עבור לתוכן העמוד
Menu

הרכבת הראשונה מפקיסטן לטורקיה פורצת דרך באזור

לאחר שנתיים של כשלון ובעיות בהסכמי סחר יצאה לדרך רכבת הסחר הראשונה מאיסלמאבד ועד לאיסטנבול דרך איראן • פריצת דרך ממשמעותית המקצרת את הזמן בחצי לעומת שייט בים • איראן מחזקת את מעמדה הם הכלכלי והן את חשיבותה האזורית

הרכבת הראשונה מפקיסטן לטורקיה, דרך איראן יצאה לדרכה בשבת שעברה לאור הסיכומים בין איראן לפקיסטן על שת"פ כלכלי. הנתיב שאורכו הכללי מעל 4,000 מייל עובר מאיסלמבאד ועד לאיסטנבול ומהווה פריצת דרך באזור.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

נסיעות המבחן הראשונות החלו בשנת 2009 ונמשכו עד שנת 2011 ונכשלו. הרכבת הראשונה יצאה לדרך ב- 21 לדצמבר הוגיעה לאיראן חמישה ימים לאחר מכן. אורך המסע הוא 12-14 ימים כמחצית מהזמן שלוקח המסע בים וחסכוני הרבה יותר מנסיעה על כבישים.

דובר משה"מ: "תהליך הנפילה של המשטר הציוני הגיע לחלק החשוב שלו"

רכבת איסלמבאד-טהרן-איסטנבול (ITI) נוסעת כ- 1,235 מיילים בתוך פקיסטן לפני שתחצה דרך מעבר הגבול טפטן במחוז בלוצ'יסטן כדי לכסות קטע של 1,620 מייל באיראן. לפני שתגיע ליעדה הסופי, הרכבת תיסע 1,150 מייל בטורקיה, ותעבור דרך הבירה אנקרה.

שירות הרכבות ITI הושק בשנת 2009 במסגרת הארגון לשיתוף פעולה כלכלי .

(ECO( הוא ארגון בין-ממשלתי פוליטי וכלכלי אסייתי שנוסד ב-1985 על ידי מנהיגי איראן, פקיסטן וטורקיה. נכון לעכשיו, 10 מדינות חברות בארגון : אפגניסטן, אזרבייג'ן, איראן, קזחסטן, קירגיזסטן, פקיסטן, טג'יקיסטן, טורקיה, טורקמניסטן ואוזבקיסטן. המזכירות ומחלקת התרבות של ECO ממוקמים באיראן, הלשכה הכלכלית שלה בטורקיה והלשכה המדעית שלה בפקיסטן.

טקס חנוכת הנסיעה נערך באיסלמבאד, בהשתתפות שר החוץ של פקיסטן שאה מחמוד קורשי; השר הפדרלי לרכבות עזאם חאן סוואטי; עבדול רזאק דאוד, יועצו של ראש הממשלה למסחר והשקעות; שגרירי איראן, טורקיה, קזחסטן וטג'יקיסטן; ונציג של ECO.

"רכבת ה-ITI תהיה אחד מכלי התחבורה היעילים ביותר שיכולים לסייע בהרחבת היצוא, היבוא והמסחר בין המדינות החברות ב-ECO", אמר דאווד במהלך נאומו.

"חידוש רכבת המשא ECO הוא צעד לקראת תקשורת אזורית טובה יותר בין שלוש המדינות, מקלה על סחר ותחבורה ציבורית לטובת התועלת הכלכלית ארוכת הטווח של האזור", הוסיף.

קישוריות אזורית היא נדבך חשוב ב"מסגרת מדיניות הסחר האסטרטגית", אמר דאווד.

סוואטי בנאומו אמר: "הפעלת רכבת המכולות מפקיסטן לאיראן וטורקיה הייתה חלום ישן של מדינות האזור שהתגשם". הוא הוסיף כי משרד הרכבות מתכנן להפעיל רכבת נוסעים בין מדינות אלו בזמן הקרוב.

"אנחנו מאמינים ומקדמים דיפלומטיה כלכלית שהיא צורך השעה, וזו התחלה טובה",  אמר קורשי.

סייד מוחמד עלי חוסייני, שגריר איראן באיסלמבאד, צייץ בטוויטר כי "שירותי רכבות המשא ימלאו תפקיד חיוני בשיפור הכלכלות והחיים של אזרחי המדינות החברות ב-ECO על ידי מיצוי יעילות ה-ECO והפחתת עלות עשיית העסקים".

גורמים פקיסטניים מאמינים שהשירות החדש יפתח את הדרך מפקיסטן למרכז אסיה ואירופה, מה שיוביל ליחסי סחר טובים יותר בין מדינות ה-ECO.

בנסיעה הראשונה שלה, רכבת ECO נשאה מלח ותמרים ורודים, יחד עם מטען אחר, לטורקיה, אמר.

סרהדי קרא לממשלה להשיק רכבת תיירים לצד שירות המשא.

"רכבת המשא צריכה לעבור באזורים הרריים קשים של בלוצ'יסטן כדי להגיע לגבול פאק-איראן. בינתיים, גורמים בדלנים פעילים גם באזורים אלה, ולכן גם נושאי ביטחון יהיו חיוניים", אמר. "בלוצ'יסטן והאזור כולו אינם זרים לקווי רכבת המפוצצים.  "

"בטווח הארוך, בניית סינרגיות עם BRI [יוזמת החגורה ודרך], כלומר, CPEC [המסדרון הכלכלי של סין-פקיסטאן] תהפוך את התוואי המחודש להרבה יותר אטרקטיבי", אמר טקלווי. "סין תהיה מעוניינת, מכיוון שהיא מספקת בסיס רחב יותר לשיתוף פעולה ומסחר בין סין-איראן וסין-טורקיה".

יועץ ראש ממשלת פקיסטן למסחר והשקעות, עבדול רזאק דאוד, ביקר בטהרן כדי להשתתף בפגישה ה-9 של ועדת הסחר המשותפת איראן-פקיסטן ב-17 בנובמבר.

השר האיראני לדרכים ופיתוח עירוני, רוסתם גאסמי, שעמד בראש המשלחת האיראנית בישיבת הוועדה הכלכלית המשותפת איראן-פקיסטן בנובמבר, הדגיש את הקלת היחסים הכלכליים בין שתי המדינות.

אחד הנושאים שנדונו בפגישה בין הצד האיראני והפקיסטני היה מעבר של משאיות פקיסטניות דרך איראן לטורקיה ולאירופה, וכן מעבר של משאיות איראניות דרך פקיסטן לסין.

בפגישה דנו גם בהצעת הצד האיראני לתחבורה מסילתית מפקיסטן לטורקיה, טורקמניסטן ולבסוף לאירופה.