עבור לתוכן העמוד
Menu

הקורונה בעזה: חמאס נואש לסיוע של הרש"פ

ארגון חמאס מבקש מהרש"פ להסיר את הסנקציות שהטיל מחמוד עבאס על הרצועה נוכח מצבה הקשה בעקבות מגיפת הקורונה • גורמים בכירים ברש"פ מעריכים כי יו"ר הרש"פ ידחה את בקשת חמאס נוכח התגברות המשבר הכלכלי בתחומי הרש"פ ומתוך רצון להחליש את שלטון חמאס

בקרב צמרת תנועת חמאס גובר החשש לפרוץ מגיפת הקורונה ברצועת עזה בהיקף גדול לאחר שהתגלו בה כבר 9 מקרים של הנגיף, דבר שעלול להביא לקריסה מהירה של מערכת הבריאות ברצועה, הדלה באמצעים רפואיים וביכולתה להתמודד עם היקף נרחב של נפגעים.

בעקבות המצב החמור, קיימת הסכמה בין כל הפלגים הפלסטינים ברצועה כי יש לפעול לאלתר להסרת מייידית של הסנקציות שהטיל יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, על רצועת עזה באפריל 2017 נוכח סירובה של ישראל להסיר את המצור מעל הרצועה.

 

הקורונה – פלטפורמה להפצת אנטישמיות, "ישראלפוביה" ועלילות דם

מבחינת חמאס, הסנקציות הכלכליות שהטיל מחמוד עבאס על הרצועה היו מהלך משלים למצור הישראלי בניסיון לזעזע את שלטון חמאס ולהביא לתסיסה אזרחית שתביא להחלפת השלטון.
הרצועה נתונה גם במצב כלכלי קשה ועל פי גורמים בחמאס, במהלך הימים האחרונים היו מגעים בין חמאס לרש"פ כדי להביא להסרת הסנקציות. מנהיג חמאס אסמעיל הניה, שהתקשר השבוע למחמוד עבאס כדי לנחם אותו על מותו של טייב עבד אלרחים מזכ"ל הרש"פ, והעלה את הנושא בשיחת הטלפון ביניהם.

הפלגים הפלסטינים ברצועה דורשים ממחמוד עבאס לחדש את התקציבים שקיבלה הרצועה ושבוטלו על ידו.

הרש"פ קיבלה תקציבים להתמודד עם נגיף הקורונה מגופים שונים, מארגון הבריאות העולמי ומנסיכות קטאר אשר הודיעה על תרומה של 120 מיליון דולר לרש"פ.

 

 

תושבי הרצועה זקוקים בדחיפות לציוד רפואי כדי להתמודד עם איום הקורונה. עבד אלנאצר סובח, מנהל משרד ארגון הבריאות העולמי ברצועה אומר כי בעזה יש רק 64 מכשירי הנשמה, שמהם רק 15 במצב תקין וכי העיר עזה צריכה לפחות 100 מכשירים נוספים כאלה.

ההערכה במערכת הבריאות של חמאס היא כי היא תוכל להתמודד לבדה רק עם 100 מקרים של הידבקות בנגיף הקורונה וכי מעבר לכך היא תזדקק לסיוע חיצוני.

נכון לשעה זו אין שום סימן שבכוונת יו"ר הרש"פ להיענות לבקשת הפלגים הפלסטינים ברצועה ולהעביר לממשל חמאס תקציבים בתחום הבריאות וציוד רפואי כדי להתמודד עם סכנת הקורונה.
בקרב תושבי הרצועה יש זעם רב על יו"ר הרש"פ אשר שומר על שתיקה ואיננו מגלה שום דאגה לתושבי הרצועה ונכונות להתגבר על המחלוקות בינו לבין תנועת חמאס כדי להתמודד בהצלחה עם מגיפת הקורונה.

 

נקמת חזבאללה

גורמים בכירים בתנועת פת"ח מעריכים כי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לא יבטל את הסנקציות שהטיל על רצועת עזה למרות החששות הכבדים כי מגיפת הקורונה תפקוד אותה.
כמה מהסנקציות שבהן נקט מחמוד עבאס הן בלתי הפיכות, לדוגמא, הוא הוציא לפנסיה מוקדמת אלפי פקידים במנגנוני הממשלתיים.

סנקציה נוספת הקשורה לקיצוץ משכורות עשרות אלפי הפקידים ברצועה ב-40 אחוזים מחייבת סכום כסף גדול מדי חודש כדי לבטל את הקיצוץ וברש"פ אומרים כי אין בקופת הממשלה הפלסטינית את הסכומים האלה וכי הרש"פ נאבקת במגיפת הקורונה שכבר פקדה את שטחי הגדה.

ברש"פ אומרים כי ישראל חייבת לרש"פ סכומי עתק שקוזזו מכספי המיסים שישראל מעבירה לרש"פ זאת בעקבות "חוק הקיזוז" שאושר בכנסת הקובע שמכספי המסים שגובה ישראל עבור הרש"פ יקוזזו הסכומים שמעבירה הרש"פ לאסירים הביטחוניים ולבני משפחותיהם ולכן תקציבה איננו מאפשר להגיש לרצועת עזה שום סיוע כספי.

גורמים בכירים ברש"פ אומרים כי אם ימשך משבר הקורונה לאורך כמה חודשים, יגברו האבטלה והעוני בתחומי הרש"פ והיא תגיע ל"קטסטרופה כלכלית", השר לעניינים חברתיים אחמד מג'דלאני אמר ב-24 במרץ כי מאז פרוץ משבר הקורונה יש כבר יותר מ-50 אלף משפחות בגדה הזקוקות לסיוע חירום כלכלי.

אולם יש גם סיבה פוליטית חשובה, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ויתר מזמן על רצועת עזה כחלק מהרש"פ גם אם אינו מודה בכך, בפועל נוצרה חלוקה של העוגה השלטונית: תנועת חמאס שולטת ברצועת עזה והרש"פ שולטת בשטחי הגדה.

ממשלת ישראל נוקטת במדיניות של בידול המעודדת את החלוקה הזו, מחמוד עבאס השלים עמה מכיוון שאין לו את היכולת לשנות את המציאות בשטח, מאידך גיסא אין לו שום אינטרס או כוונה לחזק את שלטון חמאס ברצועה באמצעות ביטול הסנקציות או העברת סיוע רפואי לרצועה.

תושבי הרצועה נמצאים בין הפטיש לסדן, מחד גיסא הם נתונים במצור הדוק של ישראל ומאידך גיסא ממשל חמאס משקיע את המשאבים הכספיים שלו בעיקר להתעצמות צבאית ולא מפנה את הכספים לרווחת האוכלוסיה.

התפרצות מגיפת הקורונה ברצועת עזה בהיקף נרחב תהייה אסון הומניטארי, אולם, את מחמוד עבאס זה לא מעניין, מבחינתו, ישראל ומצרים שיש להן גבול עם רצועת עזה יצטרכו להתמודד עם התופעה ולא הרש"פ.