עבור לתוכן העמוד
Menu

הרש"פ בדרך לעם אחד עם שני פרלמנטים

מחמוד עבאס הפתיע את ארגון חמאס והודיע על פיזור הפרלמנט שבו יש לחמאס רוב של שני שלישים • בחמאס זועמים ולא מתכוונים לבצע את ההחלטה שמבטאת את כישלונה של מצרים בהשגת פיוס פלסטיני ומרחיבה את הנתק בין הגדה לרצועה

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, הצליח להפתיע בסוף השבוע כשמסר הודעה לפורום ההנהגה המורחב שכינס במוקאטעה ברמאללה כי בית המשפט החוקתי החליט לפרק את המועצה המחוקקת הפלסטינית (פרלמנט) שבה יש לארגון חמאס רוב של 2 שלישים מאז ניצחונו בבחירות לפרלמנט ב-2006.

מחמוד עבאס הצהיר בעבר על כוונתו להביא לפיזור של המועצה המחוקקת הפלסטינית בטענה שהיא איננה מתפקדת כבר 12 שנים ברציפות. אולם עיתוי המהלך הוא חשוב מכיוון שהוא קשור להתפתחויות האחרונות שהיו בגדה בשבועיים האחרונים.

עבאס כינס את פורום ההנהגה הרחב כדי לדון בהסלמה שהייתה בגדה בעקבות פיגועי הטרור בצומת עופרה ובגבעת אסף שעשתה חולייה של חמאס מהכפר כובר ליד רמאללה.

בעקבות הפיגועים נכנסו כוחות צה"ל לשטח A ולעיר רמאללה עצמה ופעלו בסמוך למוקאטעה ולביתו של עבאס בגל של מעצרים והחרמת סרטונים ממצלמות אבטחה מבתים, בתי עסק ומוסדות פלסטינים.

לקריאה נוספת:

המסלול של הרש"פ – עימות פנימי

בנוסף לכך החל צה"ל בהריסת בתיהם של המחבלים שביצעו פיגועים נגד ישראל ובראשם ביתו של המחבל אשרף נעאלווה בטול כרם ובהכנות לפיצוץ בתי מחבלים נוספים.

הפעילות של צה"ל ברמאללה וטול כרם עוררה זעם רב בקרב האוכלוסיה בגדה והמהלך הזה נתפס ע"י מחמוד עבאס כפגיעה של ישראל בריבונות הפלסטינית וכמהלך של חמאס לזעזע את יציבות הרש"פ בגדה.

בחמאס ניסו לנצל את המתיחות בגדה והוציא תהלוכות של פעילים במרכזי הערים חברון ושכם נגד הרש"פ והעומד בראשה, בעקבות כך הורה מחמוד עבאס למנגנוני הביטחון הפלסטינים לפזר את ההפגנות של חמאס בכוח רב, במקביל הגבירו מנגנוני הביטחון של הרש"פ את המעצרים של פעילי חמאס בגדה ופעילים באוניברסיטת ביר זית כדי למנוע הפגנות של חמאס באוניברסיטאות בגדה.

על הרקע הזה החליט מחמוד עבאס להפגין מנהיגות ולהודיע על פיזור המועצה המחוקקת הפלסטינית הנשלטת ע"י חמאס. הוא עשה תרגיל פוליטי לחמאס והציג את ההחלטה כהחלטה משפטית,למרות שכל אחד בשטחים יודע שבית הדין החוקתי שכביכול קיבל את ההחלטה מונה בידי מחמוד עבאס עצמו ב-2016 והוא נועד לשמש בידיו כ "חותמת גומי" לעניינים השנויים במחלוקת שבהם מתחייבת כביכול החלטה משפטית.

ארגון חמאס גינה את ההחלטה וכך גם שאר הפלגים החברים באש"פ, מבחינתם אין שום סמכות חוקית לבית הדין החוקתי של מחמוד עבאס וההחלטה סותרת את חוק היסוד הפלסטיני הקובע שהמועצה המחוקקת תסיים את תפקידה רק לאחר שחברי המועצה החדשה ישבעו אמונים.

במהלך של התרסה, הודיע ד"ר אחמד בחר, סגן יו"ר המועצה המחוקקת, כי המועצה תתכנס ביום רביעי הבא לדון בהודעה של מחמוד עבאס כי המועצה פוזרה וכי בכל מקרה המועצה תמשיך למלא את תפקידיה.

ארגון חמאס גם הודיע כי יפנה למצרים במחאה על הודעתו של מחמוד עבאס שמנסה לחבל במאמציה להשגת פיוס בין פת"ח לחמאס באמצעות צעדים חד צדדים.

באותה נשימה שבה הודיע על פירוק הפרלמנט, הודיע מחמוד עבאס כי בית הדין החוקתי החליט על עריכת בחירות כלליות לנשיאות ולפרלמנט, אולם, ברור לכולם כי אי אפשר לערוך את הבחירות נוכח הפיצול בין הגדה לרצועה והמחלוקות בין פת"ח לחמאס.

המהלך החד צדדי של מחמוד עבאס שבא לידי ביטוי בפירוק הפרלמנט משקף כישלון נוסף במאמצי התיווך של מצרים לפייס בין פת"ח לחמאס לאחר כישלון שיחות קהיר, מחמוד עבאס עשה שינוי אסטרטגי בצעדים שהוא נוקט כלפי רצועת עזה, בניגוד לעבר שבו נקט בשורה של סנקציות נגד תושבי הרצועה, הוא החליט למקד הפעם את הסנקציה בדרג הבכיר של חמאס מבלי לפגוע בתושבי הרצועה הסובלים ממצב הומניטארי קשה ובכך לצמצם את הביקורת הציבורית על החלטתו.

ואכן, המהלך מתפרש בשטח כהענשה של הנהגת חמאס ולא של האוכלוסיה ברצועת עזה. הסנקציות שהטיל מחמוד עבאס על הרצועה לפני יותר משנה לא השיגו את מטרתן שהייתה להתסיס את הציבור העזתי נגד שלטון חמאס וליצור תופעה דומה לתופעת "האביב הערבי".

הסנקציות חזרו לעבר מחמוד עבאס כבומרנג ופגעו קשה בתדמיתו, חמאס הצליח לשכנע את הציבור ברצועה כי מחמוד עבאס רוצה לנקום בהם אישית בגלל שאינם מקבלים את דרכו הפוליטית ולהחמיר את מצבם ההומניטארי.

עכשיו מנסה מחמוד עבאס שיטה חדשה כדי לנסות ולדחוק את ארגון חמאס לפינה כדי שיקבל את תכתיביו וימסור לידיו את סמכויות השלטון ברצועת עזה.

יו"ר הרש"פ הודיע על פירוק המועצה המחוקקת למרות שבתחילת החודש, אש"פ סייע לארגון חמאס בזירת האו"ם לגייס מדינות ערביות ואסלאמיות כדי לטרפד את הצעת ההחלטה האמריקנית לגנות את חמאס בעקבות ירי הרקטות לעבר ישראל. מבחינתו, ארגון חמאס התגלה ככפוי טובה כשניסה לארגן הפגנות ענק נגדו ונגד הרש"פ בחברון ובשכם.
המהלך החדש של מחמוד עבאס מכוון גם כלפי יריבו המר מוחמד דחלאן שהינו חבר המועצה המחוקקת ונהנה מהחסינות שיש לכל חבריה.

לאן פני הדברים?

סמכויות המועצה המחוקקת אמורות לעבור כעת למועצה המרכזית של אש"פ עד לעריכת בחירות לפרלמנט. גורמים בחמאס אומרים כי אין בכוונתם למלא אחרי החלטת בית הדין החוקתי, כך שבפועל תמשיך המועצה המחוקקת לפעול וגם המועצה המרכזית של אש"פ תפעל על תקן של פרלמנט זמני ותקבל החלטות.
המועצה המרכזית של אש"פ תוכל לנטרל באופן מיידי את האפשרות למינוי יורש זמני מטעם חמאס לתפקיד יו"ר הרש"פ במקרה של נבצרות.
עפ"י חוק היסוד הפלסטיני, במקרה של נבצרות, ימלא את מקום יו"ר הרש"פ במשך 60 יום עד לעריכת בחירות לנשיאות מי שמשמש בתפקיד יו"ר המועצה המחוקקת.
במקרה דנן, יו"ר המועצה המחוקקת הינו פעיל חמאס, ד"ר עזיז דוויק מחברון.

טרפוד האפשרות של מינוי פעיל של חמאס כיו"ר זמני של הרש"פ היה דרישה של צמרת פת"ח, המתחרה בינה לבין עצמה על התפקיד במסגרת קרב הירושה, ומחמוד עבאס סיפק את הסחורה.

המהלך של מחמוד עבאס יקבל תמיכה מלאה של תנועת פת"ח וארגון חמאס יתנגד לו אך אין בכוחו לטרפדו, הפלסטינים יתרגלו למציאות חדשה של 2 פרלמנטים במקביל עד לעריכת בחירות חדשות אי שם בעתיד הרחוק.