים שלו.

נראה כי לתאוות הבצע של הנשיא בשאר אסד ורעייתו אסמא אין גבול, לרעיית הנשיא אין שום בעייה גם לסחוט כספים מבני משפחתה, הנורמה הזו של השחיתות בצמרת השלטון הסורי היא המובילה במדינה הסובלת ממשבר כלכלי חמור ונתונה תחת סנקציות אמריקניות כבדות.


רעיית הנשיא, אסמא אלאסה , מבינה את חשיבות הכוח הכלכלי בסוריה והשפעתו על הפוליטיקה ועל תהליך קבלת ההחלטות. לכן, היא הפנתה את כל האנרגיה שלה בשנתיים האחרונות להשתלט על מוקדי הכוח הכלכלי בסוריה.

אסמא אסד עומדת בראש גוף המכונה "הלשכה הכספית של הארמון הנשיאותי" והיא שמה לה כמטרה לפגוע באימפריה הכלכלית של משפחת מח'לוף ובניית מרכזי כוח למשפחת אלאח'רס שאליה היא משתייכת, אולם היא לא מהססת גם לסחוט את בני משפחתה לצורך רווחים כלכליים והגדלת ההון האישי שלה ושל בעלה.