עבור לתוכן העמוד
Menu

הרש"פ איבדה את שליטתה הביטחונית בצפון הגדה

שלטונו של יו"ר הרש"פ, אבו מאזן נחלש, הוא איבד לחלוטין את המשילות באזורי ג'נין ושכם ובשטח נוצר וואקום ביטחוני שאותו ממלאים מחבלים חמושים • מעמדו המדיני והציבורי של אבו מאזן נמצא בשפל, דבר שמגביל את יכולתו לדרבן את מנגנוני הביטחון של הרש"פ לאכוף חוק וסדר בצפון הגדה

צודק הרמטכ"ל אביב כוכבי אשר השבוע שם את אצבעו על אחת הנקודות הנכונות שהביאה לעליית תופעת הטרור בצפון השומרון והיא אובדן המשילות של הרש"פ באזורי ג'נין ושכם.

הרמטכ"ל ייחס זאת לאוזלת ידם של מנגנוני הביטחון הפלסטינים שמביאה לחוסר משילות באזורים מסויימים ביהודה ושומרון ויוצרים בכך "קרקע פוריה לצמיחת הטרור", אולם הוא לא הזכיר את היחלשותו הפוליטית והציבורית של יו"ר הרש"פ וחוסר המוטיבציה שלו כמנהיג להילחם בטרור כמתחייב בהסכמי אוסלו.

מעמדו הפוליטי של יו"ר הרש"פ, אבו מאזן, חלש מאוד. תושבי השטחים אינם רוצים בו יותר כמנהיגם, מסקרי דעת קהל פלסטינים עולה כי יותר מ-70 אחוזים מתושבי השטחים רוצים בפרישתו המיידית מהתפקיד.

אבו מאזן נתפס ברחוב הפלסטיני כעושה דברן של ישראל וארה"ב, כדיקטטור מושחת שבנה אימפריה כלכלית אדירה לשני בניו וכמי שמדכא בכוח ובעינויים את מתנגדיו הפוליטיים, ראה הרצח האכזרי של פעיל זכויות האדם ניזאר בנאת שנרצח במוטות ברזל על ידי 14 אנשי ביטחון פלסטינים בביתו בחברון בגלל ביקורת שמתח על אבו מאזן.

הרש"פ הקימה מתקן חקירות בכלא יריחו שזכה לכינוי "בית המטבחיים" של הרש"פ, לשם מועברים כל המתנגדים הפוליטיים של אבו מאזן ועוברים חקירות בעינויים.

לקראת סיום הקריירה הפוליטית שלו, יו"ר הרש"פ מתמקד בשמירה על כיסאו, הוא זוכה לתמיכה מלאה מישראל, ארה"ב, האיחוד האירופי ומדינות ערב המתונות, הוא שיודע שכוחו המדיני נובע גם מחולשתו, יש חשש גדול במדינות האזור לגבי היציבות בשטחי הגדה לאחר לכתו, לכן הוא מתמקד בשמירה על שלטונו ולנסות ולצמצם כמה שיותר את ההתנגדות בשטחי הרש"פ להמשך שלטונו.

יש עליו באחרונה ביקורת גדולה ברחוב הפלסטיני על כך שמינה ליורשו העתידי את חוסיין א-שיח' לתפקיד מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ,ברחוב הפלסטיני מייחסים לחוסיין א-שיח' מעשי שחיתות והטרדות מיניות.

 

אובדן המשילות בשטח

לפני כמה חודשים תקפו חמושים פלסטינים פעמיים ברציפות ביריות מנשק חם את בנין המקואטעה של הרש"פ בעיר ג'נין במחאה על הצהרותיו לתקשורת של מושל ג'נין אכרם רג'וב אשר תיאר את המבוקשים בג'נין כי הינם "עבריינים ואנרכיסטים ביטחוניים".

כמו כן היו הפגנות של צעירים במחנה הפליטים ג'נין נגד דבריו של מושל העיר בטענה שהדברים נאמרו כדי להכין את הקרקע לקראת כניסה של כוחות צה"ל לעיר.

המושל אכרם רג'וב המשיך לאתגר בראיונות לתקשורת הפלסטינית את המבוקשים בעיר, הוא טען כי מאז שנכנס לתפקידו לפני כ-3 שנים לא ראה שום ירי של המבוקשים לעבר כוחות צה"ל או ההתנחלויות באזור ובכך הטיל דופי בפעילות של הקבוצות החמושות בג'נין ותיאר אותן "כפושעים".

מנהיג הג'יהאד האסלאמי זיאד נחאלה, תקף אמש את המבצע של הרש"פ בעיר ג'נין נגד החמושים מארגונו. בכיר הג'יהאד האסלאמי חדר עדנאן השיב למושל ג'נין בהודעה לתקשורת: " אתה צריך ללכת לרופא עיניים, אף אחד לא יכול לעשות דמוניזציה להתנגדות בג'נין".

הרש"פ החליטה על מבצע מעצרים נרחב והחרמת כלי נשק בעיר ג'נין ובמחנה הפליטים הסמוך לה כדי להחזיר לידיה את המשילות בעיר אותה איבדה בחודשים האחרונים.

בעת שכוחות הביטחון של הרש"פ נכנסו,שבוע לפני כן,  למחנה הפליטים ג'נין הם נרגמו באבנים ונאלצו להשתמש בגז מדמיע כדי לפזר את המתפרעים.

על פי גורמים בכירים בפת"ח, על המבצע הזה להחזרת המשילות של הרש"פ בעיר ג'נין סוכם בפגישה ברמאללה בין ראש השב"כ רונן בר לבין יו"ר הרש"פ אבו מאזן , ארה"ב וישראל היו מודאגות מאוד מאובדן המשילות של הרש"פ בג'נין, ישראל נתנה לאבו מאזן  "גב ביטחוני" כדי לנסות ולהחזיר את השליטה לידיו לפני שצה"ל יתערב וייקח את העניינים לידיו, שיתוף הפעולה ההדוק בין ישראל לרש"פ נועד למנוע את כניסת ארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי לוואקום הביטחוני שנוצר בשטח.

השיא מבחינתו של אבו מאזן בניסיונו לאכוף את מרות הרש"פ באזור ג'נין היה במהלך הלוויתו של בכיר חמאס בעיר.

עשרות חמושים פלסטינים, לבושים במדי הזרוע הצבאית של חמאס "עז א-דין אלקסאם" הופיעו בהלוויתו של בכיר חמאס ווצפי קבהא,השר לשעבר לענייני אסירים, ובהלוויה שבה השתתפו אלפי תושבים הונפו דגלים ענקים של תנועת חמאס, הכל מתחת לאפם של מנגנוני הביטחון של הרש"פ שאמורים לשלוט בעיר ג'נין.

יו"ר הרש"פ אבו מאזן זעם על האירוע שתמונותיו הופצו בכל רחבי הגדה, הוא הורה לראשי מנגנוני הביטחון של הרש"פ באזור ג'נין לעצור את החמושים של חמאס ומשלא הצליחו לעשות זאת הוא הדיחם מתפקידיהם בצעד חסר תקדים למען יראו וייראו.

גורמים ברש"פ מסרו כי מדובר בארבעה קצינים בכירים בעיר ג'נין:

מוג'אהד עלאוונה מפקד המודיעין המסכל,מוחמד עבד רבו מפקד המודיעין הכללי,טאלב צלאח מפקד המודיעין הצבאי  ובאסם רשיד מפקד הביטחון הלאומי.

מאז המצב הביטחוני בג'נין רק החריף, השטח הריח את חולשתו של אבו מאזן וחוסר המוטיבציה וגם היכולת של ראשי מנגנוני הביטחון הפלסטינים להתמודד עם החמושים בשטח וארגוני הטרור ניצלו זאת לטובתם.

 

קשרים חברתיים ומשפחתיים בין המבוקשים למנגנוני הביטחון

גורמים פלסטינים בצפון הגדה מצביעים על קשרים חברתיים ומשפחתיים בין המבוקשים החמושים למנגנוני הביטחון של הרש"פ.

פתחי חאזם, אביו של המחבל רעד חאזם שעשה את הפיגוע בדיזינגוף השנה היה בכיר במנגנון הביטחון הלאומי של הרש"פ, מאז הפיגוע הוא הפך למבוקש ולמסית בנאומים חוצבי להבות נגד ישראל.

המבוקש הבכיר ג'מיל אלעמורי שנהרג בג'נין ביוני 2021 על ידי כוח מסתערבים ישראלי היה מיודד עם שני קציני ביטחון של הרש"פ שבאו לסייע לו בירי בהיתקלות עם המסתערבים, שניהם חוסלו על ידי צה"ל.

המחבל אברהים אל נאבולסי שחוסל בשכם לפני כחודש הוא בנו של קצין במנגנון הביטחון המסכל של הרש"פ.

רבים במנגנוני הביטחון של הרש"פ בג'נין ובשכם מזדהים עם פעילות המחבלים המבוקשים למרות הוראותיו של אבו מאזן, בכירים ברש"פ ובמנגנוני הביטחון שלה מגיעים לסוכות האבלים של המחבלים שנהרגו בג'נין ובשכם כדי לנחם את המשפחות, יו"ר הרש"פ אבו מאזן מנחם טלפונית ומשפחות המחבלים מקבלות משכורות חודשיות מהרש"פ.

יו"ר הרש"פ אבו מאזן עושה הכל כדי להימנע מחיכוך מיותר עם תושבי הגדה, בהיעדר אופק מדיני אין לו שום תמריץ לגלות נחישות יתר להילחם בטרור, כל עוד הטרור בג'נין ובשכם איננו מאיים על המוקאטעה ברמאללה ועל שלטונו הוא מעגל פינות,הוא יודע שישראל איננה יכולה לוותר עליו גם אם היא כועסת מאוד, ראשי מנגנוני הביטחון שלו הולכים בעקבותיו.