עבור לתוכן העמוד
Menu

הרגיעה מול עזה – השקט הזמני

מצרים מפעילה לחץ על ארגוני הטרור להמשיך ברגיעה הזמנית ברצועת עזה כדי לקדם את המתווה שגיבש המודיעין המצרי לשיפור המצב הכלכלי וההומניטארי ועסקת חילופי שבויים •  מחלוקת בין ארגוני הג'יהאד האסלאמי והחמאס על עבודת פועלים מרצועת עזה בישראל

כבר כמה שבועות שוררת רגיעה זמנית ברצועת עזה שהינה תוצאה של ביקור משלחות בכירות של ארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי בקהיר ופגישות עם ראש המודיעין המצרי הגנרל עבאס כאמל.

על פי גורמי ביטחון בכירים בישראל, השקט היחסי נובע מלחץ של מצרים על חמאס והרצון של ארגוני הטרור לשקם את היכולות הצבאיות שנפגעו במלחמה האחרונה.

המודיעין המצרי הציג בפני הנהגות חמאס והג'יהאד האסלאמי את המתווה שלו לרגיעה ארוכת טווח ברצועה, את התוכניות לשיקום הרצועה מנזקי המלחמה האחרונה ואת הסיוע הכלכלי הצפוי, כמו כן חמאס הגישה לראש המודיעין המצרי מתווה חדש לקידום עסקת חילופי השבויים עם ישראל.

על פי גורמים בחמאס, רצועת עזה בהמתנה לביקור הקרוב של ראש המודיעין המצרי בישראל, הגנרל עבאס כאמל, האמור להיפגש עם ראש הממשלה נפתלי בנט ולהציג בפניו את המתווה לרגיעה שגיבשה מצרים.

לתשובת ישראל יהיו השלכות חשובות על המשך הרגיעה, בינתיים חמאס עוסק במרץ רב בשיקום המנהרות שנפגעו במבצע "שומר החומות", ובניסויי ירי של רקטות חדשות שהוא פיתח. חמאס פועל להגדיל את טווח הרקטות שברשותו, את רמת דיוקן ואת כמות חומר הנפץ שבהן, כמו כן הוא מתאמן בהפעלת מל"טים שהוא קיבל מאיראן, השקט ברצועה הינו שקט מדומה עד שיתברר לאשורו גורל המתוווה המצרי לרגיעה.

השגריר הקטארי מוחמד אלעמאדי ביקר בשבוע שעבר ברצועת עזה ונפגש עם מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר, הם דנו בהצעה החדשה להעברת המענק החודשי לפקידי חמאס.

על פי ההצעה החדשה, קטאר תשלם עבור דלק ממצרים לרצועת עזה, בכסף שייחסך לחמאס הוא ישלם את המשכורות החודשיות לפקידיו.

למעשה, ההצעה מפקידה את ברז הכסף לתשלום לפקידי חמאס בידיה של מצרים ונותנת לה מנוף ללחץ על חמאס במידת הצורך.

הנושא עדיין לא סוכם, מצרים חוששת שתצטייר כלפי הקהילה הבינלאומית כמי שמממנת משכורות לפקידים של ארגון המוגדר כארגון טרור.

היא מנסה להציג את ההסדר החדש כהסכם מסחרי בינה לבין קטאר וטוענת כי אין לה אחריות על ההסכמים בין קטאר לתנועת חמאס.

מחלוקת בין הג'יהאד האסלאמי לחמאס

זיאד נח'אלה, מנהיג ארגון הגיה'אד האסלאמי, התראיין ב-24 בנובמבר בערוץ "אל-מיאדין" הלבנוני ומתח ביקורת על ארגון חמאס אשר הודיע על תחילת ההרשמה לפועלי הרצועה החפצים לעבוד בישראל, ההודעה של חמאס הביאה לכך שעשרות אלפי תושבים מהרצועה הסתערו על משרדי חמאס לצורך ההרשמה, כל אחד מהם נדרש לשלם סכום של 15 שקלים, ובכך נוצר מקור הכנסה כספית חדש לחמאס.

זיאד נח'אלה גינה את המהלך של חמאס ואמר כי "ההתנגדות איננה צריכה להיות סוכן לרישום עובדים על אדמתם אצל הישות הציונית".

הוא הביע באופן כללי חששות מההצעות שמוצגות כעת לרצועת עזה על ידי המודיעין המצרי בעקבות המלחמה האחרונה.

הוא טען שכל ההקלות לרצועה הן על פי רצונה של ישראל ובאישורה המלא.

הוא חשף בראיון כי ארגוני הטרור ברצועה שיקמו את היכולות הצבאיות שלהם בעקבות המלחמה האחרונה וכי הם מחזיקים ברקטות ובמל"טים שאותם הם מייצרים ושישמשו אותם במערכה העתידית.

הלכי הרוח ברצועת עזה הם כי העובדה שתנועת חמאס הודיעה באופן רשמי על ההרשמה לעבודה בישראל היא אינדיקציה לכך שמאחורי הקלעים חלה התקדמות בנושא יישום הבנות הרגיעה ועסקת חילופי השבויים עם ישראל.

זו פעם ראשונה, מאז שתנועת חמאס השתלטה על הרצועה ב-2007,שמשרד העבודה של חמאס מתערב בנושא עבודת פועלים מהרצועה בתוך ישראל, נושא שהיה בטיפולה של הרש"פ.

ישראל צפוייה לאשר עבודה של עוד 20 אלף פועלים מהרצועה בתוך תחומי הקו הירוק.

מספר המובטלים ברצועה מגיע ל-223 אלף, עפ"י נתוני ממשל חמאס,בין המובטלים יש אקדמאים ובעלי מקצועות בתחום התעשייה.

ב-2002 פתח ראש הממשלה דאז אריאל שרון ז"ל את שוק העבודה בישראל לפועלי רצועת עזה לאחר האינתיפאדה השניה,ב-1998 עבדו בישראל 115 אלף פועלים מהשטחים, 40 אחוזים מהם תושבי רצועת עזה.

גורמים ברצועה אומרים כי ממשל חמאס יעביר את רשימת הפועלים שנרשמו לעבודה בישראל אל משרדי הרש"פ ברמאללה אשר תעביר אותה לבדיקה ביטחונית של השב"כ הישראלי.

כניסת 20 אלף פועלים מהרצועה לישראל תיצור, להערכת מומחי כלכלה, נזילות כספית של 80 מיליון דולר לרצועה ביחד עם המענק הכספי הקטארי החודשי בסך 30 מיליון דולר, דבר שיסיע לכלכלה הרצועה ולהמשך הרגיעה.

לחץ מצרי על חמאס

גורמים ביטחוניים בישראל טוענים כי מצרים מפעילה לחץ כבד על חמאס לשמור על רגיעה ברצועת עזה ולהפחית את דרישותיו בעניין עסקת השבויים עם ישראל  כדי לתת סיכוי למהלך המצרי להצליח, לנשיא א-סיסי חשוב מאוד להראות לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן שהוא יכול לספק את הסחורה, ביידן פנה אישית לנשיא המצרי בתום מבצע "שומר החומות" וביקש ממנו את התערבותו להשיג רגיעה ברצועת עזה.

עיתון "אל-אח'באר הלבנוני" טען בדיווח ב-27 בנובמבר כי מצרים מאטה במכוון את פעולות השיקום של רצועת עזה כדי להפעיל לחץ על חמאס.

על פי הדיווח, מצרים מאטה את הכנסת חומרי הבנייה לרצועה לצורך שיקומה מנזקי מבצע "שומר החומות".

מצרים מתכננת להקים ברצועת עזה שלוש ערי מגורים חדשות, הראשונה בצפון הרצועה הכוללת 500 יחידות דיור, השנייה גם כן באותו אזור ובה 700 יחידות דיור והשלישית במרכז הרצועה של 1500 יחידות דיור.

כמו כן היא שוקלת הקמת שני גשרים באזור שכונת שג'אעיה בעיר עזה והשני במרכז העיר עזה באזור א-סראיא.

בסופו של דבר, המשך הרגיעה תלוי ברצון ארגוני הטרור, חמאס והגי'האד האסלאמי מתנגדים לרגיעה ארוכת טווח, אי אפשר לסמוך על שקט ברצועה לאורך זמן. ארגוני הטרור בטוחים בכוחם הצבאי, כרגע הם משקמים את היכולות הצבאית שנפגע במהלך מבצע "שומר החומות" לקראת סבב הלחימה הבא, לכן, הרגיעה ברצועה היא שברירית וזמנית.