עבור לתוכן העמוד
Menu

הרש"פ נכשלה בעצירת מכירת נדל"ן ליהודים בירושלים

סערה גדולה פרצה בכפר סילוואן במזרח ירושלים לאחר שתושב הכפר מכר את ביתו ליהודים • בכפר טוענים כי רשת סודית של פלסטינים מסייעת לעמותות ישראליות ברכישת נדל"ן במזרח העיר • גורמים בכירים ברש"פ מאשרים כי הרש"פ נכשלה בעצירת התופעה בגלל האופן המתוחכם שבו פועלים רוכשי הנדל"ן ובגלל צעדי ההרתעה של ישראל

לפני כמה ימים הופתעו תושבי הכפר סילוואן במזרח ירושלים לגלות כי אחד מתושבי הכפר, העובד כמורה, מכר בחשאי את ביתו ליהודים ונמלט עם בני משפחתו מן הכפר.

אחת ממצלמות האבטחה שבכפר קלטה אותו ואת בני משפחתו נמלטים עם חפציהם מהבית לפנות בוקר.

התושב, שראשי התיבות של שמו הם (ו. ע.), הוא יליד הכפר סילוואן, משפחתו הגיעה לכפר בשנות ה-80 מאחד הכפרים באזור שכם והתיישבה במקום.

התושבים בכפר מתארים את המוכר כאדם שקט שהוא ובני משפחתו אינם מתחככים בתושבים.

הבית שנמכר הוא בהיקף של 200 מ"ר ואליו צמודה חלקת אדמה של דונם אחד. הוא קיבל עבור הבית שמכר, סכום של 4.5 מיליון ש"ח.

לדברי התושבים בכפר, הרוכשים הגיעו בסוף השבוע שעבר אל הבית בלווית המשטרה. הם החליפו את המנעולים והתקינו במקום מצלמות אבטחה. על-פי התושבים עד כה נמכרו בכפר סילוואן 80 בתים לעמותות ישראליות.

עורך הדין הפלסטיני ח'אלד זבארקה, המכיר היטב את שוק הנדל"ן המזרח ירושלמי טוען כי קיים "גוף חשאי (פלסטיני) שמורכב מאנשים בעלי יכולות שעומד מאחורי מכירת בתים וקרקעות של פלסטינים ליהודים בירושלים".

הוא קרא להקמת הנהגה פלסטינית בירושלים בעלת סמכויות דתיות, פוליטיות וחברתיות כדי לגלות את "הגוף החשאי" שמוכר את הרכוש הפלסטיני ליהודים.

גורמים בכירים ברש"פ מתארים את התופעה של מכירת בתים וקרקעות של פלסטינים במזרח ירושלים ובשטחי C בגדה כ"אסון" ו "מעשה של בגידה".

גורם בכיר ברש"פ מודה כי הרש"פ נחלה כישלון חרוץ בעצירת התופעה הנמשכת כבר עשרות שנים.

הרש"פ רודפת במשך עשרות שנים את מוכרי הבתים והקרקעות ליהודים. לפני שהיא קמה רדפו אותם ארגוני פת"ח והחזית העממית.

הרש"פ הוציאה נגדם פסקי דין ועונשים בבתי הדין של הרש"פ וגם פסקי הלכה (פתווא) המנדים אותם ומחרימים אותם ואת בני משפחותיהם מבחינה חברתית, אולם, התופעה נמשכת על אפה ועל חמתה של הרש"פ, היא לא הצליחה להרתיע את המוכרים למרות כל הצעדים שבהם היא נקטה.

באוקטובר 2018 עצרה הרש"פ את עיסאם עקל. תושב מזרח ירושלים בעל אזרחות אמריקנית. הוא נדון על ידי בית משפט ברמאללה למאסר עולם עם עבודות פרך על שמכר בית ברובע המוסלמי בעיר העתיקה בירושלים לעמותה ישראלית, אולם לאחר שורה של לחצים מצד ארה"ב וישראל הורה יו"ר הרש"פ לשחררו מן הכלא והוא נסע לארה"ב.

ברש"פ מנמקים את הכישלון בטיפול בתופעה בכמה הסברים.

א. פעולת מכירת הבתים והקרקעות היא חשאית, היהודים שרכשו את הקרקע או הבית ממתינים שנים ארוכות עד שהמוכר הפלסטיני מת או נמלט לחו"ל ורק אז הם מפרסמים את דבר הרכישה.

ב. חלק מעסקות הנדל"ן האלה מתבצע בירושלים, מקום שלרש"פ אסור לפעול בו על פי הסכמי אוסלו ועל פי "חוק היישום" הישראלי.

ג. כמה ממוכרי הבתים והקרקעות הפלסטינים מתגוררים בחו"ל וחלק מעסקאות המכירה מתבצע בחו"ל.

ד. הפיתוי הכספי שמציעים הרוכשים הוא גדול, והם מציעים סכומי כסף גבוהים עבור נדל"ן פלסטיני בירושלים.

ה. פלסטינים רבים שמוכרים בתים או קרקעות אינם יודעים כי הרכוש שמכרו יגיע בסופו של דבר לידים יהודיות, יש הרבה אנשי קש ונוכלים שמעורבים בעסקות האלה.

ו. הרש"פ חוששת מתגובה של גורמי הביטחון הישראלים בירושלים נגד פעילי פת"ח ואנשי הרש"פ שפועלים נגד מכירת בתים וקרקעות ליהודים.

בתים שיהודים רכשו בכפר סילוואן בירושלים
בתים שיהודים רכשו בכפר סילוואן בירושלים

ברש"פ מאשרים כי "איחרו כבר את הרכבת" ולא יצליחו לעצור את התופעה. העמותות הישראליות הפועלות במזרח ירושלים לרכישת בתים וקרקעות באופן חוקי מפלסטינים שיכללו את שיטות הפעולה שלהם והן מלוות את תהליך הרכישה ביעוץ משפטי מקצועי וצמוד.

בעוד הרש"פ מרימה ידיים, באופן בלתי רשמי כמובן, ומודה שאיננה יכולה לעצור את התופעה, ארגון חמאס מנסה לעצור אותה באמצעות טרור, הוא הכריז על משוואה חדשה הנקראת "עזה-ירושלים" הקושרת בין מה שקורה במזרח ירושלים למצב הביטחוני בגבול רצועת עזה. לכן חשוב מאוד שממשלת ישראל לא תיכנע ולא תסכים למשוואה הזו, לכל אזרח ישראלי יש זכות חוקית לקנות בית או קרקע בכל מקום בירושלים והממשלה חייבת להגן על הזכות הזו.