עבור לתוכן העמוד
Menu

הקורונה במזרח התיכון: המחיר הכלכלי

לפי דו"ח של האו"ם המזרח התיכון עלול  לאבד 42 מיליארד דולר מהתוצר המקומי הגולמי • מחירי הנפט צנחו • למעלה ממליון מקומות עבודה נעלמו • סעודיה רושמת את היום הנמוך ביותר במספר ההדבקות בחמשת החודשים האחרונים

הערכות ראשוניות של ESCWA (Economic and Social Commission for Western Asia ) מצביעות על כך שאזור המזרח התיכון עלול  לאבד 42 מיליארד דולר מהתוצר המקומי הגולמי. שיעור האבטלה באזור עשוי לעלות ב -1.2 נקודות אחוז בגלל התפרצות ה- נגיף הקורונה והפגיעה שלו במדינות השונות. לפי הדו"ח מדובר על איבוד של 1.7 מיליון משרות רק בשנת 2020.

לפי הדו"ח בין ינואר לאמצע מרץ 2020 רשמו עסקים ברחבי האזור הפסדים גדולים בהון השוק בסדר גודל של 420 מיליארד דולר, השווה לאובדן של 8 אחוזים של אובדן העושר באזור.

ההשפעה של נגיף הקורונה הובילה לירידה מתמשכת במחירי הנפט, אשר, יחד עם מלחמת מחירי הנפט, הביא לאובדן הכנסות של  כמעט 11 מיליארד דולר מינואר עד אמצע במרץ 2020.

ממשלות ברחבי האזור ובעולם יישמו צעדים למאבק במגיפת קורונה, כגון: סגירת קניונים, פארקים, בתי ספר ואוניברסיטאות; סגירת מסעדות ובתי קפה; עבודה מהבית של עסקים: סגירת מקומות תפילה, שדות תעופה ונמלים; והגבלת נסיעות.

עקב "התרחקות חברתית", ההשפעה של מגיפת קורונה פוגעת בתעסוקה בכל המגזרים, במיוחד בתחום השירותים. בעולם, פעילות מגזר השירות מופחתת ב -50 אחוזים. כאשר תחום השירות הוא ספק התעסוקה העיקרי במדינות ערב, ההשפעה השלילית על פעילותו תביא לאובדן משרות משמעותי.

כדי להתמודד עם המשבר הכלכלי המאיים על המדינות,  כמה מדינות ערביות כבר השיקו תכניות לשיקום כלכלתן.  לדוגמא, איחוד האמירויות הערביות הכריזה על תוכנית של 27 מיליארד דולר לסיוע למשק,  כולל סובסידיות למים וחשמל לאזרחים ופעילות מסחרית ותעשייתית.

קטאר הכריזה על חבילה דומה של 23 מיליארד דולר לתמיכה ולספק תמריצים פיננסיים וכלכליים למגזר הפרטי.

ערב הסעודית הכריזה על חבילה של 13 מיליארד דולר לתמיכה בעסקים ובעסקים קטנים ובינוניים.

מצרים חשפה תוכנית מקיפה בעלות של 6 מיליארד דולר למאבק בנגיף המתפשט במהירות ולתמיכה בצמיחה כלכלית.

 

 

מצב התחלואה

ערב הסעודית רשמה ב-20.9.20 את מספר הנדבקים בנגיף הקורונה הנמוך ביותר בחמשת החודשים האחרונים והוא עומד על 483 נדבקים. מספר הנדבקים הכולל עומד על 329,754 ומספר המתים עומד על 4,485. מספר המחלימים עומד על 310,439.

דחלאן וברגותי פועלים להדחת עבאס

 

בלבנון לעומת זאת, נרשם מספר גבוהה מאוד של נדבקים והוא עומד על 1,006 ו-11 בני אדם מתו בתוך 24 שעות. במדינה המנסה להתאושש מהפיצוץ בנמל בבירה, שוקלים להכריז על

 

 

 

https://www.arabstates.undp.org/content/rbas/en/home/coronavirus.html