עבור לתוכן העמוד
Menu

הקלות בתנאי מעצר הבית של מהדי כרובי מראשי תנועת המחאה הירוקה

לאחר  הפלת המטוס האוקראיני טען כרובי: ח'אמנהאי אינו כשיר להנהיג את איראן

מהדי כרובי (82), ראש המג'לס (פרלמנט) האיראני וממנהיגי תנועת המחאה הירוקה, הנתון למעצר בית מאז 2011, הורשה להיפגש עם מספר מחברי "אגודת אנשי הדת הלוחמים", מפלגה המאגדת אנשי דת רפורמיסטים. כרובי ראש ממשלת איראן לשעבר, מיר חסין מוסוי ורעייתו זהרה, ממבקריו החריפים של נשיא איראן לשעבר אחמדינג'אד, נעצרו לאחר שערערו על תוצאות הבחירות בהן זכה אחמדינז'אד בקדנציה השנייה שלו, והושמו במעצר בית, לאחר שהואשמו בליבוי ההפגנות הנרחבות שפרצו לאחר מכן ודוכאו ביד קשה.

 

בנו של כרובי מחמד חסין אמר כי הפגישות התקיימו בביתו של אחד מחבר האגודה והוסיף כי לאחרונה זכה אביו למספר הקלות בתנאי מעצרו והוא יכול להיפגש בכל עת עם בני משפחתו ומדי שבועיים עם דמויות פוליטיות לאחר תיאום עם מנגנוני הביטחון. לדבריו, ההקלות בתנאי מעצר הבית החלו כבר בשנה שעברה אך הושעו לאחר מכתב שפרסם מהדי כרובי נגד המנהיג ח'אמנהאי בנוגע להפלת המטוס האוקראיני עלי ידי משמרות המהפכה.

 

לאחר פרסום המכתב  נעצר בנו מחמד חסין כרובי ושוחרר בערבות במרץ השנה לאחר למעלה מששים ימי מעצר בכלא אוין הידוע לשמצה. בסוף אוגוסט גזר בית משפט באיראן שנת מאסר על מחמד חסין כרובי, לאחר שחתם על "הצהרת ה-77"  בו מחו 77 פעילי זכויות אדם ופעילים פוליטיים נגד התנהלות המשטר במהלך דיכוי המחאה בנובמבר 2019.

בתגובה להחלטת בית המשפט לעצור את החתומים על "הצהרת ה-77" פרסמו פעילים רפורמיסטיים בולטים הצהרה ובה קריאה לבטל את פסקי הדין ומתחו ביקורת על בית המשפט "הרודף אזרחים המעוניינים להגן על זכויות האזרח". בין החתומים שר הפנים (שמש לזמן קצר שר הפנים בכהונת הנשיא ח'אתמי והיה עצור בכלא אוין כשבע שנים), אחמד מנתט'רי (בנו של האיתאללה הבכיר חסין עלי מנתט'רי, המנהיג הרוחני של המחאה הירוקה ב-2009) ואחד האידיאולוגים המובילים של התנעה הרפורמיסטית, סעיד חג'אריאן (שבעבר ניסה המשטר להתנקש בחייו).

 

לאחר התרסקות המטוס האוקראיני (ינואר 2020) שגר מהדי כרובי, יו"ר המג'לס לשעבר ומראשי המחנה הרפורמיסטי, מכתב למנהיג איראן, ח'אמנהאי בו מתח עליו ביקורת חריפה על התנהלות ח'אמנהאי לאחר הפלת המטוס  ובמשתמע בריחתו מאחריות לאחר שבתקשורת האיראנית הרשמית פורסמו תחילה דיווחים שקריים לגבי האסון.

בין היתר, נכתב,  "אם ידעת (בזמן אמת) ובכוונה תחילה הנחת את מנגנוני התעמולה של הצבא וכוחות הביטחון לרמות את הציבור הרי שהדבר חמור מאד מבחינתך, שכן  על פי החוקה אין בידך את הכישורים להנהיג את איראן…אם לא היית מודע להפלת המטוס ולא טרחת לגלות את האמת, בבקשה תגיד לנו איזה מן מפקד אתה אם מתעתעים בך ובמדינה באופן כזה…אם אכן זהו המקרה הרי שאין לך את האומץ ויכולת הניהול הדרושה והכוח הנדרש להנהיג את איראן בתנאים הנוכחיים".

במכתב האשים כרובי את ח'אמנהאי גם בהתנקשות באינטלקטואלים איראנים גולים , בדיכוי אלים ועקוב מדם של המחאה הירוקה ב2009 וגל המחאה ב-2018.

3333 ימים חלפו מהיום בו 3 מאיתנו אבדו וכעת, ב -16 בפברואר 2017, עברו 9 שנים מאז #حصر ומעצר הבית של השלושה שהתייצבו למען זכויות העם.
3333 ימים חלפו מהיום בו 3 מאיתנו אבדו וכעת, ב -16 בפברואר 2017, עברו 9 שנים מאז #حصر ומעצר הבית של השלושה שהתייצבו למען זכויות העם.

המשטר האיראני מנסה לתמרן בזירה הפנימית בין חששו מתנועת המחאה, למרות חולשתה, לבין נקיטת צעדים – כמו הקלות למהדי כרובי- שנועדו להרגיע את הזירה הפנימית. כרובי ומיר חסין מוסוי נתונים במעצר בית כמעט 10 שנים נוכח חששו של המשטר מהמשך השפעתם ומיכולתם לשוב וללבות את אש "המחאה הירוקה". זאת, תוך ניצול מצבה הכלכלי הקשה של איראן והמשך השביתות ברחבי איראן בסקטורים שונים.

 

מתחת לפני השטח ממשיך לפעול על אש קטנה מחנה הרפורמה וחלק מפעילים בו הם דור שני של פעילי מחאה- ותיקים – מקרב הממסד הדתי והפוליטי-חברתי הממשיכים את דרכם למרות הדיכוי הנמשך מצד המשטר וממתינים לשעת כושר לשוב ולחולל שינוי באיראן.