עבור לתוכן העמוד
Menu

הרש"פ מאבדת גם את שכם

הרש"פ מאבדת בהדרגה את השליטה הביטחונית בעיר שכם שהולכת בעקבותיה של העיר ג'נין מבחינת טרור ואלימות • הרש"פ חוששת להתעמת עם החמושים של תנועת הפת"ח בעיר שכם והאנרכיה הביטחונית מתפשטת

כוחות הביטחון עצרו ב-1 לאוגוסט במחנה הפליטים ג'נין את בסאם א-סעדי, ראש הג'יהאד האיסלאמי בשומרון. מסתערבי משמר הגבול איו"ש ולוחמי סיירת נח"ל, עצרו את א-סעדי, דבר שעורר מתיחות רבה בישראל וקריאות על ידי אנשי הגא"פ.

גם בעיר שכם גוברת האנרכיה הביטחונית ומתחזקת פעילות קבוצות הטרור, במיוחד זו של קבוצת "גדודי חללי אל-אקצא", הזרוע הצבאית של תנועת פת"ח.

ב-29 ביולי ניסתה הקבוצה הזו לנקום את מותם של שניים מחבריהם שנהרגו בשבוע שעבר בפעולה של כוחות צה"ל והימ"מ. 4 מחבלים הגיעו ברכב לעמדת צה"ל במחסום חווארה סמוך לשכם ופתחו בירי, חיילי צה"ל השיבו באש ופצעו 3 מהם, אחד באורח קשה.

הפצוע נעצר על ידי כוחות צה"ל ושמו מחמוד חג'יר, שהינו גם איש ביטחון ברש"פ.

האירוע בסוף השבוע שעבר הוא המשך לשני אירועים חמורים שהיו קודם לכן באזור שכם שמעוררים דאגה רבה בקרב גורמי הביטחון של ישראל.

החשש הוא שהרש"פ מאבדת בהדרגה את אחיזתה הביטחונית בעיר שכם כפי שקרה בעיר ג'נין שהפכה ל "בירת הטרור" בשטחי הרש"פ.

האירועים האלימים בשכם  מעידים על השימוש הגובר בנשק חם נגד צה"ל והמתנחלים וגם מצד קבוצות הטרור נגד מגזרים מסוימים בחברה הפלסטינית.

כוחה של קבוצת "גדודי חללי אל-אקצא" בעיר שכם גובר, היא משתייכת לזרוע הצבאית של תנועת פת"ח והיא עובדת בשיתוף פעולה עם קבוצה חמושה בשם זהה בעיר ג'נין ועם קבוצה חמושה נוספת הנקראת "גדוד ג'נין" המשתייכת לזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי.

האירוע הראשון היה כניסה של כוחות צה"ל וימ"מ, על סמך מודיעין מדוייק של השב"כ, לקסבה שבעיר שכם שבה הסתתרה חוליית מחבלים של "גדודי חללי אלאקצא" שתכננה לעשות בימים הקרובים פיגוע ירי בקבר יוסף.

לאחר קרב יריות של כמה שעות חוסלו 2 מחבלים, מוחמד אלעזיזי ועבד אלרחמן צובוח מקבוצת "גדודי חללי אלאקצא".

הפלסטינים טוענים כי ראש החוליה אברהים אלנאבלסי הצליח להימלט, גורמים צבאיים טוענים כי המבצע לא כוון נגדו. בכל מקרה אברהים אלנאבלסי, שהפלסטינים הדביקו לו את הכינוי "האריה של שכם", הוא הדמות המניעה את הטרור בשכם, הוא הצליח להימלט לפני יותר מחצי שנה  מידי גורמי הביטחון של ישראל אשר חיסלו 4 מחברי חולייתו שהיו בעת שהיו ברכב במרכז שכם.

לכידתו בחיים או הריגתו היא רק עניין של זמן, הפלסטינים בשכם טוענים כי הוא לא יסגיר את עצמו ויילחם עד המוות.

האירוע השני היה הירי לעבר בכיר חמאס ד"ר נאצר א-דין א-שאער שהיה סגן ראש הממשלה הפלסטיני.

חמושים של קבוצת "גדודי חללי אלאקצא" עצרו את מכוניתו באזור כפר קליל סמוך לשכם וירו לעברה. הוא נפצע בגפיו באורח בינוני ונלקח לטיפול בבית חולים בשכם.

זהותם של היורים ידועה לרש"פ, לחמאס ולד"ר  נאצר א-דין א-שאער עצמו, אך הרש"פ חוששת להתעמת עמם ולעוצרם.

הירי לעברו היה כנראה ירי אזהרה, אך בחמאס טוענים כי מדובר בניסיון התנקשות. הרקע לירי הוא מעורבותו של ד"ר א-שאער בסכסוך שהיה באוניברסיטת אל-נג'אח בשכם בין הנהלת האוניברסיטה לבין חברי "הגוש האסלאמי" המזוהה עם חמאס.

הסכסוך הביא לגל של אלימות שבמהלכו תקפו אנשי ביטחון של הרש"פ סטודנטים המזוהים עם תנועת חמאס.

קבוצת "גדודי חללי אלאקצא" הזהירה אותו לפני כמה שבועות אך הוא לא שעה לאזהרותיה.

מתח כבד שורר בעיר שכם בימים האחרונים, על רקע האירועים האלה צה"ל ביטל את הכניסה של מתנחלים לקבר יוסף שהייתה מתוכננת בשבוע שעבר, השאלה היא מה יקרה בהמשך.

קבוצת "גדודי חללי אל-אקצא" מחפשת לנקום את דם חבריה שנהרגו.

הרש"פ זועמת על מותם של 2 המחבלים וגינתה את ישראל, אבו מאזן שלח את מקורבו חוסיין א-שיח' לנחם את משפחות ההרוגים והוא ניחם את המשפחות בשיחת טלפון, הרחוב הפלסטיני מאשים את הרש"פ במה שקרה בגלל התיאום הביטחוני שלה עם ישראל.

ישראל תהיה חייבת להיערך למבצעים נוספים בעיר שכם, ההתפתחויות האחרונות מחייבות פעולה צבאית ישראלית נרחבת בכל צפון השומרון כדי לפרק בפעם אחת את תשתיות הטרור, אבל הדרג המדיני החליט להעדיף את שיטת המבצעים הקטנים המדוייקים באזור ג'נין ובאזור שכם, מה שנקרא בצה"ל "כיסוח דשא".

בכל מקרה, בשטחי הגדה בכלל שוררת אנרכיה ביטחונית, הרש"פ איבדה כבר לפני כשנה גם את השליטה הביטחונית בעיר חברון על רקע סכסוך חמולות ארוך וקשה בין חמולת אל-עוויוי לבין חמולת אל-ג'עברי.

גורמי ביטחון ברש"פ אומרים כי בשבועות האחרונים יש עוד סימנים שהרש"פ מאבדת את משילותה, יש עליה גדולה בשימוש בנשק חם באירועים של תהלוכות, ריב חמולות, חתונות והלוויות. היו גם כמה מקרי ירי לעבר ראשי עיריות, ראשי מועצות מקומיות וכמה עורכי דין.

בשנת 2021 נהרגו 25 פלסטינים בשטחי הגדה באירועים של סכסוך משפחתי בעיקר באזור חברון.

הרש"פ כמעט ולא מתערבת ואין לה את הכוח והמוטיבציה להתערב, היא עסוקה בהישרדות ושמירה על אבו מאזן מפני ניסיונות של חמאס לערער את יציבות שלטונו.

זו רק דוגמא קטנה למה שעלול לקרות בשטחי הגדה  בקרב הירושה לאחר ירידתו של יו"ר הרש"פ אבו מאזן מהבמה הפוליטית, בשטחי הרש"פ יש עשרות אלפי כלי נשק בלתי חוקיים, והאנרכיה הביטחונית צוברת אט אט תאוצה.