עבור לתוכן העמוד
Menu

השבוע יחלו המשפטים של עצורי הפגנות נובמבר באיראן

מספר לא ידוע של עצורים, המוערך בין 7,000-8,000 בני אדם נעצרו על ידי השלטון • באיראן מתכוונים לנקוט ביד קשה נגד העצורים

התובע הכללי באיראן הודיע ב-20 לדצמבר כי משפטם של העצורים בהפגנות חודש נובמבר צפוי להתחיל בקרוב. מוחמד ג'אפר מונטאראזי אמר כי שוחררו כבר מספר עצורים. אילו שנשארו במעצר כונו על ידו "כאלמנטים האחראים על הפרובוקציות".

לפי הערכות ישנם כ-7,000-8,000 עצורים מן ההפגנות באיראן  ולא ידוע אם מספרם ממשיך לעלות. איראן לא הוציאה הודעה רשמית בנושא ומסרבת לאשר את מספרם ואת מצבם. לפי דיווח של סוכנות הידיעות רויטרס המנהיג העליון עלי חמינאי כינס את בכירי מערכת הביטחון והממשלה, והורה להם: עשו כל שיידרש כדי לעצור אותן.

ההוראה הזו, שאומתה על ידי שלושה מקורות המקורבים לחוג הפנימי של המנהיג העליון ועל ידי גורם רביעי, הובילה לדיכוי האלים ביותר מאז המהפכה האסלאמית ב-1979. כ-1,500 בני אדם נהרגו במהלך המחאה באיראן. מניין ההרוגים אושר על ידי שלושה גורמים במשרד הפנים האיראני, כלל לפחות 17 נערים וכ-400 נשים, וכן כמה מאנשי כוחות הביטחון והמשטרה.

איראן: על רקע המהומות והסנקציות – 16 אלף מועמדים לפרלמנט

חלק מן מסיפורי הזוועה פורסמו על ידי המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה ודסק איראן.

לפי מונטארזי, חלק מן המשוחררים שוחררו בגלל שנפלו "קורבן לפרובוקציות" וחלק שוחררו בערבות.

לפני המעצרים, מספר בכירים בממשל קרא לתת עונש מקסימלי לעצורים ולמנהיגים של ההפגנות. "המספר הרשמי של ההורגים יפורסם רק לאחר חקירה מעמיקה של האירועים בנובמבר, אמר מונטארזי.

התובע הכללי ביקר את הרג החפים מפשע שלא היו מעורבים בהפגנות ואת השבתת הרשתות למשך 48 שעות במהלך התקופה המותחת במדינה.

התובע הכללי של איראן
התובע הכללי של איראן

מחמוד צאדקי, חבר בכיר בסיעת הרפורמיסטים בפרלמנט (מג'לס) של איראן חשף (ב-17.12) בריאיון לאתר "אמתדאד" כי הוא בישיבה שהתקיימה בדלתיים סגורות עם שר הפנים, עבד אלרצ'א רחמאני פזלי בנושא מספרם הרב של ההרוגים, שאלו אותו מדוע כוחות הביטחון הפועלים בחסות משרדו ירו ישירות בראש, בחזה ובפלג העליון של גופם של רוב המפגינים ולא עשו אבחנה בין המפגינים האלימים לבין יתר האזרחים אשר הביעו מחאה לגיטימית על העלייה הפתאומית של עד 300% במחירי הדלק?. לדברי חבר הפרלמנט, הוא ויתר הנציגים שנכחו בישיבה הסגורה "נדהמו" לשמוע מהשר העונה: "הרי ירינו גם בראש וגם ברגל. לא היה רק ראש. פגענו גם ברגל! "

חבר הפרלמנט הדגיש כי "האדישות" ו"קור הרוח" של השר באמירות אלו, הותירו את הנוכחים בתדהמה. מחמוד צאדק'י הוסיף כי השר אמר להם שהמשטר גמר אומר להביא בכל דרך אפשרית לסיום ההפגנות כבר בתוך 48 שעות מתחילתן ולא לאפשר את התפשטותן שכן חש בסכנה אמיתית.

איראן: "אני נתתי את ההוראה לירות על המפגינים"

"למה חתכתם אותו לחצי ? "גם ירינו בו"

התבטאויותיו של שר הפנים של איראן עוררו גל תגובות סרקסטיות ברשתות החברתיות תחת ההשתג בפרסית של חלוקה צודקת של כדורים" (#توزیع_عادلانه_تیر) וכן מימים (memes) סרקסטים המציגים שאלות ותשובות עם השר למשל : השאלה : למה הרגתם יותר ממאה אנשים במאשהשהר Mahshahr)) ; התשובה הרגנו גם גם מאה אנשים במריואן (Mariwan) ובשהריאר Shahriar)) או שאלה : למה חתכתם אותו לחצי ? תשובה זה לא כך – גם ירינו בו ; שאלה : למה הרגתם את בנו הצעיר של פלומי. תשובה : הרגנו גם את ביתו הצעירה ; שאלה – מה קרה : תשובה : כן אדוני אנחנו קודם הורגים ואחר כך סוחרים בגופות " ; שאלה : "מדוע הרגתם אנשים באופן גלוי ברחוב" תשובה: "לא כך הדבר – הרגנו גם בחשאי בעינויים אנשים בבתי כלא".

Farbod @FarbodShinadze

 

 

#عدالت_جنسیتی فقط اونجا که:
+چرا پسر جوان مردم رو کشتید؟
-دختر جوان مردم رو هم کشتیم#توزیع_عادلانه_تیر https://twitter.com/ebtekarm_ir/status/1207125481545519105 …

معصومه ابتكار@ebtekarm_ir

#عدالت_جنسیتی چیست و چرا برای تحقق ان باید تلاش کنیم؟
شاخص های عدالت جنسیتی در برنامه های وضعیت زنان و خانواده استان ها باید محقق شود/
همدان؛ جلسه شورای برنامه ریزی استان

 

 

2

15:48 – 18 בדצמ׳ 2019

מידע ופרטיות בנוגע למודעות טוויטר

הצג ציוצים אחרים מאת Farbod 

 

גופות נוספות מתגלות ברחבי איראן

לצד הנתונים שנבדקו על ידי ארגוני זכויות אדם חשפו מספר מקורות , בפני כתבי בי בי סי בפרסית ורדיו פרדא, כי בנוסף למאות הנרצחים שהיו ידועים עד כה, נתגלו בימים האחרונים עוד גופות רבים של צעירים שנרצחו באחרונה באזורים הכורדים וגם באזורים של ערבים באיראן.

על פי המידע – רוב הצעירים שגופותיהם התגלו צפות בנהרות, סביב סכרים וביערות, היו בוגרי אוניברסיטאות כולל רופאים או סטודנטים שהתגוררו במעונות אוניברסיטאות של העיר אהואז במחוז חוזסטאן הערבי- אחד ממוקדי המחאה החריפים. בימה של העיר הכורדית מריוואן וובסכר העיקרי של העיר סננדג' במחוז כורדסתאן התגלו מספר גופות של צעירים ירויים בפלג גופם העליון.

כמו כן, ביערות בפרברי העיר אהוואז, באיראן,  התגלו גופותיהם של לפחות חמישה סטודנטים שעקבותיהם נעלמו בעת ההפגנות. בכל המקרים, קרובי הנרצחים בחו"ל אמרו לבי בי סי ורדיו פרדא כי יקיריהם נרצחו לאחר שעברו עינויים קשים לאחר מעצרם ולאחר מכן כוחות הביטחון זרקו את הגופות אל תוך הים או יערות. הורים ומשפחות הנרצחים המתגוררים בתוך איראן לא מתראיינים מתוך פחד ואיומי המשטר, אך חברים וקרובים שגרים במדינות אחרות חושפים את האמת. עדים ומקורות מקומיים סיפרו בין היתר לבי בי סי כי הצעירים שגופותיהם נמצאו בימים האחרונים, נורו בעיקרון בראש וצוואר וקיים חשש כי הוצאו להורג במשפטי בזק שדה . דיווחים על הזוועות מגבירים את החשש בקרב אלפי משפחות של העצורים הפוחדים מעינויים שיקיריהם עוברים במעצר ואף האפשרות שיוצאו להורג במשפטי בזק.

בשעה שכל אמצעי התקשורת בתוך איראן חוששים לפרסם ידיעות על המתרחש, רק אחד מאתרי החדשות של המשטר האיראני, "תאבנאכ", העז להתייחס לריבוי "מותם המיסתורי" של הסטודנטים בעיר אהואז, מרכז המחוז חוזסתאן. לפי האתר לפחות עד כה התגלו 5 גופות של הסטודנטים אשר עקבותיהם נעלמו לפני חודש בימים המהומות . אוניברסיטאות הביעו "תנחומים" על מות הסטודנטים אך לא חשפו את הסיבה. בנוסף נמצאה לפחות גופת צעיר אחר בנהר קארון במחוז זה. בנוסף, נודע כי 4 נשים ש"אושפזו" במחלקת טיפול נמרץ בבית חולים ע"ש חמיני בעיר אהוואז מתו בבת אחת. אנשי העיר מאשימים את כוחות הביטחון בפרשה ואף העלו חשש כי הנשים כבר נרצחו בבתי מעצר והגופות הובאו ע"י כוחות הביטחון לבית החולים ונרשמו בשקריות שהיו מאושפזות לפני כן .

בינתיים, מסתבר כי מספר הנרצחים במחוז חוזסתאן גבוה יותר ממה שהיה ידוע עד כה. רוב הנרצחים היו צעירים כולל בני נוער אשר נורו ע"י כוחות הביטחון לאחר שהמפגינים ברחו אל תוך שדות קני הסוכר בעיר הנמל מאהשהר במטרה להסתיר את עצמם. תחקיר חדש של בי בי סי בפרסית מיום ב' השבוע (16.12) מראה כי ייתכן שגופות של עוד עשרות או אף מאות מההרוגים נחטפו בידי כוחות הביטחון. התחקיר מצביע על כך כי כוחות הביטחון באמצעות מסוקים, טנקים ונשק חי אחר ירו ישירות על מאות אנשים לא רק בשדות קני הסוכר של האזור אלא בפועלים שהתבצרו בתוך מפעלים רבים ליד שדות קני הסוכר .

 

چهار فصل@FourCzen

 

 

The bodies of 5 protesters have been pulled out from the River in #Ahvaz #Iran.
Iran regime security forces threw dead protesters into the river
#IranProtests#EyesOnIran#ایران#اعتراضات_سراسری#پنجم_دی_ماه@amnestyusa

156

11:18 – 13 בדצמ׳ 2019

מידע ופרטיות בנוגע למודעות טוויטר

100 אנשים מדברים על זה

 

ימים לאחר פרוץ ההפגנות, המשטר החזיר חלק מהגופות למשפחות לאחר שהן חויבו לא לקיים אף טקס עבור יקיריהן, לא לחשוף את הסיבה למותם ולספר בשקר כי בנם מת בתאונת דרכים או שהתאבד בגלל שברון לב מאהבה נכזבת וכיו"ב. משפחות הנרצחים אף נאלצו לשלם סכומי עתק לשלטונות ובמספר מקרים בייחוד באזורים הכורדים שהמשטר השיעי שומר טינה כלפי הכורדים הסונים, המשפחות התבקשו בנוסף לסכומי כסף כבדים להביא עוגה לכוחות הביטחון אשר הרגו את יקיריהם עד שהגופות הוחזרו.

ג'ולאם חסין אסמאעילי דובר רשות השופטת של איראן  הגיב (בראיון לסוכנות איסנ"א ב-17.12) לגל הידיעות על מציאת גופות נרצחים חדשים בטבע כי הרשות בודקת כל מקרה של "מות מיסתורי", אך לטענתו, "מאוד ייתכן כי האויבים רצחו את הנרצחים במטרה להכפיש את שמו של המשטר ולהראות שההרוגים היו רבים מעבר למספרים הידועים". לטענתו "אויבים לא הניחו ממזימותיהם לאתגר את המשטר ". הדובר כינה את העצורים "בריונים" ושכירי חרב של הגרועים באויבי השלטון האסלאמי באיראן.

ממדי ההרג ההולכים ונחשפים לאחרונה מקטעי דיווחים ברשתות מעידות כי המשטר האיראני נערך מבעוד מועד להתמודד עם הפגנות צפויות לא רק בהקשר של עליית מחירי הדלק, אלא כתוכנית פעלה להביא לסיומן המהיר של הפגנות נגד המשטר כדי למנוע את התפשטותן. על רקע זה, המשטר האיראני, הפיל את רשת האינטרנט ובחלון השמנים של "השקט התקשורתי" והוציא לפועל את תוכניתו האכזרית.

המשטר האיראני, שחש כי הסכנה לשרידותו גוברת נוכח המשך המשבר הכלכלי, לא יהסס להפעיל תוכנית דומה גם בעתיד במקרה ויעמוד במצב דומה. ח'אמנהאי כבר הורה לבסיג', בדברים שנשא בפניהם (27 נוב') להיערך לקראת חידוש המהומות ולאמץ טקטיקות חדשות לדיכוי מהיר של ההפגנות ולהגן על המשטר מפני "מזימות נגדו". במסגרת זו פועל המשטר גם לשפר את רשת האינטרנט הפנימית שתאפשר לו ולתומכיו אמצעי תקשורת טובים בעוד המפגינים ינותקו מהרשת הבינלאומית.

רוחאני: כל מי שהפריע לסדר ולתנועה ייעצר

ברחבי המדינה נמשכים גלי המעצר נגד המפגינים. סוכנות הידיעות פארס פרסמה כי עד עתה נעצרו קרוב ל-30 אנשים החשודים בהשתתפות בהפגנות. המשטרה, ארגון המודיעין של משמרות המהפכה, משרד המודיעין ויתר גורמים במערכת הביטחון של הרפובליקה האיסלמית, מחפשים כעת אחר המפגינים שיצאו לרחובות. הם עושים זאת בין היתר באמצעות בדיקת מצלמות התחבורה הציבורית והמצלמות האחרות המוצבות במקומות ציבוריים. בעזרת אותם מצלמות הצליחו לאתר אלפים מן המפגינים והם נערכים להמשך מעצרם.

הנשיא חסן רוחאני נתן את ברכתו למעצרים הללו ואמר כי כל נהג אשר בימים הראשונים של המחאות על ההעלאה במחירי הדלק עצר את רכבו באמצע הרחובות והכבישים והיה לו חלק באירועים, יזוהה וייעצר. בנוסף, המשטר עצר מאות צעירים אשר פעלו ברחבי הרשתות החברתיות, לפני כיבוי הטוטלי של האינטרנט באיראן, וקראו לאזרחים לעצור את הרכבים באמצע הכבישים.

.

התנאים בבתי המעצר – חרפה

פעילי זכויות האדם מדווחים על התנאים המחפירים ביותר בבתי המעצר שבהם שוהים אלפי הצעירים מגל המחאה האחרון. הפעילים מביעים בעיקר חרדה עמוקה למצבם של מאות צעירים מתחת לגיל 18 אשר נעצרו בתוך ההפגנות או לאחריהן.

לפי הדיווחים אלפי עצורים מוחזקים בחצרות ואף בתוך תאי השירותים של בתי המעצר ברחבי המדינה בשעה שחלקם סובלים עדיין מפציעות ירי של כוחות הביטחון ולא מקבלים טיפול רפואי .

עשרות מהפצועים נכחו בעת ביקור התובע הכללי בבית המעצר פשאפויה הידוע לשמצה ליד טהראן. התובע האייתוללה מחמד ג'עפר מונטזרי טען כי "כל העצורים מרוצים מתנאי מעצרם".

ביקור עצורים על ידי התובע הכללי באיראן
ביקור עצורים על ידי התובע הכללי באיראן

מול מצלמות הטלוויזיה האיראנית, הוא קרא לצעירים "להודות באופן מיידי" בקשר שלהם אל גורמים חיצונים. פרשן קוראן אמר בטלוויזיה האיראנית כי לא מספיק להוציא את המפגינים להורג, אלא יש להרוג אותם תוך כדי עינויים קשים ובצורה איטית במיוחד: קודם לחתוך יד ימין ורגל שמאל, אחר כך יד שמאל ורגל ימין, להוציא את לשונם…בצטטו פסוק מן הקוראן.

איראן: עשרות צעירים פצועים מהירי או העינויים הקשים העוברים בבתי המעצר,  האייתוללה התובע (בתמונה) טען בביקור בבית מעצר הידוע לשמצה: "כל העצורים מרוצים מתנאי החזקתם"

 

 

https://irannewswire.org/irans-chief-prosecutor-says-jailed-protesters-to-be-tried-next-week/

 

https://en.radiofarda.com/a/iran-prosecutor-general-says-protesters-trials-to-start-next-week/30335518.html