עבור לתוכן העמוד
Menu

הקשר הצפון קוריאני למערך המנהרות של החיזבאללה

לפי דיווחים שונים ממספר מקורות עולה כי מאז סוף שנות ה-80 וביתר שאת לאחר מלחמת לבנון השנייה, יועצים צפון קוריאנים עזרו לפרויקט המנהרות של החיזבאללה • הדברים מובאים מתוך דו"ח שהוגש לקונגרס בשנת 2008

במסמך שהוצג בפני הקונגרס בארה"ב בשנת 2008 הציג לארי ניקסץ, חוקר ומומחה לענייני ביטחון במזרח אסיה, את הקשר בין ארגון החיזבאללה לבין צפון קוריאה והתמיכה ממנה נהנה ארגון הטרור מהצפון. הדברים הופיעו לראשונה באתר הצרפתי " Intelligence Online".

לפי הדיווח הקשר בין ארגון הטרור לבין צפון קוריאה החל בסוף שנות ה -80 והמשיך אל שנות ה -90 עת ביקר צוות של החיזבאללה בצפון קוריאה. במהלך אותו ביקור עברו הצוותים השתלמויות של מספר חודשים בידי אני הממשל הצפון קוריאני בסוגית מנהרות.

לקריאה נוספת בנושא:

קופרווסר: "לא לעמוד עם סטופר על צה"ל"

איום חזבאללה לא הוסר 

"נצראללה יושב עכשיו בביתו ומחזיק את הצלעות שלו"

אתר ה " Intelligence Online"דיווח כי בספטמבר 2006 כי בכירי הארגון וביניהם חסן נסראללה,  מנכ"ל הארגון, ראש הארגון הצבאי של חיזבאללה, אבראהים עאכיל, ראש שירות הביטחון והמודיעין של חיזבאללה, ומוסטפה באדרדין, מפקד הריגול הנגדי של חיזבאללה ערכו אימונים בעבר בצפון קוריאה. עוד דיווח האתר כי בשנת 2000 התרחבה התוכנית עם משלוח מאמנים צפון קוריאנים לדרום לבנון, שהחלה לאמן את אנשי החיזבאללה בפיתוח מתקנים צבאיים תת-קרקעיים נרחבים, כולל מנהרות ובונקרים.

בשנת 2004 דיווח העיתונאי היפני בוושינגטון של העיתון " Sankei Shimbun " טאקאשי ארימוטו, על מפגש בין נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, עם בכירים צפון קוריאנים בדמשק וביקש סיוע מצפון קוריאה למען החיזבאללה בתכנון ובנייה של מתקנים צבאיים תת-קרקעיים .

דיווח אחר, מהעיתון הלונדוני "אל-שרק אל-אוסט", ציטט "קצין בכיר במשמרות המהפכה האיראנים", ציין כי יועץ צפון קוריאני סייע לבנייה של מנהרה מתוחכמת , בת 25 ק"מ ובעלת נקודות חיבור ואיסוף רבות בהן עשה החיזבאללה שימוש לשינוע וריכוז כוחות.

לפי דיווחים רבים, אותם מנהרות תת קרקעיות ובונקרים, סייעו לשיפור יכולתו של חיזבאללה במהלך הלחימה בשנת 2006. לפי אותם דיווחים החיזבאללה הצליח להחביא כ-1500 משגרי הרקטות שלו בתוך אותם מנהרות, דבר שהקשה על יכולת האיתור של חיל האוויר הישראלי.

בעת הלחימה שנת 2006, כאשר כוחות קרקע ישראליים נכנסו לדרום לבנון, השתמשו חיילי חיזבאללה ברשתות של מנהרות תת קרקעיות ובבונקרים כדי לעבור ממקום למקום ולעתים קרובות לתקוף את הכוחות הישראלים מאחור. במקום נמצאו גם בונקרים תת-קרקעיים עמוקים על ידי כוחות צה"ל.

דיווח נוסף טען כי צפון קוריאה גם שלחה מאמנים ללבנון כדי לעסוק בהכשרה הפסיכולוגית של אנשי חיזבאללה, למשימות התאבדות.

ב-20 לאפריל 2007 טען  אתר " Intelligence Online" כי צפון קוריאה וארגון החיזבאללה מחזקים את מערכת היחסים שלהם בעקבות מלחמת לבנון השנייה. האתר ציטט מקורות ב"משמרות המהפכה האיראני ", ונכתב כי איראן וצפון קוריאה הגיעו להסכם לפיו כ -100 מפקדי שדה של חיזבאללה יקבלו הכשרה בצפון קוריאה על הסתננות במחילות הקומנדו בצפון קוריאה, הישרדות וריגול נגדי.

מטרת האימון הייתה לאפשר ללוחמי החיזבאללה לשפר את יכולת ההסתננות לישראל במלחמה הבאה.

בשנת 2008 אמר פקיד לבנוני כי ארגון החיזבאללה מקים מתקנים צבאיים תת קרקעיים בצפון לנהר הליטני.

 

יש ללחוץ כדי לגשת אל 112015.pdf

 

פורסם לראשונה ב-8 לדצמבר 2018