עבור לתוכן העמוד
Menu

הקורונה במזה"ת: חשש לקריסת הלירה הטורקית; שר האוצר הסעודי: להערך לגרוע מכל

מומחי כלכלה צופים כי ייתכן וכלכלת טורקיה תגיע למשבר עמוק מאוד בחודש יולי • שר האוצר הסעודי פנה לציבור במטרה להכינו לצעדים כלכלים קשים

בהתאם למגמה העולמית, גם מדינות המזרח התיכון מתחילות להערך לסוג של שגרה כלכלית של המשק ולפתיחה מחודשת שלו תחת הגבלות מסוימות תחת איום נגיף הקורונה. במקביל המדינות מתחילות לאמוד את הנזק הכלכלי של הסגר ושל ההגבלות וכיצד יש להערך אליו כלכלית.

האתר הסעודי "העולם הערבי" מדווח כי טורקיה, שהטילה צעדי סגר מאחור יחסית למדינות אחרות, "שורפת את יתרות המטבע הזר שלה בניסיון סרק להעלות את הלירה הטורקית המתמוטטת ועלולה להביא לכך שתשאר ללא דולרים עד סוף יולי", כך צוטטו בכירי כלכלה עולמיים.

 

משבר הקורונה: עבאס ביקש להעלאות שכר בחשאי – הרחוב הפלסטיני קיפל אותו

לדעת אותם מומחים הסגר הכלכלי והצפי כי תיירות הקיץ מחו"ל לא תתחדש כמו בעבר הובילה לקריסה של המטבע הטורקי שאיבד מאז חודש ינואר 14 אחוז ובשנתיים האחרונות 36 אחוזים. בשבוע שעבר הוא עבר את המחסום הפסיכולוגי של 7 לירות לדולר.

בתגובה, הבנק המרכזי של טורקיה הוציא עתודות חוץ בשווי של 32 מיליארד דולר לבנקים במדינה על מנת לתמוך בלירה בארבעת החודשים הראשונים של השנה. סכום הדומה לכלל הסכום בשנה שעברה. יתרות המטבע הקשיח של הבנק המרכזי עצמו ירדו באמצע אפריל ל -25.9 מיליארד דולר מכ- 40 מיליארד דולר בתחילת השנה.
אנליסטים ב- TD Securities העריכו כי טורקיה עשויה להוציא יתרות מטבע חוץ כבר ביולי אם הלחץ הכלכלי על המטבע יגבר.

ראש הבנק המרכזי, מוראט אוסל, הודה כי נגיף הקורונה הביא ל"תנאים יוצאי דופן" בהם עשויה להיות תנודתיות במאגר הפיננסי של הבנק. אולם וולפנגו פיקולי, מנתח סיכונים פוליטי בחברת טנו מודיעין בלונדון, אמר כי מדיניות הבנק אינה בר קיימא מכיוון שלא נותרו מספיק משאבים לניהול ההאטה.

 

איראן ציינה את “יום המפרץ הפרסי” בצל המתיחות עם ארה”ב

 

שר החוץ הסעודי: להפחית הוצאות תקציב בצורה חדה

שר האוצר הסעודי אמר ביום שבת כי סעודיה תנקוט בצעדים קפדניים וכואבים כדי להתמודד עם ההשפעה, ו"כל האפשרויות להתמודדות עם המשבר פתוחות ", אמר השר בראיון לטלוויזיה" אל ערביה. עוד הוסיף כי האתגרים הכלכליים של המגפה הם גדולים, ולא סעודיה וגם העולם לא יהיו זהים כשיסתיים.

"עלינו להפחית את הוצאות התקציב בצורה חדה", אמר אל-ג'דאן, וייתכן כי תהיה האטה מסוימת בפרויקטים ממשלתיים להפחתת ההוצאות. אל-ג'דאן אמר כי טובתם של האזרחים ותועלתם היא בראש סדר העדיפויות, אולם חלק מהפעולות שננקטו יהיו "כואבות, אך לרווחת כולם."

"אין די בפעולות הנוכחיות שננקטו עד כה בכדי לצמצם את ההוצאות. יש להפחית את ההוצאות כדי להתמודד עם המשבר הכלכלי בעקבות הנגיף ואנחנו צריכים להיזהר שלא להגדיל את החוב."
"עלינו להתכונן לגרוע מכל, לקחת את העניינים ברצינות ולהצטמצם … כדי להמשיך לספק לאזרחים ולדורשים שירותים ולנהל את הממשלה."
להערכתו את ההשפעה של נגיף הקורונה על הכלכלה המקומית נראה ברבעון השני של השנה. "עלינו להדק את החגורה ולצאת מהמשבר חזקים."

מספר מקרי הנגיף בממלכה הגיע בשבת ל -25,459, עלייה של 1,362 ומספר ההרוגים עלה בשבעה ל -176.

במקביל הוחלט בממלכה על הסגר מלא עלעיר התעשייה הנשייה בגדולה במדינה, דמאם. הרשויות אסרו באופן מוחלט על כניסה לעיר או לצאת ממנה עד להודעה חדשה, תוך שהיא עדיין מאפשרת תנועה למשלוח והובלת סחורות.

מפעלים חיוניים בעיר התעשייה השנייה יורשו לפעול בכ"א של 30 אחוזים, ומנהלי המפעלים, המהנדסים והעובדים יורשו להיכנס למתקנים אך אסור להם לעזוב את העיר.
כמו כן הוסר הסגר במחוז אל-את'ר של דמאם, שהוטל ב -15 באפריל.