עבור לתוכן העמוד
Menu

הקורונה במזרח תיכון: ארדואן מודה כי איבד שליטה במגפה

סופ"ש מכריע במספר מדינות במזרח התיכון לקראת החזרה לשגרת הקורונה • סעודיה מחזירה כמעט את כל השירותים ומסירה הגבלות • ארדואן בונה על הכלכלה • ירדן מחדשת טיסות פנימיות

היום (ראשון) ה-21 ליוני, אמורה ערב הסעודית להחזיר לשגרה את כל הממשלה ואת הכלכלה שלה וזאת לאחר 73 ימים של סגר והגבלות שונות בערים שונות שהחלו ב-8 באפריל וזאת במסגרת המלחמה בנגיף הקורונה.

ב- 26 במאי פרסמה הממשלה הצהרה לפיה בהתבסס על דיווחי הרשויות והערכותיהם משרד הפנים מצהיר כי הוא מאשר הסרת הסגר.
"הנגיף עדיין שם, הנגיף פעיל, המגיפה עדיין שם ועדיין אין חיסון. המחקר נמשך ואנחנו מלאי תקווה. פרוטוקולי הטיפול מתעדכנים כל העת ", אמר דובר משרד הבריאות, מוחמד אל-עבד אל-עלי, ביום חמישי.

כל הפעילויות המסחריות והכלכליות אמורות לחזור בכל הערים והאזורים, אם כי על יחידים וחברות לקחת בחשבון את הפרוטוקולים למניעת ההתפשטות – ריחוק חברתי ועטיית מסכות וכן איסור על התקהלות מעל 50 בני אדם.

העלייה לרגל וביקורים באתרי קודש עדיין מושעים. "ההחלטה תיבחן מעת לעת לאור התפתחויות חדשות", דווח בעיתונות הסעודית.
טיסות בינלאומיות עדיין מושעות, כמו גם כל פעילויות הנסיעות דרך נקודות כניסה ויציאות בים וביבשה. עם זאת, ההחלטה לחדש טיסות מחוץ לסעודיה נבדקת בימים אלה על ידי וועדות מיוחדות, כך אמר דובר הרשות הכללית לתעופה אזרחית (GACA) ביום רביעי.

התושבים קוראים להוריד את היישומים טאוואקאלנה וטאבוד (התרחקות) לטלפונים החכמים שלהם, כדי להישאר מעודכנים בכל הוראות הבריאות, ההוראות וההתפתחויות בנושא התפשטות הנגיף.

על רקע זאת דווח בשבת על 3,941 מקרים חדשים של נדבקים ב COVID-19, וסה"כ 154,233 אנשים. כרגע קיימים 54,086 מקרים פעילים, 1,955 מהם במצב קשה.

משרד הבריאות הודיע על 3,153 בני אדם שהחלימו , מניין המתים עלה ל -1,230 .

משרד הבריאות פרסם גם הנחיה לתושבים המשתמשים במוניות ושירותי הובלת רכבים, והדגיש את הצורך כי התשלומים יהיו אלקטרוניים ונטולי מגע וכן על הנוסעים צריכים לשמור על כל פריטי הפסולת איתם ולהיפטר מהם אחר כך, להימנע מנגיעה במשטחים, לשבת במושב האחורי של כלי רכב, ונושאים חומרי ניקוי ידיים ומסכות פנים נוספות מבד בכל עת.

טורקיה – ארדואן מודה איבדנו שליטה

נשיא טורקיה, טייפ ארדואן, אמר כי ביום שבת איבדה טורקיה אחיזה כלשהי במאבקה עם וירוס הקורונה, אולם התמקדות בהיגיינה, מסכות והתרחקות חברתית תגן על אנשים תסייע לכלכלה במחצית השנייה של השנה.

החודש, אנקרה הודיעה על פתיחה של מסעדות ובתי קפה והסירה את ההגבלות במהלך סוף השבוע על מעבר בין עירוני. אולם מאז 1 ביוני הוכפלו מקרים חדשים של COVID-19 לכמעט 1,600 ליום, מה שמעלה חששות מפני "גל שני".

"המספרים בימים האחרונים מראים שאיבדנו את אחיזתנו במאבק נגד המגיפה", אמר ארדואן בכתבה בטלוויזיה. "אבל אנו שואפים להסיר את המגיפה מסדר היום שלנו על ידי כיבוד כללי הניקיון, המסכות והמרחק."

בטורקיה רבים מבקרים בפארקים ובקניונים וחבישת מסכות חויבה החל מיום חמישי בערים הגדולות. סגר כללי מיוחד הוכרז למספר שעות על מנת לאפשר לתלמידים לצאת לבחינות הבגרות שלהם. ברשתות החברתיות פורסמו תמונות של הצטופפות המונים בסביבות בתי הספר.
לפני שבוע, האיגוד הרפואי הבכיר של טורקיה מתח ביקורת על ההחלטה להקל על ההגבלות מוקדם מדי.

גורמי הבריאות וממשל אמרו לרויטרס כי ניתן לאמץ קו נוקשה יותר לריחוק חברתי, אף על פי שלדבריהם אין שום תוכנית להאט את הכלכלה. מרבית הכלכלנים צופים כי כלכלת טורקיה תתכווץ השנה.

אולם ארדואן אמר כי אותות ההתאוששות הכלכלית היו "חזקים למדי" מאז מאי, והוסיף כי "אנו צופים תנופה רבה מהמחצית השנייה של השנה."

מרוקו: בית חולים שדה חדש בעקבות התפרצות

בית חולים שדה חדש במזרח מרוקו יפתח היום (ראשון) וצפוי לקבל כ- 700 חולים ב- COVID-19 בעקבות עלייה חדה בנדבקים בממלכה, כך נמסר מהממשלה.
ביום שישי התגלתה התפרצות של הנגיף במפעלים לאריזת פירות במזרח מחוז קניטרה, מה שגרם לרבאט להדק את ההגבלות באזור.
עוד דווח באותו יום על 500 נדבקים חדשים, קפיצה מדאיגה אחר שהממוצע עמד על מאה נדבקים ליום מאז תחילת מרץ.

כמה עיירות באזור הועמדו תחת הסגר ובדיקות נערכו בקרב תושבים, שהתבקשו לצאת רק במקרים של "הכרח קיצוני".

תריסר אמבולנסים הוצבו במולאי בוסלהם, אחת הערים בהסגר, מוכנים למשלוח לאסוף מקרים מאושרים.

מרוקו, עם אוכלוסייה של 34 מיליון, דיווחה על קצת יותר מ -9,800 מקרים ו -213 מקרי מוות כתוצאה מוירוס הקורונה.

ב- 9 ביוני הודיעו הרשויות על הסרת הדרגתית של ההגבלות בתוקף מאז אמצע מרץ, אף כי נותרו בערים מרכזיות ומצב חירום של בריאות הציבור הוארכו ההגבלות עד 10 ביולי.

חבישת מסכות בציבור היא חובה, התכנסויות אסורות ומסגדים, בתי קולנוע ותאטראות סגורים, בעוד שמסעדות ובתי קפה פתוחים אך מוגבלים להזמנת מקום לקחת אותם.

גבולות הממלכה נשארים סגורים "עד להודעה חדשה."

ירדן: חידוש הטיסות הפנימיות

ירדן חידשה את טיסות הפנים במדינה מאחד משדות התעופה המרכזיים שלה. רויאל ג'ורדניאן, ג'ורדן תעופה ופליי ג'ורדן התחילו את לספק שירותי הנוסעים בשדה התעופה הבינלאומי של המלך חוסין.

נמל התעופה הבינלאומי המלכה עליה ונמל התעופה הבינלאומי המלך חוסין קיבלו אישורים לחדש את הפעילות, בנוסף לחברות תעופה ירדניות, כך טוען חיתם מיסטו, ראש נציבות הרגולציה לתעופה אזרחית.

משרד התיירות הודיע מוקדם יותר על תכניות שמטרתה לחזק את התיירות הפנימית, כולל תוכנית "ירדן ג'אנה" בסך 1.4 מיליון דולר התומכת בחברות תעופה ירדניות בטיסותיהן היומיות בין עמאן לעקבה.

שר התיירות, מג'ד שוויקה, אמר כי התמיכה תוצע לספקי שירותי תיירות המשתתפים בתוכנית בעלות של 1.7 מיליון דולר, בנוסף לשירותי המלונות והמחנות בפטרה.