עבור לתוכן העמוד
Menu

הקרב בעיראק בעד ונגד הנורמלזיציה

גורמים עיראקים אומרים כי איראן פועלת מאחורי הקלעים לטרפד כל גילוי של תמיכה בעיראק בנורמליזציה עם ישראל • קבוצת משכילים עיראקית מארגנת כינוס נגד הנורמליזציה עם ישראל שיהווה משקל נגד לועידת ארביל שקראה לנרמל את היחסים עם ישראל

הרוחות בעיראק עדיין סוערות בעקבות הכינוס שהתקיים ב-23 בספטמבר בארביל בירת החבל הכורדי בהשתתפות 300 ראשי שבטים ואישים עיראקיים, סונים ושיעים.
הכינוס הצליח לעורר הדים רבים ולהעלות את רעיון הנורמליזציה עם ישראל לראש סדר היום התקשורתי במדינות ערב.

הכינוס קרא לנורמליזציה עם ישראל ולהצטרפותה של עיראק ל"הסכמי אברהם" במלואת שנה להסכמים האלה שנחתמו עם איחוד האמירויות, בחריין ומרוקו.
את הכינוס ארגן ארגון אמריקני בשם "מרכז קשרי השלום" שמקום מושבו בניו יורק והוא התקיים תחת הכותרת "השלום וההתאוששות".

הכינוס גרם מבוכה רבה לממשלת חבל כורדיסטאן העיראקית ולממשלה המרכזית בבגדאד הנחשבת לפרו איראנית. הוא עורר זעם רב בקרב השיעים בעיראק ובקרב המליציות הפרו איראניות, מה שהגביר את הזעם והמבוכה הייתה העובדה שראש הממשלה בנט ושר החוץ לפיד בירכו על היוזמה.

על פי גורמים עיראקים, איראן זעמה על ממשלת עיראק שיצאה כתוצאה מכך בגינוי חריף נגד הכינוס והחליטה על נקיטת צעדים נגד המארגנים והמשתתפים בו.

בעידודה של איראן, התארגנה עכשיו קבוצה נגדית של אינטלקטואלים עיראקים שמתכננת לקיים ועידה נגד הנורמליזציה עם ישראל, כמשקל נגד לועידת ארביל, מייד לאחר הבחירות בעיראק ב-10 באוקטובר.

92 אינטלקטואלים עיראקים, ביניהם סופרים,משוררים ועיתונאים גינו בהודעה שפירסמו את הועידה בארביל ואמרו כי היא נוגדת את החוקה העיראקית ו"מהווה בגידה בערביות, באידיאולוגיה ובמצפון".

הם הביעו התנגדות מוחלטת לפגישות בלתי חוקיות שערכו כמה מראשי השבטים שמתגוררים באזור ארביל תחת סיסמאת הנורמליזציה עם ישראל ואמרו כי הם מייצגים רק את עצמם.

הם דרשו מהמערכת המשפטית העיראקית להרשיע את המשתתפים בועידת ארביל באשמת בגידה בעיראק.

בהודעה הם הדגישו את מרכזיות הבעיה הפלסטינית ואת תמיכת במאבק הפלסטיני להקמת מדינה עצמאית שבירתה ירושלים.

הוצאת צווי מעצר נגד מארגני הכינוס באירביל

גל המחאה והזעם השיעי באיראן אילץ גם את ממשלת החבל הכורדי שבתחומו התקיים הכינוס להודיע על נקיטת צעדים נגד המשתתפים בכינוס בעד הנורמלזיציה עם ישראל.
משרד הפנים בממשלת חבל כורדיסטאן העיראקית הודיע כי מארגני הכינוס " יגורשו ולא תהייה להם עוד דריסת רגל באזור כורדיסטאן העיראקית".
הוא טען שהכינוס נועד לצרכים פוליטיים בניגוד לתנאי הרישיון שניתן לקיים את הכינוס וכי הושמעו בו נאומים שסותרים את המדיניות הרשמית של ממשלת חבל כורדיסטאן שמחוייבת למדיניות החוץ הרשמית של עיראק.

המועצה המשפטית העליונה בעיראק הודיעה על פרסום צווי מעצר נגד כינוס המשתתפים בכינוס "השלום וההתאוששות", בינתיים הוצאו צווי מעצר נגד וויסאם אלחרדאן,ראש תנועת "התעוררות עיראק" שהקריא בכינוס את הודעת הקריאה לנורמליזציה עם ישראל, ונגד מית'אל אל-אלוסי, הפוליטיקאי וחבר הפרלמנט לשעבר, וגם נגד צחר כרים אלטאא'י בכירה במשרד התרבות העיראקי.

על פי דיווחים בעיראק היא פוטרה כבר מעבודתה.

בהודעת המועצה נאמר כי ינקטו צעדים נוספים נגד המשתתפים בכינוס ברגע שיאותרו שמותיהם.

וויסאם חרדאן פירסם סרטון וידאו שבו התנצל על דבריו בכינוס וחזר בו מהקריאה לנורמליזציה עם ישראל, הוא טען שישראל שירבבה לנאומו את הקריאה לנורמליזציה עמה והביע חרטה.
סעיף 201 בחוק העונשין של עיראק מטיל עונש מוות על על כל אדם או גוף המקדם "עקרונות ציוניים".

איראן לא הגיבה רשמית על הכינוס באירביל בעד הנורמליזציה עם ישראל אך היא פעלה מאחורי הקלעים בהפעלת לחץ על ממשלת עיראק והפעלת המליציות השיעיות הנאמנות להתנגד לכינוס.
הכינוס החדש נגד הנורמלזיציה עם ישראל אמור לאזן מבחינת איראן את התמונה.

נראה כי נורמליזציה בין ישראל לעיראק היא בגדר חלום ישראלי רחוק, כל עוד איראן שולטת בעיראק באמצעות "ממשלת בובות" ובאמצעות המליציות השיעיות אין שום סיכוי סביר, בטווח הזמן הקרוב, לשינוי באווירה העויינת כלפי ישראל, אולם גורמים בכירים בירושלים מציינים כי עדיין לא נאמרה המילה האחרונה בנושא הנורמליזציה. ממשל ביידן תומך במגמה הזו שהחלה בתקופת ממשל טראמפ ויש על הכוונת הישראלית עוד מדינות ערביות ומוסלמיות בדרך להכרזה רשמית על כינון יחסים דיפלומטים עם ישראל, הן רק ממתינות לעיתוי המתאים ביותר מבחינתן כדי להודיע רשמית על הקמת יחסים גלויים עם ישראל.

בתוך כך דווח במספר כלי תקשורת ערביים כי השר לשיתוף פעולה איזורי, עיסאווי פריג, אמר כי מדינה נוספת מתכוונת להודיע על נורמליזציה של יחסיה עם ישראל, בצעד דומה לזה שהודיעו איחוד האמירויות, בחריין, סודן ומרוקו בתקופתו של דונלד טראמפ.

כשנשאל פריג' מי המדינה אמר: "עיראק צפויה להיות המדינה הבאה שעשויה לנרמל עמנו יחסים". הרשויות העיראקיות לא הגיבו לידיעה זו (ה.ה)

.