עבור לתוכן העמוד
Menu

הקורונה והסנקציות: איראן מתמודדת עם אתגר חדש

מספר הנדבקים במדינה ממשיך לעלות והרשויות מנסות להלחם בנגיף במסגרת "ג'יהאד הבריאות" • תקציב המדינה אושר בדרך עוקפת והפרלמנט עובד במתכונת מקווננת

באיראן ממשיכה להכות מגפת הקורונה. בסוף השבוע (14 מרץ) נרשמו 1,365 מקרים חדשים של הדבקות בנגיף (347 מהם במחוז טהראן). מספר הנדבקים עד כה בנגיף באיראן עומד, על פי נתונים רשמיים,  על 12,729. שר הבריאות האיראני אמר כי עד כה מתו מהנגיף 611 איש ו- 4,339 החלימו. (עד ה-13 מרץ עמד מספר הנפטרים על 514. לפי שעה דווח כי איראן עורכת כ 6,000 בדיקות קורונה ביום ובשבועות הקרובים יגיע מספר הבדיקות ל 10,000. לאיראן נתרמו עד כה למעלה 200 אלף ערכות בדיקה מתוכן היא השתמשה ב 80 אלף[1].

התפרצות הקורונה באיראן: מאבק נוסף למשטר
התפרצות הקורונה באיראן: מאבק נוסף למשטר

משמרות המהפכה דיווחו כי עד כה מתו חמישה חברי משה"מ ב"ג'האד הבריאות" ומספר אנשי בסיג' (זרוע המתנדבים של משה"מ) מתו אף הם תוך כדי שרות האוכלוסייה. בין הנפטרים ממשה"מ פרהאד תזרי)  Farhad Tazari), סגן מפקד משה"מ לעניינים פוליטיים שמלא גם תפקידים באגף המודיעין של משה"מ.

שר הבריאות האיראני אמר כי בקרוב תתחיל ממשלת איראן בפיילוט חדש במסגרת מאמציה להתמודד עם נגיף הקורונה והוסיף כי אנשים המזהים סימפטומים של המחלה יכולים להיכנס לאתר האינטרנט www.salamat.gov.ir ולמסור את הפרטים שלהם ולתאר את הסימפטומים[2]. לדבריו, הפרטים ייבדקו ותוחזר תשובה לשולח.  סגנו של שר הבריאות,  אמר כי אחד ממוקדי המרכזיים של המחלה בעיר קום נמצא תחת שליטה. מכל מקום כמה מסגדים בעיר המשמשים מוקדים מרכזיים לעליה לרגל  ( מסגד מעצומה, ביתו של האמאם השביעי ומסגד ג'מכראן, בו נמצאת "באר המשאלות ושם הונף הדגל האדום לאחר חיסול סולימאני) סגורים עד להודעה חדשה.

דובר הממשלה עלי רביעי, כי אין כוונה להכניס את טהראן להסגר וכי אזורי המסחר ימשיכו לפעול במתכונת שנקבעה. מפקד המשטרה, חסין אשתרי,  הזהיר כי "אוייביה של איראן" מנסים להפיץ שמועות על הסגר כדי לזרוע בהלה בקרב התושבים וליצור מחסור במצרכים. בתוך כך נמשכים המעצרים בקרב מפיצי חדשות כזב ותושבים המספסרים במסכות וחומרי חיטוי. ארגון המודיעין של משמרות המהפכה מסר כי הוא זהה 150 מפיצי שמעות בנוגע לנגיף הקורונה במחוז פארס ונגד חלקם הוגשו כתבי אישום.

רוחאני: הסנקציות מקשות על המאבק בנגיף

נשיא איראן, חסן רוחאני, שבח את מאמציה "המרשימים" של הממשלה בכל הקשור להתמודדות עם הנגיף והורה לכלי התקשורת במדינה לתת הד למאמצים אלה.

הוא אמר כי הממשלה פועלת בנחישות למרות  המשך מדיניות הלחץ המקסימלי "הבלתי אנושית" מצד ארצות הברית ואף  שגר מכתב למנהיגים בעולם בו ציין כי בנסיבות הנוכחיות איראן נתקלת במכשולים גדולים בהתמודדותה עם הנגיף נוכח הסנקציות האמריקניות.

רוחאני קרא למנהיגים להתנגד להמשך הסנקציות לאור המאבק בנגיף. במקביל, שה"ח מחמד ג'ואד ט'ריף צייץ,  כי רוחאני עדכן את מנהיגי העולם בקשיים הניצבים בפני איראן להיאבק בנגיף נוכח המשך הסנקציות[3] ואף שלח מכתב ברוח דומה למזכ"ל או"ם[4] בו מתח ביקורת על מדיניות הענשה הקולקטיבית של ארצות הברית והפגיעה הנמשכת בכלכלת איראן ובמאמציה להילחם בנגיף "הוירוס אינו מבחין בגבולות גאוגרפיים או פוליטיים, ואל לנו לעשות כן".

מלחמה ביולוגית

בעקבות הנחיית מנהיג איראן, ח'אמנהאי, צבא  איראן יתחיל ב-15 מרץ בתרגיל התגוננות מפני מלחמה ביולוגית. ח'אמנהאי אמר כי יתכן והמקור הנגיף הוא במלחמה ביולוגית ועל רקע זה התרגיל הצפוי יכול להגביר את עוצמתה של איראן ואת יכולותיה. מפקד משה"מ אמר (5 מרץ) כי יתכן ונגיף קורונה הינו נשק ביולוגי שפותח על ידי ארצות הברית שמטרתו לפגוע בסין ובאיראן וחלקים אחרים בעולם[5].  

 

(סלאמי: מלחמה ביולוגית)
(סלאמי: מלחמה ביולוגית)

 

התאמות במג'לס

בתוך כך מנסה איראן לשמור על התנהלותה הפנימית לאור התפשטות הנגיף והמג'לס (פרלמנט) מנסה לפעול בצורה מקוונת מבלי נוכחות חבריו במליאה. המג'לס הפסיק את פעילות ב-28 פברואר לבקשת שר הבריאות, מחשש להפצת הנגיף על ידי חברי המג'לס. מועצת שומרי החוקה הודיעה כי הסיבוב השני לבחירות למג'לס נדחה – בהוראת משרד הפנים והוא יתקיים ב-11 בספטמבר ולא כמתוכנן ב-17 אפריל. יצוין, כי המג'לס לא הספיק לאשר את התקציב לשנה הבאה האמורה להיפתח בקרוב (20 מרץ), אך המנהיג הורה באופן חריג לחברי ועדת התקציב לאשרו. התקציב אושר בסופו של דבר על ידי המועצה לשמירת האינטרס The Expediency Discernment Council of the System (גוף בורר בין המג'לס למועצת שומרי החוקה)   לאחר שמועצת שומרי החוקה דחתה אותו .

אחד מחברי המג'לס האשים את חברת התעופה Mahan Air בכך שהייתה אחראית להכנסת הנגיף באמצעות טיסותיה מסין וקרא למשרד המשפטים לחקור את שר התחבורה האיראני בנושא שהכחיש את ההאשמות. חברת התעופה עצמה טענה כי העבירה סטודנטים וציוד רפואי מסין. בהקשר זה נמסר גם כי הגבול בין איראן לפקיסטאן נסגר. וכי שלושים אלף אפגאנים ששהו באיראן חזרו לאפגניסטאן בעקבות התפרצות הנגיף.

הקשיים הכלכליים ומשבר האמון יעמיקו

איראן מתמודדת עם נגיף הקורונה בעיצומו של משבר כלכלי עמוק נוכח הסנקציות האמריקניות ומשבר אמון מתמשך בין האוכלוסייה לבין המשטר לאחר עליית מחירי הדלק, חיסול קאסם סלימאני , , הפלת המטוס האוקראיני והסתרת המידע על ידי המשטר בסוגיות אלה ואחרות.

מיקוד הנגיף באיראן מוביל להאטה נוספת בכלכלה האיראנית נוכח הגבלות התנועה בין איראן לבין המדינות השכנות וסגירת חלק מגבולותיה של איראן מחשש להתפשטות הנגיף ואף מול סין שהיא אחת משותפות הסחר הגדולות של איראן. סגירת הגבולות קריטית לכלכלה האיראנית נוכח הסנקציות האמריקניות. עיראק וסין היוו את מקור הייצוא העיקרי של איראן וסין ואיחוד האמירויות היוו את מקורות היבוא העיקריים שלה. ב-2019 אפגניסטאן הייתה שותפת הסחר הגדולה של איראן, לפיכך החלטת המועצה לביטחון לאומי באפגניסטאן לסגור  זמנית את גבולות הים והאוויר עם איראן מהווה מכה נוספת לכלכלת איראן. גם לשכת המסחר של תורכיה  הודיעה על סגירת מעבר הגבול עם איראן ושנתה את נתיבי הסחר באסיה שלה מאיראן לגאורגיה.

מעבר לזאת לצניחה הדרמטית במחירי הנפט ולהפסקת פרויקטים פיתוח שונים בתחום הנפט באיראן צפויות השלכות מרחיקות לכת על המשק האיראני ומקורות התקציב (הנפט הוא מקור ההכנסה העיקרי של איראן. גם ענף התיירות באיראן צפוי לספוג, בדומה לשאר מדינות העולם, מכה קשה (רוסיה הוציאה אזהרת מסע לאיראן והודיעה כי לא תעניק ויזות לתיירים איראנים) .

גם תיירות הפנים בעיקר לקראת ראש השנה האיראנית (21 מרץ) ספגה מכה קשה. בהקשר זה גם תיירות עולי הרגל השיעים לקום ולמשהד  – מקור הכנסה חשוב לאור הסנקציות האמריקניות – ספגה מכה קשה נוכח זיהוי העיר הקדושה קום כמקור מרכזי להפצת נגיף הקורונה. המלונות בערים אלה שוממים.

קשה עדין להעריך בדיוק את השפעת הקורונה על כלכלת איראן המתכווצת ממילא נוכח "וירוס הסנקציות" האמריקניות. איראן נמצאת בעיצומה של "כלכלת התנגדות" אותה מכתיב המנהיג נוכח הסנקציות האמריקניות ונראה כי המשטר ימשיך בכל מקרה לאמץ מדיניות זו ואף ינסה לתלות בקורונה ובסנקציות האמריקניות, ולא במדיניותו הכלכלית ופעילותו לייצוא המהפכה והשלכותיה, את קולר האשם למצבה הקשה של איראן ואת המשך המאבק במסגרת "כלכלת ההתנגדות".

 

 

 

[1] https://en.irna.ir/news/83713184/Iran-does-6-000-coronavirus-test-a-day

[2] https://khabarpu.com/s/www.test.corona.ir.htm

[3] fight #COVID-19 pandemic in Iran have been severely

[4] https://twitter.com/JZarif/status/1238534745363021831

[5] https://tinyurl.com/BioWarSalami